مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
۰ نفر

داروهای استاتینی که کاهنده چربی خون هستند، بیش از ۳۰ سال است که در دسترس قرار گرفته‌اند و به طور رایج مصرف می‌شوند.

statin

مصرف روزانه استاتین‌ها می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را که به حمله قلبی و سکته مغزی می‌انجامد، کاهش دهد.

این داروها با مهار کردن آنزیمی در کبد به نام ««HMG-CoA ردوکتاز» عمل می‌کنند. مهار این آنزیم باعث کاهش تولد کلسترول در کبد و کاهش میزان کلسترول در خون می‌شود.

تصمیم به مصرف قرص‌های استاتین تصمیم مهمی است چرا باید این داروها را برای زمان درازی مصرف کنید.

نخست باید دریابید که آیا این داروها برای شما سودمند هستند. اگر بیماری تشخیص‌داده شده شریان‌های کرونری قلب دارید یا دچار سکته مغزی شده‌اید، مصرف این داروها می‌تواند برای شما سودمند باشد. بنابراین با پزشک عمومی با متخصص قلب‌تان مشورت کنید تا در صورت لزوم آن را برای شما تجویز کند.

حتی اگر بیماری شریان‌کرونری قلب نداشته باشید، هم ممکن است مصرف استاتین‌ها برای شما تجویز شود، در صورتی در گروه افراد پرخطر برای بیماری قلبی قرار داشته باشید. به جز افراد دچار بیماری قلبی پیشین، این افراد در گروه پرخطر قرار می‌گیرند و  تجویز داروهای استاتینی می‌تواند برایشان مفید باشد:

- افرادی که میزان LDL یا کلسترول بد خون آنها ۱۹۰ میلی‌گرم دسی‌لیتر یا بیشتر است.

- افراد در فاصله ۴۰ سال تا ۷۵ سال که دچار دیابت نوع ۲ هستند.

- افرادی که بین ۴۰ تا ۷۵ سال که میزان خطر ۱۰ ساله دچار شدن به بیماری قلبی (که محاسبه می‌شود) ۷.۵ درصد یا بیشتر باشد.

البته استاتین‌ها هم مانند همه داروهای دیگر ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. در صورت بروز عوارض جانبی وخیم که به ندرت رخ می‌دهند، باید مصرف دارو را قطع کرد. 

شایع‌ترین عارضه جانبی استاتین‌ها درد عضلانی است. که بین ۵ تا ۲۰ درصد افراد به خصوص افرادی که دوزهای بالای دارو را مصرف می‌کنند، ممکن است به آن مبتلا شوند. گاهی تغییر نوع استاتین تجویز شده، کاهش دوز آن یا مصرف یک روز در میان آن ممکن است این عارضه را که معمولا خفیف است، برطرف کند.

در موارد بسیار نادری، استاتین‌ها ممکن است باعث آسیب عضلانی شدید (رابدومیولیز» شوند که عارضه خطرناکی است. این عارضه در برخی استاتین‌ها ممکن است رخ دهد، به خصوص اگر با داروهای دیگر تداخل کنند. همیشه به یاد داشته باشید که داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، چه داروهای نسخه‌ای و چه داروهای بی‌نسخه و مکمل‌ها را به پزشکتان اطلاع دهید.

یک عارضه جانبی نادر دیگر استاتین‌ها آسیب کبدی  و پزشکتان ممکن است هر چند وقت یک بار آنزیم‌های کبدی شما را از برای بررسی اندازه بگیرد.

کد خبر 540559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha