مهدی تاج در آخرین گفت و گوی خود در پاسخ به اظهارات محمد حسین میثاقی، گفته بود بی ‌کفایت کسی است که برنامه‌ای با ۴ میلیون مخاطب را به اینجا کشانده است. ماجرایی که تنها چند ساعت بعد با تایید عجیب‌تر صداوسیما هم مواجه شد.

ميثاقي

 همشهری آنلاین: رضا جوکار

مهدی تاج همین چند روز پیش در گفت و گوی تصویری خود دوباره محمد حسین میثاقی را بی نصیب نگذاشت و اظهارات کنایه آمیزی را علیه او مطرح کرد. تاج که از به کار بردن واژه «بی‌کفایت» از سوی مجری برنامه فوتبال برتر علیه‌اش عصبی به نظر می‌رسید در خصوص میثاقی گفت: « بی کفایت شمایی که یک برنامه تلویزیونی را با ۳-۴ میلیون بیننده تبدیل کردید به برنامه ای که ۲۰۰هزا مخاطب دارد.»

 میثاقی که همین دو هفته قبل چند دقیقه‌ای از وقت برنامه زنده‌اش را به حمایت از خودش و برنامه‌اش اختصاص داد بود و مدعی شده بود برنامه او دقیقا جایی که قرار بوده ایستاده است و او توجهی به حاشیه‌سازان ندارد شاید فکرش را هم نمی‌کرد که مرکز تحقیقات صدا وسیما درست فردای اظهارات تاج، آماری را منتشر کند که کنایه‌های تاج را به نوعی تصدیق کند.

طبق  آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما برنامه فوتبال برتر تنها با ۱۵ درصد مخاطب در رتبه نازل سیزدهم پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی قرار دارد.  دورهمی شبکه نسیم با ۵۰.۷ درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده و پس‌ازآن، عصر جدید ۲ شبکه سه با ۴۸.۸ درصد و تکرار خندوانه و کودک شو از شبکه نسیم هم هر یک به ترتیب با ۳۷.۳ و ۳۴ درصد مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بعد از این چند برنامه هم لیستی بلندبالا از برنامه های شبکه های مختلف دیده می‌شود تا برسیم به جایی که فوتبال برتر به زعم میثاقی در «جایگاه درست» ایستاده است.

مستند حیات وحش شبکه مستند با ۲۶.۵ درصد بیننده، سمت خدا و اعجوبه‌های شبکه سه به ترتیب با ۲۰.۷ و ۱۸.۷ درصد مخاطب، به خانه برمی‌گردیم شبکه پنج با ۱۸.۴ درصد بیننده، طبیب شبکه سه با ۱۸.۲ درصد مخاطب و شکرستان شبکه نسیم با ۱۷.۸ درصد بیننده، رتبه‌های پنجم تا دهم را در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب شبکه‌های مختلف سیما کسب کرده‌اند. جایی که حتی مخاطب «شوتبال» از فوتبال آن هم از نوع «برتر»ش بیشتر است. 

بعد از ارائه این آمار اما محمد حسین میثاقی موضع عجیبی نسبت به آن گرفت. مجری برنامه فوتبال برتر در این رابطه به روزنامه جام جم گفته: «به نظر من آماری که از بیننده فوتبال برتر ارائه شده بود، خنده دار است. کسی که این آمار را می‌بیند می‌تواند قهقهه بزند. این زوم فقط روی فوتبال برتر است. تنها آماری که از آمار afc خنده دارتر است، همینی است که درباره فوتبال برتر پخش می‌شودمثلا کنفدراسیون نظرسنجی می‌گذارد بهترین هافبک چپ ۲۰ سال قبل و بازیکنی از نپال، ویتنام یا بنگلادش بهترین می شود. طرف رای‌اش از سون بالاتر می رود. مگر نبود بازیکن هندوستان از ناکاتا بالا زد؟ آمار فوتبال برتر هم مثل آن نظرسنجی خنده دار است. ببخشید اعداد که دروغ نمی گویند. فیدبک برنامه در شبکه های اجتماعی مشخص است.»

قیاس مع‌الفارقی که  اتفاقا به زبان آوردن آن خنده‌دار است. فارغ از بحث کیفی برنامه فوتبال برتر اینکه میثاقی چه شباهتی بین دو نظرسنجی برگزار شده صداوسیما و ای اف سی می‌بیند جای سوال دارد.

در نظرسنجی‌های اف سی وقتی گزینه‌های پرت و دور از انتظار  در صدر قرار می‌گیرند حاصل میل و رغبت هواداران گزینه برنده برای رای دادن به شخصیت محبوب خود است. این اتفاق ممکن است به قول میثاقی برای بازیکنی از نپال و یا حتی فرهاد مجیدی و کریم باقری در ایران بیفتد که سالها قبل رتبه اول و دوم محبوب ترین بازیکنان جهان فوتبال را از آن خود کردند. بله فرهاد مجیدی هرگز در دنیای واقعی محبوب‌ترین بازیکن جهان نبوده اما بودند هوادارانی که به عشق او این عنوان مجازی را برای بازیکن محبوب‌شان به دست آوردند.

در این دست نظرسنجی ها اگر تقلبی هم شود(مانند چند بار رای دادن که مرسوم است) از جانب رای دهندگان است و نه رای ندهندگان و برگزار کننده نظرسنجی! 

فوتبال برتر در یک جامعه آماری مشخص در داخل کشور میزان مخاطبانش مورد سنجه قرار گرفته است. یعنی همان تعدادی که مثلا به دورهمی رای داده‌اند به این برنامه رای نداده‌اند و مخاطب این برنامه نبوده اند. در صورتی که در نظرسنجی‌هایی نظیر ای.اف‌.سی اساسا هواداران بازیکنی مانند «سون» کره‌ای اعتقادی به نظرسنجی ندارند و ممکن است حتی از این نظرسنجی هم اطلاع نداشته باشند. توجیحات خنده‌دار میثاقی مانند این است که بگوییم نظرسنجی صداوسیما در محله‌ای برگزار شده که همگی طرفدار مهران مدیری و برنامه «دورهمی» بوده‌اند، پس ماهیت این نظرسنجی اشتباه است و  به خاطر همین باید به این آمار قهقه زد.

در یک نظرسنجی که از قضا خود صداوسیما آن را انجام داده چطور ممکن است اعداد و ارقام دروغ بگوید. آن هم صداوسیمایی که در تمام این مدت هر چه در چنته داشت انجام داد تا عادل را به زیر بکشاند.  افتضاح نظرسنجی سال ۹۷ و به صدر رساندن ناگهانی «برنده باش» با اجرای گلزار برای ربودن عنوان پرمخاطب ترین برنامه صداوسیما را که فراموش نکرده اید.  ماجرایی که دست آخر پای وزیر ارتباطات را هم وسط کشید و او از تقلب بزرگ برای نرسیدن این عنوان به برنامه نود گفت.

برنامه فوتبال برتر با هر میزان مخاطبی مسیر خود را ادامه می دهد اما شاید بهتر باشد میثاقی با هر اظهارنظری اینطور خود را موظف به پاسخگویی نداند. چرا که مدتی است هواداران فوتبال از قیاس عادل و میثاقی عبور کرده‌اند. جایگاه درست میثاقی و برنامه‌اش هر چه هست،‌نیازی به سنجاق کردن توجیحات اینچنیی او به هر آماری ندارد. 

کد خبر 543441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرزو IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 10
    کجا نظر سنجی میشه ماهم نظر بدیم خندوانه میاد بازم ؟ منتطریما
  • رضا IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    57 14
    توی این مورد کاملاموافقم واقعا ازموقعی که فردوسی پوررفته حتی یه بارهم برنامه فوتبالی نگاه نکردم .