فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت بی‌ثبات و شکننده این کلانشهر درباره احتمال ایجاد پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها هشدار داد.

علیرضا زالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران در برنامه زنده تلویزیونی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵ هزار و ۴۰۰ نفر به عنوان بیماران سرپایی به مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد حدود ۴۷۰ نفر احتیاج به بستری داشته و از بین این بیماران نیز ۱۲۳ نفر در بدو بستری به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داشته‌اند.

وی افزود: همچنین ۴۴۰ بیمار نیز در ۲۴ ساعت گذشته از مراکز درمانی مرخص شده‌اند و ۹ درصد از مراجعان سرپایی کماکان به بستری در بیمارستان‌ها نیاز داشته‌اند.

به گفته زالی، آمار تهران در ۲۴ ساعت اخیر با روز قبل تفاوت چشمگیری را نشان نمی‌دهد و ظرفیت استفاده از تخت‌ها و ظرفیت میزان ابتلا در تهران اگرچه نسبت به هفته قبل کاهش با شیب ملایمی را نشان می‌دهد، اما همان‌طور که بارها گفته شده به علت ویژگی‌های خاص استان تهران و به طور ویژه شهر تهران این شرایط بی‌ثبات و شکننده تلقی می‌شود و هرگونه تغییر در رفتارها و مداخلات می‌تواند باعث ایجاد پیک جدیدی شود.

شرایط شکننده و بی‌ثبات تهران در برابر کرونا | بستری ۹ درصد مبتلایان جدید در ۲۴ ساعت گذشته

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی توضیح داد: در تهران الگوی همه‌گیرشناسی بیماری نشان می‌دهد در مواقعی که حجم قابل توجهی از سفرهای برون‌شهری رخ داده است معمولا با یک تاخیر زمانی دو تا سه هفته‌ای، هم در میزان ابتلا و هم در میزان بستری و مرگ‌ومیر با یک فراز آماری جدی روبه‌رو بوده‌ایم.

وی گفت: هم در عید نوروز، هم در عید فطر و هم در تعطیلات متراکم خردادماه این افزایش آماری برای ما اثبات شده است، بنابراین یکی از عوامل پرخطر و پرریسک سفرهایی است که انجام می‌شود به ویژه در استان‌هایی که وضعیت قرمز بیماری را دارند هرگونه تردد می‌تواند در چرخش ویروس کرونا اثر داشته باشد.

زالی افزود: توصیه موکد ما این است که امسال برخلاف سال‌های گذشته عزیزان در محل سکنی خود باقی بمانند و ترجیحا از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند، زیرا ما فکر می‌کنیم اگر این سفرها اتفاق بیفتد و مجددا یک چرخش انجام شود، پیک‌های بعدی بیماری زودتر از آنچه در انتظار آن هستیم پدید می‌آید و طبیعتا منجر به خستگی تیم درمانی می‌شود و با توجه به حجم بالای کار تیم‌های درمانی می‌تواند بر استمرار خدمت‌رسانی تاثیر منفی داشته باشد.
 

کد خبر 543977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Bpour@yahoo.com IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    جناب دکتر عرض خسته نباشید به شما و پزشکان و پرسنل زحمتکش خوب چرا دستور بسته شدن راهها را نمی دهید یا چرا در فروش بنزین محدودیت نمی گذارید این جماعت متاسفانه هرچی شما بفرمایید نمی فهمند با چه اعجوبه ویروس فوق مسری و عفونی طرف هستند زمانی میفهمند که تو تخت بیمارستان می افتند با توصیه و خواهش نتیجه نمی دهد باید با اجبار مردم را تو خونه ها نگه دارید از فردا راهها را ببندند .بنزین را ندهند . برای چی بنزین اراده و این همه تردد تو تهران و از همه استانها هزاران پلاک خودرو تهران امدند این شهر در حال انفجاره ما که تصمیم گرفتیم یک هفته از درب خانه بیرون نرویم اما این همه خانه می مانند؟