جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان صدور دستور شلیک به کولبرها را را تکذیب کرد و گفت: ۸۰ درصد شهدای مرزبانی در راه مراکز درمانی جان می‌بازند.

كولبر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سرهنگ محمدعارف سپهری جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان گفت: دستور شلیک به سمت فرد یا افرادی به ویژه کولبرها را کسی صادر نکرده و نخواهد کرد، بلکه قانون‌گذار در قانونی تحت عنوان قانون به‌کارگیری سلاح برای مامورینی که مجاز به حمل اسلحه هستند شرایطی را تعیین کرده که تحت آن شرایط در درون یا خارج شهر و در مرزها مجاز به استفاده از آن هستند.

سرهنگ سپهری یکی از مواد به‌کارگیری اسلحه را این‌گونه برشمرد و بیان کرد: یکی از قوانین مرتبط با استفاده از اسلحه ورود به نوار مرزی است و یکی از مکان‌هایی که قانون‌گذار اجازه استفاده از اسلحه را به مامور می‌دهد برای توقیف وسیله نقلیه و دستگیری افراد در مرزهاست.

وی اظهار کرد: قانون به‌کارگیری سلاح به مامورانی که متولی کنترل مرز هستند این امکان را می‌دهد که طی شرایط و ضوابط مشخصی از اسلحه استفاده کنند.

جانشین فرماندهی مرزبانی کردستان تردد غیرمجاز و فروش غیرقانونی اسلحه و مهمات را در مرزها یکی از شرایط به‌کارگیری سلاح دانست و تاکید کرد: نه‌تنها در ایران، بلکه در هیچ کشوری اجازه تردد غیرمجاز در مرزها وجود ندارد، زیرا کنترل مرز یک اصل است که باید انجام شود.

وی عنوان کرد: همان‌گونه که مستحضر هستید، در اکثر نقاط نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران، در آن سوی مرزها، ناامنی حاکم و ممکن است ناامنی از آن سوی مرزها به کشور ما نیز وارد شود. لذا تشخیص این امر که در میان ترددها و پستی و بلندی‌ها و در ارتفاعات صعب‌العبور مرزی چه کسی و با چه نیتی قصد عبور از نوار مرزی را دارد بر عهده مرزبانان است.

به گفته جانشین فرماندهی مرزبانی استان کردستان، قانون‌گذار معابری را تعیین کرده و خارج از آن محدوده هرگونه تردد و مبادله و تجارتی غیرقانونی خواهد بود. لذا از آنجا که مرزبانان موظف به کنترل مرزها هستند، چنانچه در شرایط تعیین‌شده از سوی قانون‌گذار اقدامات لازم را انجام ندهند و از سلاح خود برای کنترل مرز استفاده نکنند، باید در قبال قانون‌گذار پاسخگو باشند زیرا این یک تکلیف است و باید مامور در چهارچوب قوانین تصویب شده از سوی قانون‌گذار رفع تکلیف کند.

وی با تاکید بر این موضوع که مرزبانان به هم‌وطنان خود و به ویژه کولبرها شلیک نمی‌کنند، گفت: اگر بدانیم فردی مسلح نیست و از کولبران و هم‌وطن مرزنشین ما هستند قطعا به آن‌ها شلیک نخواهیم کرد و چه بسا بسیاری از مرزبانان ما به خیال اینکه کسی که در حال عبور از مرزها بوده و کولبر است و از هم‌وطنان ماست به او شلیک نکرده‌اند و به دلیل اینکه جان مرزنشینان ما به خطر نیفتد، جان خود را از دست داده‌اند. این موضوعی است کە همە سازمان‌ها و نهادهای امنیتی در جریان آن قرار دارند و موضوعی قابل اثبات است.

سرهنگ سپهری در ادامه در خصوص آمار کولبران و مرزنشینان عنوان کرد: تا زمانی که بازارچه‌های موقت مرزی فعال بودند در سطح استان حدود ۲۰ هزار دفترچه کولبری که همگی از اتباع مرزنشین بودند، برابر مقررات آن زمان صادر شده بود.

به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد از شهدای مرزبانی به دلیل عدم نبود راه مناسب و امکانات و زیرساخت‌های لازم در مسیر رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 542498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha