اعتراض شهروندان تهرانی ساکن در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی بخاطر سرطان‌زا بودن تشعشعات قوی ناشی از این خطوط، بالاخره به چاره‌اندیشی از سوی مسئولان منجر شد.

خطوط برق فشار قوي

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، نگرانی خطرزا بودن همجواری با کابل‌های برق فشار قوی همواره برای ساکنان در نزدیکی این کابل‌ها وجود داشته است. مسئولان وزارت بهداشت هم معتقدند که سرطان‌زا بودن پرتوهای ناشی از دکل‌های برق فشار قوی را می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم. 

برخی دانشمندان نیز وجود رابطه بین انواعی از میدان‌های الکترو مغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تایید و اعلام کرده‌اند که امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق فشار قوی با ولتاژ ۱۰۰۰ ولت یا بالاتر صادر می شود، می‌تواند بر سلامت ساکنین اطراف دکل که تا شعاع ۲۰ یا ۵۰ متر زندگی می‌کنند تاثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

اکنون پس از اعتراضات مستمر شهروندان تهرانی که در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی زندگی می‌کنند، چهلمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با موضوع اراضی واقع در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی به ریاست محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تشکیل و برای ایمن‌سازی و رفع خطر اراضی واقع در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی تصمیم‌گیری شد.

بر اساس گزارشی که از وضعیت اراضی واقع در حریم خطوط انتقال برق فشار قوی در مناطق ۲، ۴، ۱۶ و ۲۰ در کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران ارائه شده است، این خطوط از بافت فرسوده ۱۰ محله تهران عبور می‌کند و مطالعات میدانی نشان می‌دهد که بالغ بر ۱۲۰۰ پلاک مسکونی در حریم آن وجود دارد.

بر اساس گزارش سازمان نوسازی شهر تهران که رئیس آن دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران است، تشعشعات قوی موجود در حریم، سلامت ساکنین را به خطر انداخته و مشکلات بسیاری در زمینه ایمنی برای مدیریت شهری به همراه داشته است.

اکنون جمع‌بندی چهلمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر این قرار گرفته است که کارگروهی با همکاری شرکت برق منطقه‌ای تهران، فرمانداری، شهرداری مناطق، دفاتر توسعه محله‌ای و سایر ارگان‌های مربوطه برگزار و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شوند.

کد خبر 543219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha