چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

جوابیه آقای حداد عادل بعد از چند روز تاخیر نسبت به مواردی که رئیس بنیاد مستضعفان درباره مدرسه تحت مدیریت وی مطرح کرده بود بار دیگر ضرورت واکاوی مصاحبه اخیر آقای فتاح را نمایان می‌کند. در واقع اعلام گزینشی نام چند فرد یا نهاد سیاسی و نظامی از سوی رئیس بنیاد مستضعفان بدون انگیزه‌های سیاسی نبوده است.

پرویز فتاح

به گزارش همشهری آنلاین، سعید شریعتی در روزنامه آفتاب یزد نوشت:  در همین زمینه نیز گمانه زنی‌های زیادی درباره احتمال حضور او در انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه این مصاحبه چه اثری بر موقعیت سیاسی فتاح داشته شاهد بوده ایم. با این حال فراتر از این گمانه‌زنی سیاسی که به هرحال ممکن است واقعیت داشته باشد و قصد رئیس بنیاد مستضعفان پرسنال برندینگ بوده باشد ابعاد مهمتری را در این کشمکش باید مورد توجه قرار داد.

همه افراد و نهادهایی که رئیس بنیاد مستضعفان نام برد در جوابیه‌هایی که منتشر کردند تاکید داشتند که از املاک استفاده عمومی می‌کنند و همچنین با مجوز املاک را تحویل گرفته اند. از سوی دیگر با توجه به آنچه کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند میزان اموال و املاک بنیاد مستضعفان که به افراد مختلفی سپرده شده بسیار بیش از موارد جهت دار اعلام شده از سوی آقای فتاح در صداوسیما است.

بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط فعلی آقای فتاح به عنوان رئیسی که داعیه دار تلاش برای احقاق حق مستضعفین بوده فارغ از این کشمکش سیاسی نیاز دارند که به موضوعات مهمتری پاسخ دهند. نخستین موردی که مطرح است منشا املاک و اموالی است که در اختیار بنیاد مستضعفان است.

با توجه به اساسنامه این بنیاد دارایی‌ها در واقع از املاک بی‌صاحب یا مصادره شده از افراد نزدیک یا وابسته به حکومت قبلی است با این حال به نظر می‌رسد در این چهار دهه پرونده‌های زیادی وجود داشته که افرادی مدعی هستند حق آنها ضایع شده و به دنبال رسیدگی قضائی برای باز پس‌گیری اموال خود هستند بنابراین رئیس بنیاد مستضعفان باید در نخستین گام همه دارایی‌های این نهاد را در گزارشی شفاف به مردم ارائه کند تا مشخص شود هیچ ادعای مستحقی نسبت به آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر اموال و املاک این بنیاد به یکی از بزرگترین کارتل‌های اقتصادی ایران تبدیل شده و باید به طور شفاف گردش مالی آن روشن شود و به جامعه گزارش داده شود که آیا به درستی از این اموال بهره‌برداری شده است و به چه شکلی عواید آن توزیع شده و صاحبان اصلی این دارایی‌ها که اقشار مستضعف و در واقع کل جامعه است چگونه از عواید دارایی‌های بنیاد سود برده اند.

بنابراین آقای فتاح در راستای هدفی که مبارزه با فساد نامیده لازم است با یک حساب کشی دقیق گزارشی شفاف را از درآمدها و توزیع آن میان اقشار مختلف به جامعه ارائه دهد چرا که تاکنون در این زمینه گزاشی شفاف ارائه نشده است.

نکته آخر این است که روشن شود این کارتل بزرگ اقتصادی با بیش از ۳۰۰ شرکت و هلدینگ‌های بزرگ از حمل و نقل تا بانک و موسسات اعتباری و همچنین سهام اپراتورهای اقتصادی باید میزان درآمد خود و همچنین مقدار مالیاتی را که به دولت داده را گزارش دهد که چقدر از درآمدهای این بنیاد در راستای منافع عمومی از طریق مالیات پرداخت شده است. به نظر می‌رسد رئیس بنیاد مستضعفان که اکنون در مظان این شبهه قرار گرفته که هدف از مصاحبه اخیر او تبلیغات انتخاباتی بوده و حالا با واکنش‌های زیادی از جناح‌های مختلف روبه رو شده برای زدودن این شبهه از خود باید گام‌های ذکر شده را بردارد.

در همین زمینه:

کد خبر 541682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha