آلکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس (روسیه سفید) گفت حاضر انتخابات جدید برگزار و پس از رفراندوم قانون اساسی قدرت را واگذار کند.

Lukashenko

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز لوکاشنکو روز دوشنبه ۲۷ مرداد با ایراد این سخنان تلاش کرد اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده را در این کشور که بزرگترین چالش در برابر حکومت او تا به حال بوده است، آرام کند.

او که اصرار داشت تا هنگامی که تحت فشار معترضان است، حکومت را تحویل نخواهد داد، پس از آن این پیشنهاد را مطرح کرد که سوتلانا تسیخانوسکایا، سیاستمدار مخالف تبعیدی در پیامی ویدئویی گفت مشتاق است کشور را رهبری کند.

در نشانه‌ای از آسیب‌پذیری فزاینده لوکاشنکو،  سخنان او برای کارگران در یکی از بزرگترین کارخانه‌های دولتی در شهر مینسک، پایتخت بلاروس، بارها با شعار «استعفا کن» قطع شد. این کارخانه‌های دولتی مایه افتخار مدل اقتصادی سبک شوروی لوکاشنکو و پایگاه اصلی حمایت از او بوده‌اند.

لوکاشنکو همچنین پس از سرکوب خونین معترضان به انتخاب دوباره‌ بحث‌برانگیزش در هفته گذشت با تهدید تحریم‌های اتحادیه اروپا روبرو است. او مدعی که بر اساس نتایج رسمی او ۸۰ درصد از رای‌ها را به دست آورده است.

روسیه با دقت حوادث بلاروس را دنبال می‌کند، چرا که خطوط انتقال گاز این کشور به سوی غرب از این کشور می‌گذرد و مسکو  بلاروس را یک منطقه محافظ در برابر ناتو می‌شمارد. لوکاشنکو و پوتین این آخر هفته دوبار با هم تلفنی صحبت کرده‌اند.

در مقابل مقامات در واشنگتن پس از اعلام مسکو که آماده کمک نظامی به بلاروس در برابر تهدید خارجی است، از روسیه می‌خواهند در آنچه دونالد ترامپ «وضعیت وحشتناک» بلاروس خواند، دخالت نکند.

لوکاشنکو که در دوران اتحاد شوروی مدیر مزرعه‌های اشتراکی بود، در صحبت‌هایش با کارگران در روز دوشنبه با صراحت سخن گفت. او گفت:‌ «ما انتخابات را برگزار کرده‌ایم و انتخابات جدید برگزار نخواهد شد، مگر اینکه از روی جنازه من رد شوید.»

اما او در عین حال پیشنهاد تغییر قانون اساسی را داد، سازشی ظاهری که بعید به نظر می‌رسد معترضان را راضی کند که می‌گوید او قبلا هم از این حرف‌ها زده است.

او گفت: ‌«ما تغییرات قانون اساسی را به رفراندوم خواهیم گذاشت و من قدرت‌هایم بر اساس قانون اساسی را واگذار خواهم کرد. اما نه زیر فشار تظاهرات خیابانی.»

لوکاشنکو گفت: ‌«من قدیس نیستم. شما روی خشن من را هم  دیده‌اید. من جاودانی نیستم. اما اگر شما رئیس‌جمهور را به زیر بکشید، پای کشورهای همسایه هم به میان کشیده می‌شود و باقی قضایا.»

او همچنین گفت مردم می‌توانند بعد از رفراندوم اگر بخواهند انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری جدید برگزار کنند.

سوتلانا تسخانوسکایا، رهبر مخالفان خواهان آزادی همه بازداشتی‌ها است

از طرف دیگر سیاستمدار مخالف، خانم تسیخانوسکایا که در کشور همسایه لیتوانی به سر می‌برد، در پیامی ویدئویی از افسران امنیتی و ماموران اجرای قانون خواست به مردم بپیوندند.

او گفت: «من آمده پذیرفتن مسئولیت و عمل کردن به عنوان یک رهبر ملی در این دوران هستم.»

استانیسلاو شوشکویچ، نخستین رهبر بلاروس مستقل پس از سقوط شوروی نیز در مصاحبه‌ی گفت نیروهای نظامی و حلقه درونی لوکاشنکو ممکن است به او وفادار بمانند و «پول فراوانی هم به آنها پرداخت می‌شود.»

ویدئوی تسخانوسکایا در هنگامی منتشر می‌شود صدها نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون دولتی اعتصاب کرده‌اند و چندین نفر از مجریان و کارکنان در انظار عمومی در اتحاد با معترضان از شغلشان کناره گرفته‌اند.

دامنه اعتراضات به گروه‌هایی که معمولا به  رئیس‌جمهور ۶۵ ساله وفادار هستند، هم کشیده شد. برخی از افراد پلیس، یک سفیر فعلی، ورزشکاران برجسته و یک نخست‌وزیر پیشین از معترضان اعلام حمایت کرده‌اند.

کارگران کارخانه‌ها که پرچم‌ و پوستر به دست داشتند به معترضان در بیرون ساختمان رادیو و تلویزیون پیوستند که بوسیله نیروهای امنیتی محافظت می‌شود.

قبلا نیز هزاران نفر از معترضان به سوی کارخانه‌ای که لوکاشنکو با بالگرد به آن رفت تا برای کارگران اعتصابی سخنرانی کند، راهپیمایی کرده بودند.

اما لوکاشنکو با استقبال ناخوشایندی روبرو شد. او که فریاد می‌زد تا صدایش شنیده شود، گفت: «متشکرم، من همه چیز را گفته‌ام و شما می‌توانی به فریاد زدن و دادن شعار ادامه دهید»

او سپس در حالیکه کارگران شعار «استعفا کن» را سر داده بودند، از این کارخانه خارج شد. 

دوشنبه بعدازظهر هم هزاران نفر به سمت بازداشتگاه اوکرستینا که گروهی از معترضان از هفته پیش در آنجا نگهداری می‌شوند، راهپیمایی کردند. بازداشتی‌ها از کتک خوردن، ازدحام در زندان و سهمیه کم غذا شکایت دارند. دولت هر گونه آزار زندانیان را تکذیب می‌کند.

کد خبر 541306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha