تغییر نام خیابان‌های تهران یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است که گاهی با رضایت و گاهی با مخالفت اهالی یک محله و یک خیابان روبه‌رو می‌شود.

سازمان آب

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش راد: نمونه این تغییر نام را مدتی پیش در تغییر نام خیابان تختی در چهارراه حسابی شاهد بودیم. هم نام بودن خیابان‌ها یکی از دلایلی است که اعضای شورای‌شهر برای تغییر نام یک خیابان عنوان می‌کنند. قرار است خیابان «سازمان آب» یکی از معابر قدیمی منطقه ۲ هم به نام «مهندس مهدی بازرگان» تغییر یابد. برای بررسی دلایل این تغییر اسم سراغ شورایاران منطقه و ۲ عضو شورای‌شهر رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.

  • «مقداد جلیلیان» دبیر شورایاری محله ستارخان/ نظر شورایاران و اهالی را نخواستند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در کمیسیون نامگذاری معابر تهران به پیشنهاد تغییر نام ۷ خیابان در پایتخت رأی مثبت دادند. یکی از این خیابان‌ها، سازمان آب در منطقه ۲ بود. طبق این مصوبه، خیابان سازمان آب حدفاصل بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری تا بلوار آیت‌الله کاشانی در محدوده گذر صادقیه به نام مهندس بازرگان تغییر می‌یابد. دلیل این پیشنهاد تکرار نام «سازمان آب» بر ۱۷ خیابان عنوان شده است.  
پس از انتشار این خبر، اهالی منطقه ۲ و اعضای شورایاری مخالفت خود را ابراز کردند. «مقداد جلیلیان» دبیر شورایاری محله ستارخان با بیان اینکه سازمان آب، نام قدیمی این خیابان است و به نوعی هویت این محله به شمار می‌آید می‌گوید: «ما به‌عنوان نمایندگان محله مخالفت خود را با اعضای شورای‌شهر در میان گذاشته‌ایم. دلیل اصلی ما شناخته شدن و معروفیت این خیابان با این نام است. اگر هم بنا به ضرورت قرار است نام یک خیابان تغییر کند، باید نامی انتخاب شود که مرتبط با محله باشد؛ نامی آشنا و محلی که اهالی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. متأسفانه تغییر نام این خیابان و انتخاب نام جدید بدون نظرسنجی از شورایاران و اهالی انجام شده است. در برخی محله‌ها اهالی و ساکنان جدید، بومی محله نیستند و هیچ‌گونه تعلق خاطری نسبت به محله خود ندارند اما در خیابان سازمان آب این‌گونه نیست. ساکنان این خیابان بومی هستند و بافت این محله تغییر چندانی نکرده است. اعضای شورای‌شهر تهران برای تغییر نام خیابانی که هویت محله به شمار می‌آید باید نظر اهالی را از طریق نمایندگان محله که همان شورایاران هستند جویا می‌شدند. اما این اتفاق نیفتاد و اکنون مخالفت‌ها ادامه دارد. امیدواریم که اعضای شورای‌شهر پاسخگو باشند.»

  • «سید حامد حسینی» رابط شورایاران منطقه ۲/ نامی که هویت محله است

«نباید با تغییر نام یک خیابان هویت یک محله را از بین برد.» «سید حامد حسینی» رابط شورایاران منطقه ۲ با بیان این موضوع می‌گوید: «خیابان سازمان آب، نامی معروف در منطقه ۲ است و هر جا این نام را بشنویم می‌دانیم که منظور کدام خیابان است. نباید با تغییر نام یک خیابان هویت یک محله را از بین برد. نباید سلیقه‌ای، عمل و نام یک خیابان را به مردم محله تحمیل کرد. نام خیلی از خیابان‌ها که هویت آن محله به شمار می‌رفته تغییر یافته اما هنوز اهالی، آن محله و خیابان را به نام قبلی می‌شناسند و اگر نام جدید را بگوییم نمی‌دانند منظور کدان محله یا خیابان است. نباید نام محله‌ها و خیابان‌هایی که هویت ۴۰ ساله دارند را بی‌دلیل تغییر داد. در مصوبه شورای‌شهر هم این موضوع عنوان شده که در تغییر نام یک خیابان نظر شورایاران در نظر گرفته شود. در تغییر نام خیابان سازمان آب، شورایاران مخالفت خود را اعلام کردند اما این تغییر نام رأی آورد. اکنون پیگیری‌های ما نتیجه نداده و پاسخگوی اعتراض شورایاران و اهالی نیستند.» حسینی می‌افزاید: «پیش از این هم تغییر نام در برخی خیابان‌ها اتفاق افتاده و شورایاران تغییر نام یک خیابان را پیشنهاد داده‌اند. مدتی پیش پیشنهاد دادیم که نام کوچه گلبرگ یکم به نام شهید امنیت، میلاد خسروی تغییر نام یابد. این شهید مأمور پلیس بود که در شهرک غرب و در پی عملیات تعقیب و گریز سارقان به شهادت رسید. اهالی می‌دانند که این شهید برای دفاع از امنیت محله جان خود را از دست داده و برای تغییر نام کوچه رضایت دارند. با این حال ما پیشنهاد داده‌ایم گوشه تابلو نام کوچه گلبرگ هم نوشته شود تا مردم دچار سردرگمی نشوند. اما برای تغییر نام خیابان سازمان آب هیچ دلیل موجهی ارائه نشده و به همین دلیل مخالفت خود را با این تغییر نام اعلام کرده‌ایم.»

  • «حسن خلیل‌آبادی»  عضو شورای‌شهر تهران/ روند قانونی طی شده است

نظرات اهالی هر محله برای تغییر نام‌ها برای ما اهمیت دارد ولی برخی نامگذاری‌ها جنبه ملی دارد. افراد و مشاهیری هستند که به خاطر پاسداشت زحمات آنها نام این بزرگان را برای خیابان‌ها انتخاب می‌کنیم. مهندس بازرگان شخصیت ملی است و نخست وزیر دولت موقت بود. او از مهندسانی بود که در توسعه آب آشامیدنی شهر تهران زحمت کشید. انتخاب نام ایشان به جای سازمان آب به همین دلیل بود. به‌طور قطع نام مهندس بازرگان زیباتر از اسم یک اداره بر یک خیابان و انتخاب این نام هویت‌بخشی به محله است. برای تغییر نام ی

  • محمدجواد حق شناس / تکرار نام‌ها از دلایل تغییر نام خیابان


 ما نیازمند قاعده‌مند شدن عناوین و نشانه‌های خیابان‌ها هستیم. اعضای شورای‌شهر به حفظ نام‌های تاریخی و ماندگار توجه دارد و تلاش می‌کند این نام‌ها حفظ شود و تغییر نکند. هم نام بودن و تکرار نام خیابان‌ها مشکلاتی را برای مردم و نهادهای خدمات‌رسان مثل شرکت پست و تاکسیرانی ایجاد کرده است. تکرار نام خیابان‌ها گاهی به ۵۰۰ یا ۶۰۰ مورد می‌رسد. نام‌های ندا، نیلوفر، لادن و... ۲۵۰ تا ۳۰۰ بار تکرار شده است. نام برخی شخصیت‌ها مانند آیت‌الله ‌طالقانی و شهید مطهری و دکتر شریعتی چندین بار در خیابان‌های فرعی تهران تکرار شده است. به همین دلیل تغییر نام خیابان به دلیل تکرار نام رضایت اهالی را به دنبال خواهد داشت. ک خیابان مقررات، رعایت و روند قانونی طی شده است.

  • «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد شورایاران/  نظر شورایاری‌ها در نامگذاری معابر کسب شود


این حق شورایاران است که به حداقل حقوق شهروندی آنها احترام بگذاریم و در تغییر نام یک محله باسابقه از نظرشان استفاده کنیم. «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد شورایاران در جلسه‌ای که هفته پیش برگزار شد گفت: «جلسه‌ای با شورایاران داشتیم. آنها گفتند در شورای شهر چهارم در جلسات متعدد از نظرات شورایاری‌ها برای تغییر نام معابر و خیابان‌ها استفاده می‌شد. اما اکنون در تغییر نام خیلی از خیابان‌ها هیچ نظری از ما گرفته نمی‌شود که این موجب نارضایتی اهالی است. بعد از شما شورای دیگر نام خیابانی را که شما نامگذاری کردید عوض می‌کنند. مانند خیابان سپهسالار که به صف تغییر یافت و دوباره آن ‌را به سپهسالار برگرداندیم.» وی افزود: «آبان ماه سال گذشته ۱۰ نفر از اعضای شورا متنی را نوشتند و خواستند این موارد مطرح و اصلاحاتی انجام شود. براساس آئین نامه زمان بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ها یک ماه است. درحالی که الان بیش از ۹ ماه می‌گذرد و این درخواست به حق ۱۰ نفر از اعضای شورا مسکوت مانده است. به پیوست طرح اصلاح آئین نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران با قید یک فوریت به تاریخ ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۸  را تقدیم می‌کنیم. کمیسیون اعلام کرد ما طرح را دادیم. به کمیسیون برگشت خورد. دوباره در ابتدای سال آن را مطرح کردیم. این کمترین حق و حقوق یک نفر است که راجع به محله‌اش نظر دهد.» «محسن هاشمی» در واکنش به صحبت‌های مسجد جامعی گفت: «تا جایی که یادم می‌آید بعد از نامه‌ای که دادید با حضور شما و آقای حق شناس و هیئت رئیسه جلسه‌ای گذاشته شد. آقای حق شناس مفصل صحبت کرد. شما استدلال می‌کردید که چگونه اتفاق بیفتد و آقای حق‌شناس می‌گفت لازم نیست و آنجایی که لازم باشد مشورت می‌گیریم.» مسجدجامعی در پاسخ گفت: «این را اعلام کردم زیرا سیر قانونی دارد و شورایاران می‌گویند دستاوردهای این شورا کجاست؟ از طرفی به نظر این ۱۰ نفر این یک حق است که به حداقل حقوق شهروندی آنها احترام بگذاریم و در تغییر نام یک محله باسابقه از نظرشان استفاده کنیم.»

کد خبر 541579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha