ساختار شهرهای موشکی ایران که به صورت تونل‌های حفر شده در دل کوه با مهندسی و حفاری خاص است، امکان دپوی انبوهی از موشک‌های بالستیک در بردهای مختلف را فراهم ساخته است.

مزرعه موشکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حوزه فناوری های نظامی موجب حیرت کارشناسان و ناظران بین المللی شده است.  رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ که طی هفته های اخیر با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزار شد نیز بخشی دیگر از قدرت نظامی ایران را به نمایش گذاشت.

بنا به روایت فارس، مهم‌ترین و منحصربه‌فرد ترین دستاورد دفاعی که در این رزمایش شاهد آن بودیم و موجب حیرت بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی شده بود، شلیک موشک‌های بالستیک مدفون شده در زیر خاک به سمت اهداف بود. موضوعی که برخلاف شلیک موشک‌های بالستیک از سیلوهای زیرزمینی که آن هم تنها در اختیار چند کشور محدود جهان قرار دارد، تاکنون سابقه‌ای از آن در دنیا وجود نداشت و فناوری آن تاکنون در انحصار ایران قرار دارد.

توان موشکی جمهوری اسلامی ایران از دیرباز محل بحث و جنجال ابرقدرت‌های غربی بوده و آنها با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند همواره تلاش کرده‌اند علاوه بر اعمال فشار با متداول‌ترین ابزارشان یعنی تحریم، راهکارهای دیگری مانند خرابکاری صنعتی، تمرکز بر نقاط ضعف و پیدا کردن اماکن و نقاط پایگاه‌های موشکی ایران را هم دنبال کنند تا در صورت بروز جنگ احتمالی، بتوانند با ضربه زدن به پایگاه‌های موشکی ایران، آن را از کار انداخته و برگ برنده ایران را از چرخه عملیاتی خارج کنند.

اما در این سوی میدان و در یگان موشکی هوافضای سپاه نیز به دلیل پویایی فکری و عملیاتی این مجموعه، همواره راهکارهایی برای غلبه بر تاکتیک‌هایی که دشمنان برای ضربه زدن به توان این یگان مد نظر داشته‌اند، پیدا کرده‌اند.

 از جمله اولین راهکارهایی که ایران برای حفظ و در امان نگه داشتن توان موشکی خود اجرا کرد، ساخت شهرهای موشکی و سیلوهای پرتاب موشک زیرزمینی در اقصی نقاط کشور بود. موضوعی که به گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از سال ۱۳۶۳ و پیش از ورود اولین موشک به کشور آغاز شده و تا به امروز هم شبانه‌روزی حفر تونل‌های برای حفاظت از توان موشکی ادامه دارد.

یکی از شهرهای موشکی زیرزمینی ایران

در حقیقت ساختار شهرهای موشکی ایران که به صورت تونل‌های حفر شده در دل کوه با مهندسی و حفاری خاص خود بود،  امکان دپوی انبوهی از موشک‌های بالستیک در بردهای مختلف و شلیک آنها از سیلوهای زیرزمینی را که این سیلوها نیز بخشی از شهر موشکی به شمار می‌آمدند فراهم می‌کرد و بدین ترتیب گام بسیار بزرگی در راستای محافظـت از این توان برداشته شد.

موشک قیام آماده شلیک از سیلوی زیرزمینی

در همین زمینه:

کد خبر 539908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    32 20
    سلام وخسته باشیدوخداقوت به تمام بچه های سپاه وارتش وناجاکه الحق ارامش واسایش امروزمون همین که ناموسمون به راحتی درنیمه های شب دردل یک روستابااطمینان واسایش ترددمیکنه رومدیون تلاش های همراه باخستگی وشبانه روزی این عزیزان هستیم,دستان خسته وشب زنده داراین عزیزان رومیبوسم وبه اینچنین دلاوران عزیزی افتخارمیکنم.امیدوارم که همیشه نام این عزیزان خواب روازچشم دشمنان این مملکت اسلامی امام زمان برباید,یاحق
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    41 14
    انشالله قدرت دفاعی ایران آن چنان تکمیل و مارا بشه که هیچ ابرقدرتی حتی به ذهنش هم خطور نکنه هجمه به ایران
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    28 14
    انشالله قدرت دفاعی ایران آن چنان تکمیل و مارا بشه که هیچ ابرقدرتی حتی به ذهنش هم خطور نکنه هجمه به ایران
  • حمید IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    25 14
    ایولا دم سپاه گرم
  • ولی حسینی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    33 22
    عشق است سپاه اسلام
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    19 26
    سلام موشک هزینه زیادی ازجیب مردم خالی میکنه وهرجا اصابت کنه دوباره هزینه وکشتاردر مقصدبه همراه داره ولی داشتنش لازمه چرا مردم دنیااینجوری باید باشند
  • همشهری IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    30 36
    این دوست ما شکمش سیره احساس امنیت میکنه نمی دونه امنیت چیست فکر میکنه هیچ جای دنیا امنیت نیست فقط ما امنیت داریم . نسخه دکتر نگرفته دستش این داروخونه یا اون داروخونه دربدر دنبال دارو بگرده . یا اصلا پولشه نداره دارو بخره امنیت یعنی کار که وجود نداره امنیت یعنی ارزش پول ملی امنیت یعنی ارزونی کالا
    • متین IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      23 20
      داداش بنیه دفاعی لازمه هر کشوریه، همین سوئیس که اینقدر درباره اقتصادش میگن، جمعیتش یک پنجم ایرانه، بودجه دفاعیش سه برابر ماست، شهر های موشکی داره که ماله ما پیشش شوخیه، این مسائلی که تو داری می‌گی ربطی به بنیه دفاعی نداره، دوست داری برگردیم به زمان قاجار که آرزو داشن یدونه ارتش داشته باشن که اینجوری یک سوم کشور رو داخل قرار داد ترکمنچای و گلستان ندن بره؟
  • سام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    20 21
    سلام.ما باید انواع موشک داشته باشیم.درود وسپاس بر تمامی سپاهیان اسلام.خسته نباشین.متشکر از این که هستین دست خدا یاورتان.
  • حمید IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    24 33
    وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ خدا قوت ای کاش من هم می تونستم کمکی به این موضوع بکنم دعا گویتان هستم