شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد خسارت‌های هنگفت به اقتصاد کشور و منجر به رکود کسب و کار شهروندان شد.

دخل

همشهری آنلاین_ گروه خبرنگاران:  این معضل در جنوب تهران به دلیل قرارگیری بازار پوشاک در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹، بازار آلومینیوم و کاشی و سرامیک در منطقه ۱۷ و بازار مبل در مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بیشتر به چشم آمد؛ چراکه کاسبان بنا به تأکید ستاد مقابله با کرونا و قطع زنجیره ابتلا به این بیماری، مدت‌ها مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند. حالا چند روزی است بحث پرداخت مالیات به میان آمده و کاسبان این بازارها انتظار دارند مسئولان دولتی و سازمان امور مالیاتی، بخشی از مالیات آنها را ببخشند؛ چراکه فروش و درآمد آنان در این ماه‌ها کم شده است.  
خیلی‌ها مایل نیستند اسم و عکسی از آنها در این گزارش منتشر شود. هر کسی هم دلیلی برای خودش دارد و با احترام به نظرات‌شان، از این کار صرف‌نظر می‌کنیم. یکی از مسئولان اتحادیه در و پنجره‌سازان خیابان قلعه‌مرغی می‌گوید: «ستاد مقابله با کرونا نباید صنف ما را در زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل می‌کرد چون اصلاً ضرورت نداشت. در بازار آلومینیوم خیابان قلعه‌مرغی تجمع نمی‌شود و مردم به‌صورت خانوادگی یا گروهی خرید نمی‌کنند. در این مغازه‌ها فقط یک فروشنده وجود دارد و در کارگاه‌های تولیدی در و پنجره هم، بین ۲ تا ۳ نفر کار می‌کنند، آن هم در کارگاه‌های بزرگ‌تر از ۴۰ مترمربع. بنابراین سرایت بیماری در این بازار وجود نداشت. با این وجود به توصیه مسئولان ستاد عمل کردیم و حالا مغازه‌دارها انتظار دارند از میزان مالیات آنها به دلیل تعلیق ۲ ماهه در فعالیت‌هایشان کم شود.»
یکی از کاسبان این بازار هم می‌گوید: «تقریباً از ۲۰ اسفند تا ۳۰ اردیبهشت مغازه‌هایمان را تعطیل کردیم و در این ۲ ماه ضرر زیادی کشیدیم. مغازه من در خیابان قلعه مرغی، اجاره‌ای است و از اعضای اتحادیه و بزرگان این بازار خواستم با صاحب مغازه صحبت کنند تا مقداری از اجاره‌ام را ببخشد. او هم قول داد اگر مسئولان مالیات این ۲ ماه را ببخشند، از من هم اجاره کمتری می‌گیرد. حالا که خبری از تخفیف یا کاهش مالیات نیست، از من خواسته اجاره ماه‌های گذشته را هم کامل پرداخت کنم.» مغازه‌دار دیگری هم می‌گوید: «سود کار ما براساس اعلام اتحادیه، ۲۰ درصد است ولی با ۵ تا ۷ درصد سود کار می‌کنیم تا مشتری از دستمان نرود، ولی مالیات شغل ما ۱۰ درصد است. بهتر است مسئولان سازمان امور مالیاتی این موضوع را در نظر بگیرند. البته هرسال شورای اصناف با سازمان امور مالیاتی جلسه‌هایی برپا می‌کنند و به این توافق می‌رسند که چنددرصد به مقدار مالیات‌ها اضافه شود. امسال هم این توافق را انجام دادند و بین ۴ تا ۱۲ درصد به مالیات‌ها اضافه شد. آنها باید شرایط کار کاسبان در زمان شیوع ویروس کرونا را در نظر می‌گرفتند و مبلغی به میزان مالیات‌ها اضافه نمی‌شد.»

  •  عید امسال کسی مبل نخرید!  

یکی از فروشندگان صنایع چوبی در بازار خیابان نور منطقه ۱۹ می‌گوید: «چندماه است که همه مشاغل به رکود رسیده‌اند و کسب وکار آنها از رونق افتاده است. خیلی از کاسبان برای تأمین اجاره‌بها و فیش‌های آب، برق وگاز خود، به سود کم راضی شده‌اند و مثلاً اجناس خود را با کمتر از ۵ درصد سود می‌فروشند، اما مالیات آنها کم نشده است.» 
فروشنده دیگری در بازار مبل شهرک ولی‌عصر(عج) منطقه ۱۸ عنوان می‌کند: «هرسال قبل از عید فروش زیادی داشتیم چون خیلی از خانواده‌ها دوست داشتند مبلمان جدیدی بخرند و از مهمان‌های نوروزی خود پذیرایی کنند، اما عید امسال با شیوع ویروس کرونا مصادف شد و مردم به عیددیدنی نرفتند. به همین دلیل، فروش مبلمان تقریباً به صفر رسید. حالا منتظریم اسفند از راه برسد و امیدواریم ویروس کرونا از بین رفته و مردم به این بازار بیایند تا مبلمان بخرند. از مسئولان امور مالیاتی هم درخواست داریم دریافت مالیات را چندماه به تأخیر بیندازند تا در پرداخت آن مشکلی نداشته باشیم.»

  •  لباس‌ها روی دستمان ماند

مدیر یکی از پاساژهای پوشاک خیابان امامزاده حسن(ع) می‌گوید: «صنف پوشاک ۲ دسته‌اند. یکی پوشاک مجلسی که با بازار عروسی و مجالس کار می‌کند و عمده کار آن ۶ ماه اول سال است چون بیشتر عروسی‌ها در این زمان است. دسته دوم، پوشاک فصلی می‌فروشند که بیش از ۵۰ درصد فروش سالانه خود را آخرسال به بهانه لباس عید دارند. این ۲ دسته در این چندماه به خاطر شیوع ویروس ضرر کردند چون شیوع ویروس کرونا مصادف با عید شد و کسانی که پوشاک فصلی می‌فروختند، خسارت هنگفتی دیدند و مردم لباس عید نخریدند. کسانی هم که لباس مجلسی می‌فروختند، مثل گروه اول خسارت دیدند چون تعطیلی مغازه‌ها و محدودیت‌ها با اعیاد شعبانیه و رجب مصادف شد و از طرف دیگر اعلام شد که تعداد کشته‌ها و مبتلاهای این بیماری به خاطر عروسی‌ها و مجالس زیاد شده است. همه اینها دست به دست هم داد تا پوشاک‌فروش‌ها خسارت ببینند.»  فروشنده دیگری هم که در بازار پوشاک منطقه ۱۹ فعالیت چندساله دارد، می‌گوید: «پوشاک فصلی می‌فروشم و اواخر هرسال لباس زیادی می‌خرم تا نصف آن را قبل از عید و مابقی را در طول سال بفروشم. سال پیش لباس زیادی از بنکدارها خریدم و چک دادم. متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، لباس‌ها روی دستم ماند و چک‌هایم برگشت خورد. حالا هم اکثر لباس‌ها از مد افتاده‌اند و کسی نمی‌خرد. در این شرایط بهتر است مالیات کاسبان کمتر شود. البته به مقدار مالیاتی که برایم صادر شده اعتراض ندارم و تنها درخواستم این است که اقساط بلندمدت برای پرداخت آن در نظر بگیرند.» مسئول یکی از پاساژهای پوشاک هم می‌گوید: «به هرحال کشور به مالیات نیاز دارد و بخشی از کارهای کشور با مالیات انجام می‌شود. با این وجود قبول دارم که در این شرایط می‌بایست میزان مالیات‌ها کم شود. به نظر من، مشاغل خرد در این چندماه خسارت زیادی نسبت به فروشگاه‌های بزرگ خوردند چون بودجه کمی داشتند. آنها پارچه زیادی خریدند و لباس دوختند ولی فروش چندانی نداشتند.»

 کشور با مالیات‌آباد می‌شود
یکی از فروشندگان بازار کاشی و سرامیک در خیابان شهید غلامرضایی، پرداخت مالیات را وظیفه هر کاسبی می‌داند و می‌گوید: «با پرداخت مالیات، مسئولان می‌توانند نیازهای کشور را در بخش‌های مختلف از جمله عمرانی رفع کنند. بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ کاسبی پیدا کنید که از پرداخت مالیات ناراحت باشد. تنها درخواست کسبه، دریافت مهلت برای پرداخت مالیات یا تخفیف در میزان آن است، چراکه چندماهی است همه کسب و کارها رونق خود را از دست داده و فروش کمتری داشته‌اند.» 
مالک یکی دیگر از فروشگاه‌های کاشی و سرامیک می‌گوید: «مغازه اجاره‌ای من حدود ۴۰ مترمربع است. سال گذشته به میزان مالیاتی که برایم صادر شده بود، اعتراض کردم و شورای حل اختلاف سازمان امور مالیاتی، از آن مبلغ کسر کرد و پرداخت کردم. انتظار دارم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدها، مسئولان سازمان بدون درخواست یا مراجعه کسبه، اقدام به کاهش میزان مالیات‌ها کنند. بی‌شک کاسبان هم در سال‌های آتی جبران این تخفیف یا کاهش مالیات را خواهند کرد.»

  • واحدیابی ضرورت دارد

تعدادی از مبل‌فروشان و مبل‌سازان درخواست خود را برای کاهش میزان مالیات به اتحادیه داده‌اند و آن را به اتاق اصناف داده‌ایم تا رسیدگی کنند. طبق توافقی که اتاق اصناف با سازمان امور مالیاتی داشته، قرار شده کسانی که سال گذشته ۵ میلیون تومان مالیات داده‌اند، امسال همان مبلغ را بپردازند، اما ۴ درصد به مالیات ۸ میلیون تومان و ۱۲ درصد به مالیات ۱۰ میلیون تومان و بالاتر اضافه شده است. درخواست ما از مسئولان سازمان امور مالیاتی این است که «واحدیابی» کنند چون واحدهای زیادی (در مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹) وجود دارند که در این حرفه فعال هستند ولی مجوز ندارند. به همین دلیل مالیات هم نمی‌دهند.»
علیرضا عباسی
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران

  • طباخ‌ها را دریابید

اعضای اتحادیه ما از بهمن سال گذشته تاکنون فعالیت چندانی نداشته‌اند و درآمدشان کم شده است. به جاست مسئولان و کارشناسان سازمان امور مالیاتی وضعیت کسب و کار مردم را در نظر بگیرند و براساس این شرایط، میزان مالیات را تعیین کنند. چندماه است که مردم از خوردن غذا در بیرون از خانه پرهیز می‌کنند و دورکاری کارمندان هم باعث شده، تعداد مشتری‌های طباخان کم شود. فروش آنها یک سوم شده و نزدیک به ۷۰ درصد از افراد شاغل در این حرفه، مغازه‌های اجاره‌ای دارند.  
حسین رواسی/ رئیس اتحادیه طباخان

کد خبر 543598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha