رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت و جایگاه صنعت داروسازی کشور در منطقه و جهان توضیح داد.

دارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۲۵ دانشکده داروسازی در سراسر کشور به آموزش دانشجویان می‌پردازد، گفت: ایران با تولید ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور باعث شده است تحریم‌ها به نتیجه نرسد.

وی افزود: امروز مواد اولیه هر داروی جدیدی که در دنیا وارد می‌شود و به عنوان درمان بیماران در جامعه پزشکی استفاده می‌شود، در کمتر از ۲ سال در کشور تولید و بومی‌سازی می‌شود.

شانه‌ساز رتبه تولید دارو را در کشور در منطقه نخست اعلام کرد و گفت: در رشته تولید داروهای «های تک» قطعاً تک‌رقمی و اول هستیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا آخر سال ۱۴۰۰ تمام نیازهای مربوط به «پن» در کشور تولید شود، توضیح داد: دوشنبه آینده کارخانه تولید سرسوزن قلم (پن) انسولین با حضور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در آینده‌ای نزدیک خط تولید محصولات خونی و پلاسمایی افتتاح خواهد شد.

شانه‌ساز گفت: داروسازان ایرانی هر دارویی را که برای مهار ویروس کرونا مناسب به نظر می‌رسید به سرعت تولید کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی توضیح داد: هم‌اکنون متوسط سن جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده داروهای مهم زیر ۳۵ سال است که در این زمینه در آینده حرف‌های زیادی در زمینه داروسازی در جهان خواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو گردش مالی صنعت داروسازی کشور را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برخی مواقع کمبود یک قلم دارو که مصرف آن کمتر از صد میلیون تومان در سال است هم می‌تواند در کشور بحران‌ساز شود. تولید دارو در کشور ارزش استراتژیکی دارد و برای آحاد جامعه امنیت خاطر ایجاد می‌کند.

شانه‌ساز گفت: اگر در داروسازی به خودکفایی نمی‌رسیدیم، با کل درآمد کشور هم نمی‌توانستیم داروهای مورد نیاز خودمان را تهیه کنیم.

وی هند و چین را به عنوان سازنده مواد اولیه دارو در بین کشورهای شرق آسیا اعلام کرد و افزود: ایران حدود ۲۰ سال است که در دانش تولید مواد اولیه دارو فعالیت کند. حدود ۶۵ درصد مواد اولیه تولید داروها در داخل تولید می‌شود.

شانه‌ساز توضیح داد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰۰ قلم داروی گیاهی در کشور تولید می‌شود که طی ۱۰ سال اخیر اتفاق افتاده است و می‌توانیم به فروش دارو و صدور دانش آن به سایر کشورها امیدوار باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کیفیت داروهای ایرانی گفت: استانداردهای دارو بین‌المللی است نه ملی که برای ساخت و تولید آن باید رعایت شود. ما شاخص‌های بین‌المللی را رعایت و کنترل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت دارو نباید تجاری شود، افزود: ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت دارو مربوط به تبلیغات آن است. ما تلاش می‌کنیم قیمت دارو را پایین نگه داریم تا مشمول بیمه‌ها هم بشود.

شانه‌ساز گفت: تلاش می‌کنیم بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت ارائه کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: سال گذشته برای گروه‌های خاص اعم از زنان باردار و افراد مسن ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کردیم و امسال با ۱۰ برابر افزایش نسبت به پارسال حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است.

به گفته وی، حدود ۸ میلیون دوز هم برای مصرف عموم وارد شده است که با توجه به شرایط کرونایی و اهتمام جدی افراد به رعایت اصول بهداشتی از قبیل شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و غیره پیش‌بینی می‌شود نیاز کمتری به این واکسن داشته باشیم چراکه افراد کمتری به این ویروس مبتلا خواهند شد.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: دانشگاه‌ها و مدارس هم که منبعی برای انتقال ویروس کرونا هستند در حال حاضر تعطیل بوده و همین موضوع می‌تواند در قطع زنجیره انتقال ویروس آنفلوانزا مؤثر باشد.

به گفته شانه‌ساز تا پایان سال ۹۹ خط تولید واکسن ایرانی آنفلوآنزا در کشور راه‌اندازی می‌شود.
 

کد خبر 544512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک بیمار IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    6 0
    جناب دکتر شانه ساز فکر می کنی وضع دارو در ایران عالی شده ؟ زهی خیال باطل !! داروهای شیمی درمانی و سرطانی فقط منحصر به ناصر خسرو با هزینه نجومی است ' برای نمونه من از شما می پرسم کدام داروخانه داروی حیاتی diphereline s.r.11/25 در سطح کل کشور چه ارانی و چه خارجی دارد؟ مگر دولت ارز برای حیاتی ترین عنصر زندگی بیمارانی که با مرگ دست پنچه نرم میکنند در اختیار شما نمی گذارد؟ لطفا با مردم راست باشید