رئیس جمهور بلاروس که طی روزهای گذشته با اعتراضات خیابانی مواجه شده است با ظاهری نظامی و مسلح در میان نیروهای امنیتی کشورش در خیابان حاضر شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، ده‌ها هزار نفر از مردم بلاروس روز یکشنبه مجددا در پایتخت این کشور حضور یافتند تا به اعتراضات خود علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ادامه دهند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، معترضان که در میدان مرکزی مینسک تجمع کرده بودند سپس در سطح شهر تظاهرات کردند و علیه دولت الکساندر لوکاشنکو شعار سر دادند.

در عین حال انتشار تصاویری از الکساندر لوکاشنکو که با جلیقه ضدگلوله و اسلحه در دست از بالگرد مخصوص ریاست جمهوری پیاده می شود بسیار خبر ساز شده است.

لوکاشنکو سپس با لباس ضدگلوله و اسلحه در دست به میان نیروهای امنیتی بلاروس می‌رود و از آنها به خاطر تلاش برای برقراری نظم و امنیت تشکر می‌کند.

تحلیلگران دلیل این اقدام لوکاشنکو را نمایش قدرت وی در برابر مخالفان و تهدید معترضان برای پایان دادن به اعتراضات قلمداد کرده‌اند.

این پانزدهمین روز متوالی است که مردم بلاروس در اعتراض به نتیجه انتخابات در خیابانها تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

طبق اعلام کمیسیون ملی انتخابات بلاروس الکسلاندر لوکاشنکو با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در انتخابات پیروز شد و برای ششمین بار در مقام ریاست جمهوری ابقا شد.

«اسوتلانا تیخانوفسکایا» رهبر مخالفان در رده دوم قرار گرفت اما ضمن رد نتیجه انتخابات و اتهام‌زنی درباره تقلب، از بلاروس گریخت و به لیتوانی پناهنده شد. وی همچنین خود را برنده انتخابات معرفی کرده و از کشورهای خارجی به ویژه اروپایی‌ها خواسته که پیروزی لوکانشکو را به رسمیت نشناسند.

به دنبال درخواست تیخاتوفسکایا، اتحادیه اروپا با زیر سوال بردن نتیجه انتخابات اعلام کرد که نتیجه این انتخابات را به رسمیت نمیشناسد.

لوکاشنکو اخیرا با اشاره به اعتراضات در بلاروس تاکید کرده که منشا این اعتراضات از خارج از کشور است و به منظور ایجاد یک منطقه حائل بین روسیه و دیگر نقاط اروپا انجام می‌گیرد.

کد خبر 543083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha