مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

یک ضرب‌المثل قدیمی آلمانی می‌گوید: به دنیا آمدن هر نوزاد، برای مادر او یک دندان خراب به ارمغان می‌آورد.

 هر چند این تنها یک ضرب‌‌ ‌المثل است اما تحقیقات  دانشمندان حاکی از آن است که این تفکر کاملا درست و نزدیک به واقعیت است. تحقیقات نشان می دهد که هر چه تعداد فرزندان بیشتر باشد، تعداد دندان‌های خراب در دهان مادران هم بیشتر خواهد شد.

از سوی  دیگر وضعیت بهداشتی وموقعیت اجتماعی در جلوگیری از این روند تاثیر چندانی ندارد، چرا که حاملگی تغییراتی را در بدن زنان به وجود می‌آورد که روی سلامت دندان‌های آنها تاثیر می‌گذارد.

به گفته پزشکان در دوران حاملگی واکنش طبیعی دهان به باکتری‌ها مختل شده و این روند به ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها منجر می‌شود؛ این در حالی است که اغلب زنان در دوران حاملگی از مراجعه به دندانپزشک خودداری می‌کنند تا احتمالا در مقابل اشعه ایکس قرار نگیرند.

از سوی دیگر پس از تولد نوزاد نیز مادر تا چند ماه فرصت رسیدگی به سلامت خود را پیدا نمی‌کند و زمینه را برای پوسیدگی هرچه بیشتر دندان‌هایش فراهم می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که مادران قبل از بارداری از سلامتی دندان‌های خود اطمینان یابند و پس از تولد نوزاد نیز به دندانپزشک مراجعه کنند تا از وارد آمدن آسیب‌های جدی به دندان‌های خود در آینده پیشگیری کنند.

کد خبر 54183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز