تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری منطقه ١٢، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با هدف ساماندهی حاملان چرخ دستی فعال در محدوده بازار تهران امضا شد.

چرخ دستی بازار

به گزارش همشهری آنلاین، سید مناف هاشمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ساماندهی حاملان چرخ دستی، با بیان اینکه منطقه ۱۲ شهرداری تهران به نوعی تاریخ و قلب تهران است، گفت: حفظ این نقش و تاریخ با کارکردهای امروزی بسیار مهم است. ۴۵ درصد بازار ایران در شهر تهران متمرکز است که نیمی از این ۴۵ درصد در منطقه ۱۲ وجود دارد. بنابراین مشکلات این منطقه بیش از سایر حوزه‌ها ‌و مناطق است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ایجاد هماهنگی بین ماهیت و ساختار اصلی بازار بزرگ تهران با نحوه عملکرد و فعالیت‌های تجاری کنونی در آن را از ضروری‌ترین اقدامات جهت بازگرداندن نظم و انضباط در عبور و مرور و حمل و نقل کالا در داخل بازار دانست و گفت: در حال حاضر راسته‌های بازار با تراکم بالای فعالیت‌های تجاری بدون ضابطه مواجه بوده و حضور و تردد قابل توجه حاملین کالا در قالب انواع چرخ دستی‌ها در کنار حجم انبوه عابرین پیاده، عملاً سطح سرویس تردد در بازار را در بدترین وضعیت خود قرار داده است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر ضرورت ساماندهی چرخ دستی‌ها و حاملان بار و کالا در محدوده مرکزی شهر، یادآور شد: تجربه ساماندهی‌ چرخ‌های دستی در گذشته وجود داشته اما موفق نبوده است، از این رو طرح ساماندهی گاری و چرخ دستی‌های محدوده بازار به منظور ایجاد مدیریت سامانه حمل بار جهت بالا بردن امنیت و سرعت از مبدا به مقصد، شناسایی و ساماندهی باربران و حمایت حقوقی، اجتماعی و رفاهی آنان، طراحی انواع مختلف چرخ‌های دستی متناسب با حجم بار و بدون ایجاد مزاحمت برای شهروندان و همچنین پیشگیری از سرقت‌های احتمالی و جابه جایی کالاهای غیرمجاز و قاچاق، ایجاد انضباط ترافیکی در بازار، کنترل هزینه حمل بار برای کسبه و شهروندان و رعایت امنیت سرعت و کیفیت در حمل بار اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی در مناطق مرکزی شهر تهران نبود پارکینگ‌های محلی است که باید از منابع کسری پارکینگ ساخته شود، ادامه داد: اصلی‌ترین معضل امروزه که در بازار لمس می‌شود، موتورسواران است.

هاشمی مهم‌ترین مشکل بازار تهران را تردد موتورسواران دانست و گفت: استفاده موتورسواران از پیاده‌روها، امنیت عابران پیاده را به خطر می‌اندازد که این موضوع در منطقه ۱۲ تهران بیشتر مشاهده می‌شود.

معاون شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، ساماندهی حاملان چرخ دستی انجام شود و دولت برای آن‌ها تسهیلات و وام‌هایی در نظر بگیرد. با انجام این تفاهم‌نامه، شناسایی و ثبت اطلاعات حاملان چرخ دستی انجام خواهد شد و دولت به منظور ارائه تسهیلات به آن‌ها می‌تواند از بانک اطلاعاتی شهرداری تهران استفاده کند. باید حواسمان باشد که زندگی این اقشار سخت‌تر نشود.

  • نقش اساسی اصناف بازار در ساماندهی حاملان چرخ دستی

مهدی اسماعیل بیگی، معاون بار و کالا سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره ضرورت این تفاهم‌نامه، گفت: بازار تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور و تهران شناخته می‌شود. روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن بار به صورت خرده بار در بازار تهران حمل‌ می‌شود. به علت محدودیت‌هایی که در معابر بازار تهران اعمال می‌شود، امکان تردد خودروهای باربری وجود ندارد بنابراین چرخ دستی‌ها نقش اساسی حمل بار را ایفا می‌کنند.

او با بیان اینکه طی سال‌های متمادی نگاه درست و جامعی به چرخ دستی‌ها نشده است، افزود: علت آن ندادن هویت شغلی مستقل به حاملان چرخ دستی‌ها است. برای نخستین ‌بار در تاریخ این صنف، ارائه پروانه بهره‌برداری و هویت‌بخشی به فعالیت چرخ دستی‌ها انجام می‌شود.

کد خبر 543126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha