۱۳ اوت (۲۳ مرداد) هر سال روز بین‌المللی چپ‌دست‌ها نامیده شده است تا آگاهی مردم را نسبت مشکلاتی که ۱۰ درصد انسان‌های جهان به علت در زندگی روزانه با آن مواجهند، جلب کند.

left-handed

به گزارش همشهری آنلاین روز بین‌المللی چپ‌دست‌ها برای نخستین بار در ۱۳ اوت ۱۹۷۶ بوسیله دین آر کمپل بنیانگذار سازمان بین‌المللی چپ‌دست‌ها برگزار شد و از آن هنگام به بعد هر سال برگزار می‌شود.

تصور می‌شود حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان چپ‌دست باشند، اما به پژوهشگران می‌گویند در زمان‌ها و فرهنگ‌هایی که آزادی و اختیار انسان‌ها بیشتر بوده است، شمار بیشتری از افراد ‌چپ‌دست می‌شوند. تا همین اواخر در بسیاری از کشورها بچه‌های چپ‌دست را مجبور می‌کردند، که ترجیح طبیعی‌شان به استفاده از دست چپ را کنار بگذارند و از دست‌ راستشان برای کارها استفاده کنند، چرا که به طور تاریخی چپ‌دستی ویژگی بدی دانسته می‌شده است و  آن را با  شر و جادوگری مربوط می‌کردند.

دو نیمکره مغز ما به طور متقاطع مداربندی شده‌اند، به این معنی که نیمکره راست طرف چپ بدن و نیمکره چپ طرف راست بدن را کنترل می‌کند. دانشمندان می‌گویند دو نیمه مغز در افراد چپ‌دست بهتر با هم اتصال دارند و به خصوص در نواحی مربوط به استفاده از زبان هماهنگ‌تر عمل می‌کنند.

اغلب ادعا می‌شود که افراد چپ‌دست با احتمال بیشتری ممکن است خلاق باشند و در هنر یا موسیقی پیشرفت کنند. گرچه برخی بررسی‌ها نشان داده‌اند افراد چپ دست بیشتری در میان موسیقی‌دانان و هنرمندان وجود دارند، اما شواهد علمی کافی برای ثابت کردن رابطه چپ‌دستی و خلاقیت در دست نیست.

یک بررسی بر روی صدها نوزاد در رحم مادر در هنگامی که نوزاد شستش را می‌مکد هم نتایج جالبی به دست داده است: حدود ۹۰ درصد این نوزادان که در رحم شست دست‌ راستشان را می‌مکیدند و تقریبا همه آنها در ۱۲ سالگی راست‌دست شده بودند. در حالیکه سه چهارم نوزادانی که شست دست چپشان را مکیده بودند، بعدها چپ‌دست شدند.

ژنتیک هم در چپ‌دست شدن نقش دارد. داشتن یک والد چپ دست احتمال چپ‌دست شدن شما را بالا می‌برد. اگر هر دو والد شما چپ دست باشند، یک در چهار احتمال دارد شما هم چپ دست شوید.

نوزادان در سنین پایین ممکن است از هر دستی استفاده کنند. اما در نوپایان حدود دو ساله ترجیح استفاده از یک دست بیشتر از دیگری قابل مشاهده است.

همچنین بررسی‌هایی نشان داده‌اند که چپ‌دستی با افزایش احتمال دچار شدن به فشار خون بالا، نشانگان روده تحریک‌پذیر، اسکیزوفرنی و شاید مرگ زودرس همراهی داشته باشد. همچنین یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نشان داد چپ‌دست‌ها درآمد کمتری از راست‌دست‌ها دارند.

بالاخره که در میان هفت رئیس‌جمهور اخیر آمریکا چهارتایشان باراک اوباما، بیل کلینتون، جرج بوش پدر و جرالد فورد چپ‌دست بوده‌اند. رونالد ریگان نیز اغلب در فهرست چپ‌دست‌ها قرار داده شده است، هر چند با دست راستش می‌نوشت. 

کد خبر 540038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha