یک شرکت نوآفرین که ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی بنیانگذاری کرده است با کار گذاشتن یک ایمپلنت کوچک درون مغز خوک‌ها توانست آنها را با کامپیوتر پیوند دهد.

Neuralink

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکای‌نیوز ایلان ماسک روز جمعه ۷ شهریور گفت این شرکت به نام «نورالینک» (Neuralink) توانسته است سه ایمپلنت به اندازه سکه را در زیر جمجمه سه خوک کار بگذارد و بر اساس داده‌های آنها به طور بی‌سیم به کامپیوتر منتقل می‌شود.

به گفته ماسک، ایمپلنت نورالینک می‌تواند حرکت پاهای این حیوانات را هنگامی که روی تردمیل حرکت می‌کنند، «با دقت بالا» پیش‌بینی کند.

به گفته او این حسگر که کوچکتر از نوک انگشت است- مانند «یک فیت‌بیت با سیم‌های ظریف درون جمجمه» است.

ماسک گفت: «من هم می‌توانم همین الان یکی نورالینک در مغزم کار بگذارم. شاید این کار را بکنم»

هدف اولیه ساختن این ایمپلنت مغزی کمک کردن به افرادی است که دچار بیماری عصب‌شناختی شدید مانند آلزایمر و آسیب‌های نخاعی است، 

ماسک همچنین گفت این وسیله کاشتنی می‌تواند مشکلاتی مانند نقصان حافظه، ناشنوایی، افسردگی و بیخوابی را حل کند، اما در نهایت می‌تواند انسان‌ها را با هوش مصنوعی پیوند دهد.

ماسک که قبلا درباره خطرات هوش مصنوعی هشدار داده بود، گفت این ایمپلنت می‌تواند «آینده انسانیت را به عنوان یک تمدن ردر برابر خطرات هوش مصنوعی حفاظت کند.»

دکتر متیو مک‌دوگال، جراح مغز و اعصاب  و رئیس شرکت نورالینک گفت نخستین کارآزمایی‌ها بر بیمارانی دچار فلج یا قطع نخاع متمرکز خواهد بود، اما درباره زمان شروع این آزمایش‌ها سخنی نگفت.

اغلب پژوهش‌ها درباره ارتباط دادن مغز و کامپیوتر در حیوانات انجام شده است، چرا مقررات پژوهشی مانع از آزمایش‌های انسانی وسیع‌تر است.

ماسک قبلا در سال ۲۰۱۹ گفته بود که امیدوار است بتوانند تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را برای انجام کارآزمایی انسانی نورالینک به دست آورد.

با اینکه بسیاری از دانشمندان می‌گویند خواندن و شبیه‌سازی فعالیت مغز در انسان‌ها امکان‌پذیر است، اما درباره زمان‌بندی که ماسک از آن سخن می‌گوید، تردید دارند.

کد خبر 544641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha