هزاران نفر از مردم بلوروس در شهر مینسک، پایتخت این کشور گردآمده‌اند تا بزرگترین اعتراض در تاریخ این کشور را به راه بیندازند.

Belarus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این تظاهرات روز یکشنبه ۲۶ مرداد یک هفته پس از شروع اعتراضات پس اعلام نتایج انتخابات رئیس‌جمهوری این کشور بزگرار می‌شود.

هفت روز پس از اینکه آلکساندر لوکاشنکو، حاکم مستبد بلاروس ادعا کرد با ۸۰ درصد آرا برنده انتخابات رئیس‌جمهوری شده است، مشروعیت او و رژیمش با بزرگترین بحران در طول ۲۶ سال دوران در قدرت بودن او روبرو شده است.

این تظاهرات  پس از خشونت‌های شدید پلیس در اعتراضات یک هفته اخیر برپا می‌شود.

این اعتراض که در ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی در خیابان استقلال پایتخت برگزار می‌شود. ولادیمیر پوتین نیز روز یکشنبه در تماسی تلفنی با لوکاشکنو گفت آماده است بر اساس پیمان نظامی مشترک بین دو کشور در صورت لزوم به او کمک کنند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد بلاروس زیر فشار کشورهای خارجی است. اما نامی از این کشورها نبرد.

 لوکاشنکو روز یکشنبه خطاب به جمعی چندصدهزار نفری از طرفدارانش که در جلوی پارلمان گرد آمده بودند، سخنرانی کرد. او به این طرفداران پرچم‌های بلاروس در دست داشتند و ابراز شادی می‌کردند، گفت قصد تسلیم شدن را ندارد و ادعا کرد نیروهای ناتو آماده حمله به این کشور می‌شوند.

لوکاشنکو همچنین به پوتین متوسل شده و گفته است اگر رژیم او سقوط کند، متحد روسش هم در معرض خطر قرار خواهند بود.

لوکاشنکو در سخنانی در جمع مشاورانش در روز شنبه که از تلویزیون پخش می‌شد، ادعا کرد این اعتراضات بوسیله چهره‌های پنهانی از خارج هدایت می‌شود و گفت: :«این فقط تهدیدی برای بلاروس نیست... اگر بلاروس سقوط کند، این موج به روسیه هم خواهد رسید.»

روسیه و بلاروس از لحاظ فنی بخشی از یک «دولت متحد» هستند، اما لوکاشنکو در مقابل ادعام بیشتر این کشور در سال‌های اخیر مقاومت کرده و همراهی نیرنگ‌باز برای روسیه بوده است. اما پوتین هنوز می‌خواهد بلاروس را به عنوان یک متحد راهبردی نگهدارد و مانع از پیروزی معترضان خیابانی در یکی دیگر از کشورهای همسایه‌اش شود.

سوتلانا تیخانوسکایا، رقیب اصلی لوکاشنکو در انتخابات که کشور همسایه، لیتوانی گریخته است از در ویدئویی که از در روز جمعه منتشر شد، از بلاروس‌ها خواست به اعتراض‌هایشان ادامه دهند.

پلیس ضد شورش پس از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در اوائل هفته پیش، از رو پنجشنبه معترضان را به حال خود گذاشته است. با وجود خشم و ناراحتی گسترده، جو کلی در این کشور بیش از آنکه سوگوارانه باشد، تاحدی سرورآمیز است و دسته‌های معترضان لبخندزنان دسته‌های گل به دست دارند و شادی می‌کنند، گویی که از هم اکنون انقلاب پیروز شده است.

راهپیمایی‌ها در سه روز گذشته در مینسک به طور پراکنده برگزار شده است، اما قرار بر این است که همه افراد مخالف حکومت لوکاشنکو در روز یکشنبه در مرکز میسنک گرد هم آیند. همچنین گزارش‌هایی درباره برنامه‌ریزی برای انجام یک ضد تظاهرات بوسیله طرفداران لوکاشنکو که این هفته از نظرها غایب بودند، منتشر ضده است.

لوکاشنکو به سرعت دارد حمایت مردم را از دست می‌ٔهد و ده‌ها هزار نفر از کارکنان در کارخانه‌های تحت کنترل دولت به اعتصابات پیوسته‌اند. روزنامه‌نگاران در تلویزیون دولتی روز شنبه تقاضا کردند اجازه گزارش بیطرفانه اخبار به آنها داد ه شود و رئیس مجلس سنایی بلاروس در دیداری تلاش کرد آنها را آرام کند.

کد خبر 540917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha