محمد حسین میثاقی در گفت‌وگویی از مسیر سخت خود برای جایگزینی خودش و فوتبال برتر به جای برنامه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور گفته است.

میثاقی

به گزارش همشهری آنلاین بیش تر از یک سال از اجرای محمد حسین میثاقی در برنامه فوتبال برتر می‌گذرد. برنامه ای که جایگزین نود و عادل فردوسی‌پور شد و البته به گفته میثاقی با گاردی عجیب از سوی مردم مواجه شد. حالا میثاقی از تمام چالش های خود در یک سال گذشته گفته است. از بدو بیراههای مجازی گرفته تا تلاش‌هایش برای متفاوت بودن از برنامه نود. گفت و گوی او با روزنامه جام جم به نوعی بازگو کننده مسیر سختی است که او با انتخاب آن خود را در معرض یکی از بزرگترین قضاوت‌های تاریخ تلویزیون قرار داد.

برنامه فوتبال برتر و چالش ها


فوتبال برتر با فرمت جدید روی آنتن رفت. یک تصمیم اداری سازمانی اتفاق افتاد و با فرمت تحلیل فوتبال کارمان را ادامه دادیم که سخت بود. در آن فضای رسانه‌ای و مجازی ما خواستیم کار جدیدی را شروع کنیم. ببینید من از سال ۸۴ در سازمان کار می کنم. با تجربه ۱۵ ساله آمدم. تهیه کننده برنامه هم با تجربه ۲۰ و خرده‌ای سال جلو آمد. تیمی جمع کردیم که در آن روزهای اول واقعا کار برایشان سخت بود. بدی‌اش این بود با توجه به فضایی که ایجاد شد، ۵ بر صفر عقب بودیم و بازی را شروع کردیم. فضا اینقدر منفی شده بود که اگر بهترین برنامه، بهترین آیتم‌ها و بهترین گفت‌وگوها را هم می‌گرفتیم، یکسری تلاش می‌کردند در فضای مجازی تخریب کنند و آزارمان دهند. می‌خواستند ذهنیت عموم و مخاطب را به سمت بدگویی از ما و فوتبال برتر ببرند. هر کاری که می‌توانستند علیه برنامه کردند. کار نکرده نداشتند! همین الان هم ادامه دارد. هنوز که هنوز است تیم رسانه‌ای هست که تلاش می‌کنند فوتبال برتر را تخریب کنند. فضا را مسموم کنند. خدا را شکر اثرات جانبی برنامه را خودمان می‌بینیم و می‌گیریم. مهمان‌ها، آیتم‌ها و خیلی از اتفاقات نو و خاص در برنامه افتاد. ما خودمان منتقد اصلی خودمان هستیم. می‌دانیم باید چه کنیم. در آن فضای بد، غیرورزشی و غرض‌ورزانه کار ما سخت شد و هنوز هم سخت است. این‌که ۵ بر صفر عقب باشی و وارد زمین شوی، کاری کنی که به مخاطب بگویی غرض‌ورزی نیست و بر اساس احترام کارت را می‌کنی. کار فنی ما خوب است.


طبیعی بود مخاطب ما به خاطر فضایی که درست شد، با یک گاردی آمد. این کار را سخت کرد. متاسفانه عده‌ای فضا را برای فوتبال برتر مسموم کردند و کارشکنی‌های زیادی هم صورت گرفت، حتی از سوی نزدیک‌ترین آدم‌ها. دقیق‌تر بگویم بعضی‌ها که با آنها تعامل داشتیم هم نمی‌خواستند کار جلو برود. در فضای مجازی مثل اینستاگرام و برخی صفحات هم می‌دیدید چه اتفاقاتی می‌افتاد. با کارشکنی‌ها ما را اذیت کردند. برای هیچکس باورکردنی نبود ما بازی ۵ بر صفر را مساوی کنیم. به نظرم در برنامه‌های اخیر حتی یک بر صفر هم جلو افتادیم. این به خاطر تلاش بچه‌ها و کمک خدا بود. صادقانه در این کار پیش رفتیم. کار ما غرض‌ورزی و دشمنی نیست. مافیا هم نیست. تنیس فوتبال‌مان را بازی می‌کنیم. دلی کارمان را جلو ببریم البته به همراه تخصص و احترام. اینها کنار هم هست. ما هزارتا کار خوب هم کنیم آنها دوباره کارشان را می‌کنند. ما اگر خفن‌ترین برنامه را بسازیم، یکسری دوستان شناخته شده هستند که تلاش می‌کنند برنامه را تخریب کنند. این آدم‌ها اینقدر تابلو هستند که نیازی به معرفی ندارند. یک زنجیره مشخص هستند. تمام تلاش این تیم رسانه‌ای آن بود که برنامه را تخریب کنند و ذهنیت به وجود بیاید. از این به بعد هم بر علیه فوتبال برتر تلاش خواهند کرد. ما به این فضاسازی مسموم مثل کرونا عادت می‌کنیم و می‌خواهیم به بهترین نحو و با بالاترین استعداد و همراه با احترام و تخصص برنامه بسازیم. می‌دانیم چالش‌ها ادامه دارد ولی شما با شجاعت است که پیشرفت می‌کنید. ما خالصانه و براساس احترام جلو می‌رویم. این رویه ماست. مافیا هم بلد نیستیم و همانطور که گفتم تنیس فوتبالمان را بازی می‌کنیم.


نوآوری کردیم

ما با نوآوری آمار و اطلاعات می دهیم. مشخص است هر تیم چند شوت به سمت دروازه داشت. مشخص می‌شود آیا مربیان راست می‌گویند چون اعداد که دروغ نمی‌گویند. در آنالیزها مشخص می‌شود واقعا کدام تیم فوتبال بازی می‌کند. بحث داوری را هم که دیدید... از چند کارشناس استفاده می‌کنیم. با ریتم سریع و تند. بحث مصاحبه‌ها هم متفاوت بود. قبل از شروع لیگ‌برتر هم به تمام استان‌ها سر زدیم. از تک‌تک تیم‌ها گزارش تصویری و مصاحبه داریم. کروماکی گرفتیم. همه همکاری داشتند. کارشکنی‌هایی هم بود ولی خدا را شکر الان به جایی رسیدیم که همه هماهنگ هستیم. توانستیم کار را جلو ببریم. فضای استودیو هم متفاوت است. بازخورد مصاحبه ها را هم که داریم در فضای مجازی می‌بینیم.

بهترین شب اجرا


شب مصاحبه با رئیس سابق فدراسیون شب خاصی بود. مطالبه مردم بود که باید خیلی صریح سوالات مطرح شود. گفتند باید برویم صریح سمت این قضیه و پرسیدن راجع به قرارداد. مسوولان فدراسیون یک نگاه طلبکارانه داشتند.


مردم هم ناراحت و عصبانی بودند و هستند. عامل این فضا، فدراسیون بود. به خاطر همین مطالبه کردند ما جانبدارانه عمل نکنیم. نگاه طلبکارانه دوستان را هم دیدید و دیگر همه می‌دانند آنها با چه رانتی انتخاب شدند و سر کار آمدند. در این چند سال و بعد از انتخاب‌شان هم چه حمایتی شدند و پوشش رسانه‌ای عجیبی داشتند. آن سپر رسانه‌ای که در برنامه عرض کردم باعث شد تا رفقای ما در فدراسیون نگاه طلبکارانه داشته باشند. انتظار نداشتند که رسانه بیاید و سوالات مردم را مطرح کند. به نظرم شب مصاحبه با تاج، برای فوتبال برتر شب خوبی بود. ما دنبال این بودیم که بحث قرارداد به کجا کشید یا دلیل این‌که دوستان گردش می‌کردند و سیخ می‌شدند و پهنش می‌کردند میخ می‌شد، چه بود؟!(کنایه به جمله معروف تاج) شما اگر سه ضلعی را که من گفتم یعنی پوشش رسانه‌ای، انتخاب‌شان و نگاه طلبکارانه‌شان را به هم وصل کنی به چیزهای زیادی می‌رسی. به هر حال با این عقبه نگاه طلبکارانه آنها همیشه وجود داشته. برایشان عجیب است یک نفر صریح حرف می‌زند و مطالبه‌گری می‌کند. عکس‌العمل خوب مردم را هم بعد از آن گفت‌وگو دیدم. فقط امیدوارم درست و حسابی ماجرا پیگیری شود و انشاا... دیگر ما چنین چیزی را تجربه نکنیم. خداراشکر برنامه فوتبال برتر جای خود پیدا کرد و شما اثرگذاری آن را در جریانات مختلف فوتبال دیدید. در ماجرای برگزار شدن یا نشدن بازی‌ها، درباره حواشی لیگ، بحث داور، بحث قرارداد ویلموتس، اساسنامه فدراسیون و انتخابات آن و... مهمان‌های فان و بامزه هم دعوت کردم که برای مخاطبان جالب بود و در کل سال خوبی داشتیم. البته من همیشه به همکاران می‌گویم نگویید سال اول و همیشه خودتان را با بهترین استانداردها مقایسه کنید. بهانه‌ای هم ندارید. خداروشکر مصاحبه‌ها، بازخوردهایش عجیب بود. شما ویدئوی مصاحبه با مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون را دیدید یا مصاحبه رادوشویچ، مهرداد محمدی، علیرضا حقیقی یا دیاباته. هر کدام رکوردهای عجیب و غریب در بازدیدها زدند.

آمارها خنده دار است


به نظر من آماری که از بیننده فوتبال برتر بود، خنده‌دار است. کسی که این آمار را می‌بیند می‌تواند قهقهه بزند. این زوم فقط روی فوتبال برتر است. تنها آماری که از آمار AFC خنده‌دارتر است، همین است که درباره فوتبال برتر پخش می‌شود. مثلا کنفدراسیون نظرسنجی می‌گذارد بهترین هافبک چپ ۲۰ سال قبل و بازیکنی از نپال، ویتنام یا بنگلادش بهترین می‌شود. طرف رای‌اش از سون بالاتر می‌رود. مگر نبود بازیکن هندوستان که از ناکاتا بالا زد؟ آمار فوتبال برتر هم مثل آن نظرسنجی خنده‌دار است. ببخشید اعداد که دروغ نمی‌گویند. فیدبک برنامه در شبکه‌های اجتماعی مشخص است.


اولین برنامه و هجمه شدید

فکر کنم اولین برنامه ما در فروردین سال گذشته. فضایی عجیب بود. جوسازی رسانه‌ای توسط اهالی ورزش و غیرورزشی صورت گرفته بود. دوستان از تمام مشاغل آمده بودند و درباره چیزی که درباره‌اش اطلاعات نداشتند نظر می‌دادند. توئیت‌ها و استوری‌های زیادی گذاشتند. در این فضای جوگیرانه فضای مجازی هم عده‌ای هستند که همیشه می‌خواهند موج سواری کنند. دو تا فالوئر این وسط بگیرند. البته فصل موج سواری هم یکجا تمام می‌شود. بعضی موج‌ها هم که خیلی بلند بود و هنوز بعضی دوستان همچنان موج سواری می‌کنند.


مافیای فضای مجازی 


دیگر هرکس در حوزه رسانه کار می‌کند می‌‎داند. شبکه یا شبکه‌هایی وجود دارد از آدم مختلف و در جاهای مختلف که به هم وصل می‌شوند و منافع مشترکی دارند. سعی می‌کنند در تمام تصمیمات حوزه فوتبال و باشگاهها سهیم باشند و نفعی به آنها برسد. در همه جای جهان هم این چیزها هست.


بازخورد برنامه در میان مردم


مردم معمولا برخوردشان عالی است. خب خیلی‌ها درباره اتفاقاتی که رخ داده می‌پرسند. عده‌ای بی ادب هم در فضای مجازی هستند که شاید با هر کدام شان ۳۰ ثانیه حرف بزنی، به یک چیز مشترک می‌رسی. متاسفانه فضای احترام در فضای مجازی نیست. بی‌ادبی زیاد می‌کنند، به خصوص در حوزه فوتبال. این جمله خیلی مهمی است؛ بالاخره به همه کسانی که در فوتبال کار می‌کنند بی‌احترامی شده یا می‌شود. هرکسی در مقام مربی، بازیکن، مجری، گزارشگر و... یک وقتی سر کار هستی به تو فحش می دهند ولی وقتی می روی ممکن است نازت را بکشند. بالاخره این مساله برای هرکسی پیش می‌آید و فحش را می‌خورد. کسی که در حوزه فوتبال کار می‌کند باید خودش را آماده کند. دیر یا زود شاهد بی‌احترامی‌ها خواهد بود. بیرون اما داستان یک چیز دیگری است. مردم احترام می‌گذارند منتها عده‌ای در فضای مجازی به اندازه شخصیت و درک و فهم شان برخورد می‌کنند.

بازی را بردیم 


در آن مدت خانواده ام خیلی تحت فشار بودند. اذیت شدند. همسرم خیلی عجیب و غریب از ابتدا پای کار و همراه من بود، در آن فضا و آن مشکلات. به هر حال پسر کوچولو هم دارم. جالب است که پسرم تا آخر شب می‌نشیند و فوتبال برتر را می‌بیند. هر وقت هم تیتراژ اول برنامه را می‌بیند با زبان بچه‌گانه و شیرین خودش می‌گوید فوتبال برتر. خلاصه خانواده همراه من بودند. این‌که دوام آوردم به خاطر حمایت خانواده‌ام بود و لطف مردم و همینطور تلاش فوق‌العاده بچه‌های فوتبال برتر و همین‌طور حمایت گروه ورزش شبکه. با هر شرایطی که بود ادامه دادیم و توانستیم بازی عقب افتاده را حتی مساوی کنیم و ببریم. خدا را شکر.

کد خبر 543577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    تو در نگهداشتن حرمت استادت صد هیچ عقبی!
  • رضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    هرگز خودت رو با عادل مقایسه نکن. همین که انتسابی هستی یعنی ملت دوستت ندارن !
  • احسان IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    مساوی کردیم و حتی بردیم. خدا بیامرزد بهمن مفید را که حرف‏های فوق دیالوگ مشهورش را در «قیصر» به یاد می آورد: «حالا ما به همه گفتیم زدیم،شمام بگین زده... خوبیت نداره، واردی که...»
  • هانی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    الکی دور این آدم موفق شلوغ کردن تنها کسی که تو تلویزیون به فردوسی پور می‌گفت استاد همین میثاقی بود فردوسی پور هم که به خاطر مشکلش با میثاقی از شبکه سه نرفت عادل زیادی سیاسی شده بود و همه میدونند که عادل دیگه پیمونش پر شده بود میثاقی خوب عادل رفت هر کی دیگه هم جای میثاقی بود همین کار رو میکرد نه خیانت کرد نه آدم فروشی کرد فقط الکی شلوغش کردن و علیهش سیاه نمایی میکنند
    • اسی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      مگه تو صدا سیما آش میدن که پیمانه عادل پر شده بود.میثاقی هیچ موقع نمیتونه حتی عادل رو بگیره تمام‌
  • بهمن JP ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    جناب میثاقی ما هم میگیم شما بردی ....! ولی در بازی ائ ک حریفت رو زمین گیر کردند و داور هم ی طرفه بنفعت سوت میزنه و توپ و میدان دستت هست اگه ده تا گل هم بزنی باختی .... ته ته این ماجرا اینطوری ... برد تو ، با باخت فردوسی پور ، سر ب سره ...! آره جانم
  • .مهدی IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    اگه مردمی بودی اگه خودت حرفاتو قبول داری چه نیازی به مقایسه با برنامهای دیگه داری نخیر دوست عزیز یه چیزی کم داری شاسی برنامهات کجه راست نمیشه چون عاریتی وتقلیدی برنامهات فیکه
  • منوچهر مرادی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    معمولا روسای که عوض میشن معاونین جانشن انها می شوند واین جابجایی مجری هم طبعییی لکن شروع بکار مجری جدید برابر اصول واخلاق نبود بایستی از همکار خود کسب اجازه وعنوان می کرد که یک تصمیم سازمانی است ون هیچ نقشی نداشتم
  • morteza IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    اینکه بگی پنج هیچ عقب بودیم،کینه ای بودن و قدرت طلبی تو رو نشون میده. نمک خوردی نمکدون شکستی. خوشحال نباش که یه روزی یکی مثل خودت جاتو میگیره، اونموقع درد استادتو میفهمی...
  • رضا IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    محبوبیت با آمار و ارقام و گزافه گویی بدست نمیاد . باید تو دل مردم بشینی که مردم برای نشستن تو جا ندارن . حالا پر رو هستی اون دیگه به خودت ربط داره ولی بدون 100 سال دیگه هم بگذره 10 هیچ عقبی .
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    همیشه معرفت چیز خیلی خوبی است وقدر شناسی چیز بهتر
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    خوب جام جم هم که مال خودتان است هرچه میخواهد دل تنگت بگو عادل فردوسی‌پور و ۹۰ هیچوقت فراموش نمیشود
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    در همه جا انسان ها میان ومیرن..از مسئول سیاسی واجتماعی وورزشی......... این خیلی عادی هستش هر کس به یه نوعی میاد سر وبه یه نوعی هم میره.. چرا باید میثاقی را این همه اذیت کنند که چی شد ؟چی کردی.....