الاتحاد - ترجمه زینب کامرانی: تعدادی از مسئولان شرکت‌های گردشگری امارات اعلام کردند: در پی افزایش قیمت بلیت هزینه سفرهای گردشگری در تابستان 10 تا 15 درصد افزایش یافت

در حال حاضر تقاضای سفر به کشورهای آسیایی 50 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که تعداد مسافران در مقایسه با سال گذشته 15 درصد افزایش پیدا کند.
 شرکت‌های پرواز سنگاپور، قطر، انگلیس، پاکستان، یمن، مصر، لوفتهانزا، دلتا و ایر‌‌فرانس از ابتدای سال جاری قیمت بلیت هواپیماها را به دلیل بالارفتن هزینه شرکت‌هایشان 12 درصد افزایش دادند.

برآوردها نشان می‌دهد تقاضای سفر به کشورهای خاورمیانه 30 درصد و به اروپا، آمریکا و استرالیا 20 درصد بوده است و شهروندان اماراتی 50 درصد سفرها را رزرو کرده‌اند.
کاهش ارزش لیره استرلینگ در برابر دلار، انگلیس را به گزینه مناسبی برای گذراندن فصل تابستان تبدیل کرده است. به‌رغم اینکه هزینه سفر به لندن بیشتر از شهرهای آمریکایی است، اما پیش‌بینی می‌شود با هجوم گردشگران به این کشور در تابستان شکاف قیمت‌ها کمتر شود.

آرامشی که اخیراً در لبنان حاکم شده تاثیرات خوبی در جذب گردشگران به بیروت دارد. البته هنوز تقاضای سفر به بیروت محدود است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده افزایش پیدا کند.

هانی خورشید، دبیرکل آژانس سیر و سفر و گردشگری ابوظبی گفت: شرکت‌های مسافرتی آگهی و برنامه‌های سفر را توزیع کرده‌اند و رقابت شدیدی برای جذب گردشگران وجود دارد. در حال حاضر استقبال برای رزرو سفرهای گردشگری زیاد است و به همین دلیل قیمت بلیت‌ها هر روز افزایش می‌یابد. البته با افزایش قیمت جهانی سوخت هزینه دفاتر گردشگری نیز افزایش یافته است.

به‌رغم اینکه قیمت بلیت سفرها به نقاط مختلف جهان افزایش یافته، در سال جاری تعداد گردشگران افزایش خواهد یافت. تمایل شهروندان ابوظبی برای سفر به مالزی، ترکیه، استرالیا، تایلند و قاهره در مقایسه با سال قبل به ترتیب 20، 30، 15، 10 و 5 درصد افزایش یافته است.

محمد الصاوی، مدیر کل آژانس‌های مسافرتی عمیر در این باره گفت: با تعطیل شدن مدارس در فصل تابستان اغلب کارمندان برای گذراندن تعطیلات به سفر می‌روند که به دنبال آن هزینه سفرها نیز افزایش خواهد یافت. بازار سیر و سفر آزاد است و قیمت‌ها با در نظر گرفتن شاخص عرضه و تقاضا و هزینه دفاتر خصوصی هواپیمایی تعیین می‌شود.

خاورمیانه بیشترین تعداد گردشگران را در فصل تابستان دارد و مسافران بیشتر ترجیح می‌دهند به مصر، سوریه، تونس و مغرب مسافرت کنند. البته تمایل گردشگران برای سفر به مالزی و استرالیا افزایش یافته و اغلب خانواده‌ها به تایلند و چین سفر می‌کنند چون این کشورها مکان مناسبی برای خانواده‌ها است.

محمد العیطه، مدیر شرکت سیر و سفر و گردشگری المتقدمه گفت: از ابتدای سال جاری قیمت بلیت در نتیجه بالارفتن قیمت سوخت و هزینه دفاتر گردشگری افزایش یافته است.
ناتان آدمز، از شرکت گردشگری دناتا وابسته به شرکت هواپیمایی الامارات در این باره گفت: این شرکت برنامه‌های متنوعی برای سفر دارد که با ذوق و سلیقه گردشگران همخوانی دارد.

این شرکت دیدار از اماکن باستانی ایتالیا، سواحل جزایر مالدیو، مالزی و موریشیوس، بازاریابی در لندن، برخورداری از غذاهای سنتی فرانسه و گشت و گذار در طبیعت تایلند را در برنامه‌های سفر خود قرار داده است.

مسافران سفرهای گردشگری از ماه می جاری تا سپتامبر آینده را رزرو کردند. هزینه سفر یک گردشگر به مالزی 3530 درهم است و گردشگران در هتل رنسانس کوالالامپور سکونت خواهند داشت. هزینه بلیت رفت و برگشت و غذایشان تامین خواهد شد و هزینه نقل و انتقال آنان از فرودگاه به شرکت و بالعکس نیز تقبل خواهد شد.

گردشگران برای سفر به آلمان باید 4240 درهم، ایتالیا 4565 درهم، اتریش 4465 درهم، فرانسه 4990 درهم، لندن 4995 درهم، تایلند 3550 درهم، جزایر مالدیو 4595 درهم، موریشیوس 5600 درهم، کیپ تاون آفریقای جنوبی 5150 درهم، اندونزی 4740 درهم و استرالیا 6560 درهم بپردازند.

عبدالنور حسن، مدیر شرکت سیر و سفر الخلیج و خاورمیانه در این باره گفت: اغلب گردشگران اماراتی تمایل دارند در تابستان 2008 به مناطقی از خاورمیانه و شرق آسیا سفر کنند. این امر نشان دهنده این است که در مناطق فوق امنیت و ثبات استمرار دارد، اما تقاضای سفر به اروپا و لبنان محدود است.

گردشگران اماراتی سفر به مصر، سوریه، تونس، مغرب و لبنان را در اولویت قرار داده‌اند. تقاضای سفر به مصر از دیگر نقاط خاورمیانه بیشتر است. البته تقاضای سفر به تونس و مغرب نیز زیاد است و پیش‌بینی می‌شود تقاضای سفر به کشورهای فوق در سال جاری و در مقایسه با سال قبل 15 درصد افزایش پیدا کند.

با افزایش ارزش یورو در برابر دلار هزینه سفرهای گردشگری به وین، آتن، اسپانیا و کشورهایی که با یورو معامله می‌کنند، افزایش یافته است. البته هزینه سفرهای گردشگری به شرق دور و خاورمیانه در سال جاری و در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.

عبد‌النور حسن در ادامه گفت: گردشگران اماراتی در تابستان امسال تمایل زیادی برای سفر به کشورهای آسیایی مثل تایلند، سنگاپور و مالزی دارند. البته وجود امنیت و ثبات و قیمت‌های مناسب دلیل گرایش شهروندان به این کشورها بوده و تقاضای سفر به این مناطق بیش از 20 درصد رشد داشته است.

در حال حاضر تقاضای سفر به ترکیه و کشورها عربی مانند سوریه زیاد است، اما به دلیل مسائل امنیتی تقاضای سفر به لبنان کم و محدود است.
محمد بکر، مدیر شرکت گردشگری حورس پیش‌بینی کرد: در سال جاری تقاضای سفر به مناطق مختلف 25 درصد افزایش خواهد یافت. شرکت‌های گردشگری برنامه‌های سفر خود را از ابتدای سال جاری ارائه کرده‌اند و رزرو سفرها آغاز شده است. البته هزینه‌ سفرها در مقایسه با سال قبل 15 درصد افزایش یافته است.

سفرهای گردشگران به امارت به قیمت‌ها، تسهیلات فرودگاه‌های ابوظبی، دبی و شارجه و تسهیلات دیگر بستگی دارد. گردشگران عربستانی، مصری، لبنانی و کویتی تمایل زیادی برای گذراندن تعطیلات تابستانی در امارات دارند.

حسام الدین محمد، مدیر کل شرکت گردشگری القمر الابیض در این باره گفت: با افزایش قیمت بلیت، هزینه سفرهای گردشگری در سال جاری به شرم الشیخ افزایش یافته است. البته هزینه سفرهای گردشگری به خاورمیانه و خاور دور مثل تایلند، سنگاپور و مالزی نیز افزایش یافته است.

همچنین استقبال از گردشگران برای سفر به سواحل شمالی مصر زیاد است و مسئولان این شرکت نیز سفرهای جدیدی به این منطقه برنامه‌ریزی کردند.
محمد ابراهیم، مدیر گردشگری منطقه خاورمیانه در سازمان گردشگری مالزی گفت: در سال گذشته 300 هزار گردشگر به مالزی آمدند که 47 هزار نفر آنها اماراتی بودند این سازمان تلاش خواهد کرد تا تعداد گردشگران در سال جاری را به 400 هزار نفر افزایش دهد.

ریاض الفیصل، مدیر کل آژانس مسافرتی الماجد در این باره گفت: در حال حاضر تقاضای سفر به مالزی، تایلند، سنگاپور، قاهره، شرم الشیخ و سوریه افزایش یافته اما تقاضای سفر به اردن محدود است.

کد خبر 54151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز