کتابفروشی آکوا آلتا در گوشه‌ای از ونیز دور از مکان‌های مراکز گردشگری کتاب‌هایش را در وان‌های حمام و قایق گوندولا برابر سیلاب‌های همیشگی شهر پناه داده است. هر چند این روزها با کاهش گردشگر آکوا آلتا مثل سابق شلوغ نیست اما هنوز هم برای علاقه‌مندان کتاب و البته گربه‌ها جا دارد.

کتابفروشی آکوا التا

به گزارش همشهری آنلاین، آکوا آلتا، هر چند دور از جاذبه‌های توریستی ونیز است، اما کنار یکی از زیباترین کلیساهای شهر کلیسای سانتا ماریا فورموسا قرار دارد. آنچه این کتابفروشی ایتالیایی را ویژه می‌کند، نه کتاب‌ها و نه مکان آن، بلکه خلاقیت لوئیجی فریتزو (Luiji Frizzo) صاحب این کتابفروشی است.

لوئیجی که در غیاب هر گونه آرشیو الکترونیک از موجودی کتابفروشی، راهنمای خریداران و گردشگران در دل هزارتوی کتاب‌ها در آکوا آلتا است، در ویچِنزا (Vicenza) متولد شده و بعدها به ونیز نقل مکان کرده است. او کتابفروشی را با خلاقیت و سلیقه عجیب و غریب خودش چیده و مدعی است صاحب زیباترین کتابفروشی جهان است.

وقتی آب در شهر بالا بیاید، چیزی که اهالی ونیز به آن «آکوا آلتا» می‌گویند، وان‌ها و قایق‌ها هستند که کتاب‌ها را از خیس شدن نجات می‌دهند. در واقع لوئیجی به خاطر حفظ کتاب‌ها در برابر جریان مد و جولان آب در خیابان‌ها و مغازه‌ها، گنجینه کاغذیش را به جای قفسه‌های معمول، در کانو، گوندولا، بشکه و وان نگهداری می‌کند. این کتابفروشی از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۴ در کنار گربه‌ها، مَد، قایق‌ها و دست‌ساخته‌های عجیب و غریب ونیزی به یکی از نمادهای شهر تبدیل شده است.

اتاق‌های دیوار به دیوار این کتابفروشی، پر است از ردیف‌های کتاب‌ها، مجلات، نقشه‌ها و خنزپنزهای مورد علاقه لوئیجی. لوئیجی روح آکوا آلتا است و به شما می‌گوید کجا می‌توانید چیزی را که دنبالش هستید، از میان صدها کتاب‌ دست دوم و قدیمی و یا کتاب‌های کمیاب و مورد علاقه کلکسیونرها پیدا کنید. همه چیز آنجا پیدا می‌شود، از رمان و داستان و کتاب‌های کمیک تا راهنماهای آشپزی، سینما، ورزش و موسیقی، از کتاب‌های پرفروش روز تا کلاسیک‌ها، از دائره‌المعارف‌های هزار صفحه‌ای تا کتاب‌های زرد و ماجراهای میکی‌ماوس.

این کتاب‌فروشی در کاله لونگا سانتا ماریا فورموسا (Calle Lunga Santa Maria Formosa) قرار گرفته است. وقتی سیل راه می‌افتد، باید صبر کنید و بمانید تا آب پایین بیاید و بتوانید از مغازه خارج شوید، اما در حال انتظار برای پایین آمدن سطح آب، حتما کتابی پیدا می‌کند که خوشتان بیاید یا کنجکاویتان را تحریک کند. آن هم در حالی که حتما یکی از آن چکمه‌های بلندی پوشیده‌اید که مردم ونیز وقت بالا آمدن آب می‌پوشند و یکی از آن گربه‌های ونیزی هم روی یک بلندی کنارتان چرت می‌زند.

کد خبر 542111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha