کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، رمان «از یک ریشه‌ایم» نوشته لادن صهبایی قدیمی است که انتشارات صدای معاصر آن را چاپ و منتشر کرده است.

ریشه‌ایم

همشهری آنلاین- علی الله سلیمی: کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، رمان «از یک ریشه‌ایم» نوشته لادن صهبایی قدیمی است که انتشارات صدای معاصر آن را چاپ و منتشر کرده است. این رمان درباره آدم‌هایی است که ریشه مشترک اما سرنوشت متفاوتی دارند. به بیان دیگر، شخصیت‌های این رمان به رغم وجوه مشترکی که با هم دارند، در مواردی درست در مقابل همدیگر قرار می‌گیرند و باعث شکل‌گیری چالش‌های اساسی در مسیر زندگی یکدیگر می‌شوند. 
قهرمان اصلی این داستان، «هونام» سهم چندانی از خوشی‌های زندگی ندارد، هرچند نقشی هم در ناملایمات زندگی‌اش ندارد. در مقابل او، «هومن» قرار دارد که به عقیده هونام از یک ریشه هستند اما جهان متفاوتی با هم دارند. در بخش‌های اولیه داستان، تصور هونام از خودش و هومن، همان یک ریشه بودن و دو سرنوشت متفاوت داشتن است اما در ادامه اثر، با سلسله حوادثی که اتفاق می‌افتد، ابعاد بیشتری از موضوع برملا می‌شود و قهرمانان داستان مصمم می‌شوند نقش‌های اصلی زندگی‌شان را خودشان رقم بزنند و دیگران را از نقش‌آفرینی در این زمینه به حاشیه برانند. آنها برای رسیدن به این نقطه ایده‌آل، سیر و سلوک درونی را به اشکال مختلف تجربه می‌کنند که مواجهه با نقش‌آفرینی همذات‌ها هم در این دایره تقدیر و قسمت تعریف می‌شود. مفهوم«همذات» در این رمان بیشتر از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که داشتن یک ریشه و دو سرنوشت بین دو شخصیت تقریباً همسان در ابتدا و متفاوت در ادامه مسیر زندگی، ناخودآگاه ذهن و روان افراد را به سمتی می‌برد که آنها نقش‌آفرینی همذات‌ها در تعیین کیفیت زندگی را محتمل می‌پندارند و در محاسبات خود این مسئله را هم همواره لحاظ می‌کنند. در حالی‌که واقعیت‌های زندگی چیز دیگری است و نقش‌آفرینان اصلی کسان دیگری هستند که‌گاه هیچ‌گونه ردپایی از خود بر جا نمی‌گذارند. 

کد خبر 541182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha