همشهری آنلاین: معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه بیش از دو میلیون تن درکشور قند و شکر ذخیره سازی شده است، گفت:

 کل مصرف قند وشکر به حدود دومیلیون و150هزارتن در سال می رسد و ذخیره این کالا تا پایان سال جاری کافی است.

محمد صادق مفتح در گفتگو با واحد مرکزی خبر با تاکید بر اینکه وضع ذخیره قند وشکر امسال "بی سابقه" است، افزود: عوامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شده اند در سطح کشور با کسانی که چای و قند و شکر را انبار و از عرضه ان خودداری می کنند، به عنوان " مصداق بارز احتکار" برخورد کنند.

وی گفت: وزارت بازرگانی هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت قند وشکرو افزایش تعرفه واردات درسال جاری ندارد و حتی اگر نیاز باشد ممکن است تعرفه های واردات این کالا را هم کاهش دهیم.

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی گفت : کمبود قند و شکر، شایعه سودجویان است و عده ای به قصد سودجویی، شایعه کمبود و افزایش قیمت این کالاها را منتشر می کنند.

مفتح افزود: کمتر از سه ماه دیگر فصل برداشت چغندر قند نیز آغاز و ماده اولیه مورد نیاز کارخانه های قند و شکر کشور هم تامین می شود.

وی گفت: شبکه های تعاونی، کارگری، کارمندی، توزیعی و فروشگاه های زنجیره ای در سراسر کشور به هر میزان که قند وشکر نیاز داشته باشند می توانند با مراجعه به شرکت های توزیعی درتهران و مراکز استان ها، این کالا را دریافت کنند.

وی افزود: با تمهیدات انجام شده یقین داریم تا دو روز آینده آرامش کاملا بر بازار حاکم خواهد شد و مردم مطمئن باشند هیچ تغییری دروضع و عرضه قند و شکر به وجود نخواهد آمد.

با محتکران برخورد جدی می شود

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در ادامه  با بیان عزم دولت و این وزارتخانه بر برخورد جدی با محتکران گفت: وزیر بازرگانی دستور جدی برخورد با محتکران را صادر کرده است.

محمدصادق مفتح شایعه افزایش قیمت چای و کمبود این کالا درکشور را بی اساس و غیرمنطقی خواند و گفت: دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت چای درکشور ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشورمان از تولید کنندگان بزرگ چای محسوب می شود، گفت: هم اینک درفصل اول برداشت چای قرار داریم و دو برداشت دیگر تا دوماه و نیم اینده انجام می شود.

مفتح افزود: باهماهنگی کارخانه های تولیدکننده چای درکشور این محصول به طور گسترده درکشور عرضه می شود و کمبودی وجود ندارد و امیدواریم بازار چای در چند روز اینده عادی شود.

وی گفت: به نظر می رسد عده ای سودجو به قصد فروش کالاهای انبار شده خود به قیمت بالاتر، جو گرانی و کمبود چای را مطرح کرده اند اما باید توجه داشته باشند ایران درچهل سال گذشته به دلیل اینکه تولید کننده چای است، هیچ گاه با مشکل مواجه نبوده است.

معاون وزیر بازرگانی با ابراز امیدواری ازاینکه درچند روزاینده دربازار چای تعادل ایجاد شود، گفت: از مردم می خواهیم تحت تاثیر جنگ روانی عده ای سودجو قرار نگیرند و آرامش خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه شایعه کمبود چای درباره برنج نیز رخ داد، گفت: وزارت بازرگانی به سرعت وارد عمل شد و بازار عادی شد و بحران فروکش کرد.

مفتح، عرضه فراوان، برخورد با محتکران و اخلالگران بازار برنج و تسهیل موانع واردات این کالا را در عادی شدن بازار برنج موثر دانست و گفت: به دلیل افزایش قیمت جهانی برنج، زمینه سودجویی فراهم بود اما درباره قیمت قند وشکر و چای به هیچ عنوان این عامل وجود ندارد وکاملایک جو کاذب هست.

کد خبر 54078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز