مدیرکل سلامت شهرداری تهران از فعالیت ناظران سلامت کودک با محوریت خانه‌های سلامت ۳۵۳گانه شهر تهران برای مقابله با زباله‌گردی کودکان خبر داد.

زباله‌گرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: با توجه به وجود شبکه گسترده مردم‌محور در سطح محلات ۳۵۳گانه شهر تهران ذیل اداره کل سلامت شهرداری تهران از قبیل خانه‌های سلامت، کانون‌های اجتماع محور سلامت، سلامتیاران و تجربه بالای این شبکه در اجرای برنامه‌های اجتماع‌محور، مقرر شد از این ظرفیت در راستای نظارت بر عدم فعالیت کودکان در جمع‌آوری پسماند خشک استفاده شود. به همین منظور طرحی به عنوان ناظران سلامت کودک توسط اداره کل سلامت طراحی و به مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران ابلاغ شد.

نصیری از تشکیل شبکه گسترده مردمی در سطح شهر تهران برای شناسایی کودکان زباله‌گرد خبر داد و گفت: شهروندان جهت همکاری می‌توانند به خانه‌های سلامت در محلات شهر تهران مراجعه یا مشاهدات‌شان را به سامانه ۱۳۷ گزارش کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه زباله‌گردی را می‌توان یکی از سخت‌ترین اشکال از کار کودک نام برد، گفت: این کار علاوه بر اینکه سلامت کودکان را تهدید می‌کند، تبعات اجتماعی جدی را نیز در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل عمدتاً از زیرمجموعه پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری‌ها قابل پیگیری و پیشگیری است، اظهار داشت: به منظور برخورد با این پدیده، شهردار تهران همزمان با روز جهانی کودک در خرداد ماه سال جاری بخشنامه منع به کارگیری کودکان توسط پیمانکاران را به کلیه واحدهای شهرداری ابلاغ کرد و شهرداران مناطق موظف و موکلف به برخورد و اعمال جریمه با پیمانکاران متخلف شدند.

نصیری در ادامه گفت: با توجه به وسعت شهر تهران، سیستم سنتی جمع‌آوری پسماند، وجود بیش از ۵۰ هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران و ترفندهای مختلف پیمانکاران جهت بکارگیری کودکان، اجرای این بخشنامه سخت، پیچیده و نیازمند مشارکت مردمی است.

وی ابراز داشت: برای حل این معضل نیازمند شبکه نظارت گسترده مردمی و داوطلب بر این موضوع هستیم.

به گفته وی، در این طرح که با محوریت مسئولین خانه‌های سلامت در سطح محلات شهر تهران اجرایی می‌شود، تیم‌های ناظر حداقل با عضویت سه نفر نیروهای داوطلب مردمی ذیل خانه سلامت تشکیل و در صورت مشاهده کودکان زباله‌گرد با ذکر نشانی دقیق فعالیت این کودکان زمان مشاهده گزارش خود را از طریق سامانه ۱۳۷، پرتال تهران من و سامانه آمار و اطلاعات اداره کل سلامت منتقل می‌کنند.

نصیری خاطرنشان کرد: شهروندان داوطلب و علاقمند به سلامت کودکان می‌توانند جهت همکاری به نزدیکترین خانه سلامت خود مراجعه یا گزارش مشاهدات خود را در این زمینه به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند.

کد خبر 541069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha