سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) اعلام کرد احتمال اندکی وجود دارد که یک سیارک در ۲ نوامبر (۱۲ آبان) روز پیش انتخابات آمریکا وارد مدار کره زمین شود.

2018 VP1

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر این سیارک به نام 2018VP1 بسیار کوچک است و تخمین زده می‌شود قطری بین ۱.۹ تا ۳.۹ متر داشته باشد.

به گفته ناسا احتمال برخورد این سیارک با زمین فقط ۰/۴۱ درصد است، اما اجرام فضایی با این اندازه به هر حال در جو کره زمین خواهند سوخت و از بین خواهد رفت.

سخنگوی ناسا گفت این سیارک بسیار کوچک است و تهدیدی برای کره زمین شمرده نمیشود و حتی اگر وارد جو کره زمین شود، به خاطر اندازه کوچکش متلاشی خواهد شد.

این سیارک قبلا  از سال ۱۹۷۰ به بعد چند بار از کنار زمین گذشته است. آخرین باری که این سیارک از کنار زمین گذاشت در نوامبر ۲۰۱۸ بود و تقریبا در همان زمان که در رصدخانه پالومار کالیفرنیا کشف شد.

این سیارک مداری دو ساله به دور خورشید دارد و به فاصله ۷۷۰۰ کیلومتری و ۴۱۸۰۰۰ کیلومتری زمین خواهد رسید. برای اینکه مقیاسی از این فاصله داشته باشید، ایستگاه فضایی بین‌المللی در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد.

سیارک‌هایی را مشکل بتوان شناسایی کرد، مگر هنگامی که به نزدیکی کره زمین رسیده باشند، اما اکثر آنها از فاصله‌ای بیشتر از کره ماه تا زمین از کنار سیاره ما عبور می‌کنند.

سیارکی که نام QG 2020 یه آن داده شد، هفته گذشته از فاصله حدود ۳۰۰۰ کیلومتری کره زمین از بالای اقیانوس هند از کنار  سیاره ما عبور کرد که نزدیکترین فاصله ثبت‌شده یک سیارک از کره زمین بوده است، اما ناسا حتی آمدن آن را به سمت زمین را ندیده بود.

ناسا در سال ۲۰۰۵ بوسیله کنگره آمریکا مامور شد که ۹۰ درصد از سیارک‌ها بالقوه خطرناک را که اندازه‌ای بالای ۱۴۰ متر دارند، تا پیان سال ۲۰۲۰ شناسایی کند.

کارشناسا می‌گویند معمولا هنگامی چنین سیارک کوچکی به زمین نزدیک می‌شود، فقط یک پنجره زمانی کوتاه در حدی یکی دو روز پیش یا پس از عبور نزدیک وجود دارد برای مشاهده آن وجود دارد. سیارک در طول این مدت باید به اندازه کافی به زمین نزدیک باشد که تا درخشندگی آن به حد کافی برسد، اما نه آنقدر نزدیک که سرعت بیش از حد امکان شناسایی شدن بوسیله تلسکوپ باشد.

کد خبر 543374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha