همشهری آنلاین: فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی با استفاده از بازوی روباتی آن محفظه ذخیره را به آزمایشگاه جدید مداری ژاپنی ایستگاه متصل کردند.

این مجموعه آزمایشگاهی پیچیده که "کیبو" - در ژاپنی به معنای امید - نام دارد،بوسیله شاتل فضایی دیسکاوری به ایستگاه فضایی بین‌المللی آورده شده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی 100 میلیارد دلاری در فاصله 320 کیلومتری بالای کره زمین در حرکت است. شاتل‌های فضایی به عنوان وسائل حمل و نقل برای آوردن مواد و تجهیزات به این ایستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیبو که آخرین قسمتی است که باید به ایستگاه فضایی اضافه شود، خود به بخش‌هایی تکمیلی از جمله یک انبار نیاز دارد تا لوازم یدکی و ابزارهای آزمایشی در آن ذخیره شود.

نمایی از آزمایشگاه کیبو متصل به ایستگاه فضایی

کن نیبرگ و گرگ چامیتوف،دو نفر از فضانوردان، با استفاه از بازوی روباتی 18 متری ساخت کانادای ایستگاه این محفظه انبار را گرفتند و به جای دائمی‌اش در راس مجموعه کیبو منتقل کردند.

محل اتصال این محفظه به کیبو در جریان راهپیمایی فضایی فضانوردان در پنج‌شنبه گذشته آماده شده بود.

این محفظه انبار مانند اتاقک اصلی کیبو - که 11 متر طول دارد -  به شکل استوانه است.
اتصال کیبو به ایستگاه فضایی که در آن تجربیات علمی و حتی هنری انجام خواهد شد، مهمترین بخش در این ماموریت شاتل و نیز برنامه فضایی ژاپن است.

با انجام این ماموریت سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به تدریج به اتمام ساختمان ایستگاه فضایی نزدیک می‌شود که به طور گردشی همیشه سه فضانورد به عنوان خدمه در آن مقیم هستند. ناسا تا سال 2010 زمان بازنشستگی ناوگان شاتل‌ها، هفت ماموریت ساختمانی و دو ماموریت رساندن ملزومات به ایستگاه فضایی برای آنها در نظر گرفته است.

کد خبر 54200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز