وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا می‌داند که نمی‌تواند از اسنپ بک استفاده کند.

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان قبلی و جدید وزارت خارجه در سخنانی اظهار کرد:  اسنپ بک آمریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و  آمریکایی‌ها خود این موضوع را می‌دانند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تاکید کرد: خیال نکنید که وقتی یک حرف را بلند زدند و تکرار کردند حق دارند، آمریکا می‌داند که نمی‌تواند اسنپ بک کند.

  • بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: آمریکا نمی‌تواند به مکانیسم ماشه استناد کند

واکنش ظریف به تصمیم جدید ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه

پیش بینی تخت روانچی از سرنوشت مکانیسم ماشه

هشدار تند ایران به آمریکا درباره فعال کردن مکانیسم ماشه

«اسنپ بک» در برجام چیست؟ | چرا آمریکا حق استفاده از آن را ندارد؟

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: روز هشت می ۲۰۱۸ آقای بولتون در اوج سرخوشی از این که برجام را نابود کرده و ظرف سه ماه ایران را هم نابود می‌کند در  یک مصاحبه مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد که ما (آمریکا) دیگر عضو برجام نیستیم که از اسنپ بک استفاده کنیم.

ظریف افزود: هنوز صورت‌جلسه این مصاحبه روی سایت کاخ سفید است مگر اینکه الان که من این موضوع را می‌گویم آنها بروند و آن جمله را بردارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست اظهار کرد: وظیفه اصلی وزارت خارجه دفاع از جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی است، یعنی وزارت امور خارجه موظف است که اگر یک وقتی تعارض پیدا شد بین دفاع از سیاست‌های خود در داخل کشور و دفاع از منافع کشور در سطح بین المللی، خودش را فدای کشور کند ، منافع صنفی و دستگاهی خود را فدای منافع ملی کند و اجازه بدهد در داخل کشور مورد هجمه قرار گیرد اما حرفی را مطرح نکند و توجیهی را برای سیاست ها و اقناع افکار عمومی مطرح نکند که به هزینه پیشبرد منافع ملی در سطح بین‌المللی تمام شود.

این دیپلمات کشورمان در ادامه صحبت‌های خود به شکست بی‌سابقه دولت واشنگتن در جلسه اخیر شورای امنیت جهت بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا به منظور تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اشاره کرد و گفت:  فقط یک کشور همسو با آمریکا رای مثبت به این قطعنامه داد و ما نباید اهمیت اتفاقی که افتاد را فراموش کنیم.

 ظریف ادامه داد: در شرایط کنونی روشن کردن افکار عمومی در ایران و چه در سایر نقاط جهان یک وظیفه بسیار خطیر برای دیپلماسی است. درواقع این موضوع  قسمت عمده از دیپلماسی کشور را در برمی‌گیرد.

 وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که دیپلماسی عمومی در شرایط کنونی نقش برجسته‌ای در روابط پیدا کرده است و ساختن اذهان و شکل دادن به نگاه ها یکی از کارهای اساسی در حوزه دیپلماسی است.

ظریف همچنین در ادامه صحبت‌های خود در نشست تودیع و معارفه سخنگویان قدیم و جدید وزارت خارجه اظهار کرد : این سوال برای مردم پیش می آید که چطور برجامی که چند بار در داخل کشور تشییع و دفن شد توانست آمریکا را ۱۳ به ۲ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شکست دهد؟ چطور جسد برجام توانست آمریکا را در شورای امنیت شکست دهد؟

 برای مردم سوال پیش می آید که نکند این حرکت آمریکا هدفش چیز دیگری بوده است، چون آنها فکر می کردند برجام مرده است و خاصیتی ندارد. ما نیز در داخل کشور چون هدف‌مان دفاع از خودمان نبود بلکه هدف مان دفاع از کشور بود نگفته بودیم که اخبار مرگ زودرس برجام مبالغه آمیز است، نگفته بودیم که نه تنها مبالغه‌آمیز است بلکه با حقیقت فاصله بسیار دارد به همین دلیل برای مردم از دیروز  این سوال وجود آمده است چطور یک جنازه توانست آمریکا را شکست بدهد، این چالشی است که اکنون با آن روبه‌رو هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اظهار کرد: همانطور که امام خمینی «ره» فرمودند همه چیز ما از مردم است، اقتدار ما از مردم است و اگر ما اقتدار بین‌المللی می‌خواهیم ، مردم باید نسبت به سیاست خارجی کشور توجیه باشند و حامی آن  باشند.

 ظریف با تاکید بر این‌که وظیفه ما در دستگاه دیپلماسی دفاع از منافع ملی کشور در سطح بین‌المللی است نه دفاع از خودمان، ادامه داد:  همانطور که گفتم دریافت حمایت عمومی برای سیاست خارجی، بزرگ ترین عامل اقتدار سیاست خارجی است.

مراسم تودیع سید عباس موسوی و معارفه سعید خطیب زاده به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه یکشنبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد.

کد خبر 540902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha