وزیر بهداشت آلمان می‌گوید «یقینا» در سال آینده واکسن کرونا به طور گسترده در اختیار مردم خواهد بود و «خوش‌بین» است که یک واکسن در ماه‌های آینده تولید شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس «جنس اسپان» در مصاحبه‌ای با تلویزیون آلمانی ZDF  گفت: «خوش‌بین است که در ماه‌های آینده واکسنی در اختیار قرار گیرد و در سال آینده یقینا واکسنی در دست خواهد بود.»

وزیر بهداشت آلمان نگفت کدامیک از واکسن‌های موجود بی‌خطر و موثر است و افزود هنوز معلوم نیست چنین واکسنی تا چه مدتی باعث مصونیت افراد در برابر کووید-۱۹ خواهد شد.

 اسپان گفت: «اما یک چیز را می‌توانم بگویم این است به لطف همکاری با یکدیگر- پژوهشگران، دانشمندان و مردم- ما احتمالا واکسنی را سریع‌تر از هر با پیشین در تاریخ بشر به دست خواهیم آورد.»

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واکسن در کشورهای گوناگون جهان برای کروناویروس در دست ساخت است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تایید شدن یک واکسن کرونا ساخته‌شده در مسکو خبر داد، با وجود اینکه هنوز آزمایش‌های نهایی این واکسن تکمیل نشده است.

اسپان این هفته هشدار داد که واکسن روسیه می‌تواند «بالقوه» خطرناک باشد، زیرا هنوز به طور کامل آزمایش نشده است و ممکن است در صورت ایجاد مشکل، اعتماد مردم به واکسن زدن را از بین ببرد.

در حال حاضر پژوهشگران در دانشگاه آکسفورد در خط مقدم تولید یک واکسن کاملا آزمایش شده هستند و با شرکت بزرگ داروسازی «آسترا-زنکا» توافق کرده‌اند که تا دو میلیارد دوز از این واکسن تولید شود.

گروه دانشگاه آکسفورد به رهبری دکتر سارا گیلبرت کارآزمایی‌های انسانی این واکسن را در ماه آوریل (اوائل فروردین) شروع کردند و در آن هنگام گیلبرت گفته بود ممکن این واکسن تا ماه سپتامبر (شهریور) آماده شود، اما اکنون بعید به نظر می‌رسد این زمان‌بندی عملی شود.

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا هشدار داده است که نباید به واکسن‌های پیشگامی مانند واکسن آکسفورد بیش از حد امید داشت، چرا که اکثریت واکسن‌های که ساخته می‌شوند، ممکن است هیچ وقت به تایید نرسند.

فاوچی گفت باید مراقب بود که میان جلو بودن موقتی در روند ساخت یک واکسن و موثر بودن واقعی یک واکسن تفاوت گذاشت.

انستیتو روبرت کخ، موسسه اصلی بیماری‌های عفونی آلمان این هفته در بیانیه‌ای گفت واکسن کووید-۱۹ ممکن است تا پاییز امسال آماده شود، اما بعد این بیانیه را پس گرفت و اعلام کرد که اطلاعات آن روزآمد نبوده است.

کد خبر 540034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha