سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

ماهی تولیدی در مزارع پرورش ماهی استان کردستان به استان‌های تهران، قم و کرمانشاه و کشور همسایه عراق صادر می‌شود.

پرورش ماهي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، میزان تولید سالیانه ماهی در مزارع پرورشی فعال استان کردستان در سال ۹۲ حدود ۶۰ هزار و ۷۰ تُن بود که سال گذشته این میزان به ۱۰ هزار و ۳۰ تُن رسیده است. ۴۰ مزرعه پرورش ماهی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سطح استان ایجاد شده و تا پایان سال هم ۱۱ مزرعه دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد تا در مجموع تعداد مزارع به ۲۴۲ مزرعه پرورش ماهی برسد.  

تعداد تعاونی صیادی در استان کردستان هم از چهار تعاونی به ۶ مورد افزایش یافته است،  تولید ماهیان زینتی نیز از ۶۹۰ هزار قطعه در سال ۹۲ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار قطعه در سال جاری افزایش یافته است. سه مرکز پرورش زالو نیز پروانه تاسیس دریافت کرده و در حال ساخت هستند،  این مراکز نیز ابتدای سال آینده به بهره برداری می‌رسد و وارد مدار تولید خواهد شد.

تولید ماهی استان شامل ماهی‌های قزل آلا، فیتوفاگ، بیگ هد، کپور، آمور و مقدار کمتری ماهیان بومی است. بیشتر مراکز تولید ماهی استان در شهرستان‌های کامیاران، سقز، سروآباد و سنندج قرار دارد، سرانه مصرف استان برای هر نفر در سال ۶ کیلوگرم و سرانه تولید کمی بیشتر از این مقدار است.

ظرفیت‌های استان کردستان در حوزه شیلات علاوه بر خاک و موقعیت جغرافیای مناسب در منابع آبی نیز شامل ۱۲ سد در حال بهره‌برداری، حدود ۷.۸ تا ۸.۸ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارش، ۱۱ سد در حال اجرا و ۱۴ سد مطالعاتی است که می‌تواند با اجرای طرح‌های مختلف آبزی پروری آینده روشنی برای توسعه صنعت شیلات در این استان ترسیم کند.

۴۱ رودخانه دایمی و فصلی، ۱۳ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق، ۳۸ هزار چشمه، نزدیک به ۵۰۰ رشته قنات و ۲ هزار و ۷۷۰ استخر ذخیره کشاورزی دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌توان از تمام آنها به عنوان یک پتانسیل‌ها ویژه در عرصه توسعه فعالیت‌های شیلات استان استفاده کرد.

دست‌اندرکاران شیلات استان کردستان برای بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها افق‌های توسعه‌ای خود را در ۲ بخش ترسیم کرده‌اند که شامل افزایش تولید در برنامه میان مدت از حدود ۱۰ هزار تُن فعلی به حدود ۱۴ هزار تُن و در برنامه بلندمدت به حدود ۱۸ هزار تُن است.

کد خبر 543446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha