قدرت موشکی ایران امروزه یکی از مولفه‌های موثر کشورمان در حوزه اقتدار دفاعی و منطقه‌ای است، اما در این میان برخی از کشورهای استکباری مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ گاه موافق قدرتمندشدن کشورمان در حوزه دفاعی و حضور ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای موفق در غرب آسیا نیستند.

موشک سومار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، برخی از این کشورها به دنبال این هستند که حوزه موشکی و تجهیزات دفاعی را هم به پای میز مذاکره ببرند تا قدرت ایران در این حوزه‌ها را هم سلب و یا تضعیف کنند. این قدرت منطقه ای و در برخی موارد بین المللی چندین مولفه دارد که یکی از این مولفه ها قدرت موشکی است.

قدرت موشکی در کشورمان امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه در صنایع دفاعی و شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته می‌شود، این قدرت امروز به حدی رسیده است که صنایع دفاعی کشورمان در فاصله های زمانی کوتاه موشک و یا دستاورد جدیدی را در این حوزه رونمایی و معرفی می‌کنند.

چرا از موشک‌های کروز استفاده می‌کنیم؟

موشک‌های کروز چند سالی است که وارد دکترین دفاعی و امنیتی کشورهای جهان شده است و یکی از موشک‌های موثر در جهان همین موشک‌های کروز هستند. موشک‌های کروز به قدری مهم هستند که امروزه بسیاری از کشورهای جهان بیشتر توان خود را بر روی طراحی، ساخت و استفاده از موشک‌های کروز متمرکز کرده اند. این کار چندین دلیل دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان به‌دلیل هزینه کمتری دانست که در فرآیند تولیدشان نسبت به تولید موشک‌های بالستیک دارند و از سوی دیگر، مؤلفه‌هایی که در هنگام حرکت موشک به‌سوی هدف دارند.

ویدئوی دیده ‌نشده از نقطه‌زنی موشک خرمشهر

موشک کروز نوعی موشک و نوعی هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده بوده که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود، در حالی که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند. این موشک‌ها معمولاً تمام مسیر خود را به دلیل شناسایی نشدن توسط رادارها در ارتفاع بسیار پائین و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت حرکت می‌کنند.

با توجه به لختی اولیه در هدایت موشک کروز، این امکان وجود دارد که موشک صدها متر از مسیر منحرف شود. زیرا اگرچه با هدایت از این نوع لختی امکان انحراف برای موشکی که ده‌ها دقیقه پرواز می‌کند کم است، ولی برای موشکی که ساعت‌ها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست، برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره موشک کروز پرواز طولانی مدت این موشک است. به همین دلیل ممکن است توسط سامانه‌های منحرف کننده پدافندی دشمن، با وضعیت حرکت لختی موشک در طول مسیر امکان انحراف از چند متر تا چند صد متر وجود داشته باشد، البته با وجود سامانه‌هایی نظیر سامانه انطباق متقابل پشت سر هم جغرافیایی، سامانه سی دی اس و سامانه جی پی اس احتمال این مورد بسیار کاهش می‌باید.

موشک‌های کروز چه ویژگی‌هایی دارند؟

موشک‌های کروز دارای چهار ویژگی اصلی هستند؛ اولین ویژگی موشک‌های کروز استفاده از نیروی آیرودینامیکی در طبقات پایین جَو یعنی در بازه ۳۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ پا  است. دومین ویژگی این موشک‌ها توانایی تغییر مسیر و ارتفاع حرکت خود در طول مسیر حرکت و سومین ویژگی نیز برد بیش از۵۰ کیلومتری آنهاست. قابلیت هدایت مداوم در طول مسیر به سوی هدف نهایی از مهم ترین ویژگی های موشک های کروز است.

موشک کروز موشکی راهبردی است و قابلیت پنهان شدن از دید رادارهای دشمن را دارد، همچنین این موشک دارای موتور توربوفن با تابش حرارتی کم و سطح پرواز پایین است. موشک‌های کروز را می‌توان از نظر اندازه، سرعت (فراصوتی یا فروصوتی) و نحوه پرتاب تقسیم‌بندی کرد. موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دسته هواپایه، دریاپایه و زمین پایه تقسیم می‌شوند.

موشک کروز سومار 

موشک کروز سومار از انواع موشک‌های بومی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳ با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی و معرفی شد.

سردار دهقان در مراسم رونمایی از این موشک، طراحی و ساخت این سلاح که از فناوری‌های پیچیده و نوین در حوزه‌های ناوبری، پیش رانش و سازه برخوردار است را گامی بلند در ارتقاء توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

سردار حاجی زاده هم در این مراسم پیام رونمایی از این موشک کروز را بی اثر بودن تحریم ها در روند برنامه‌های دفاعی ایران دانست و گفت که انبوه محصولاتی که برای به کارگیری در راستای اهداف دفاعی کشور دریافت کردیم در سایه تحریم‌هایی به ثمررسیده است که دشمنان آن را تحریم‌های سخت و گزنده توصیف می‌کردند.این نشان دهنده این موضوع است که تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد.

مشخصات فنی موشک کروز 

طول این موشک در حدود ۶ متر و جرم آن هزار و ۲۱۰ کیلوگرم است، چنین ویژگی‌هایی این موشک را بسیار کاربردی و شلیک آن را آسان‌تر می‌کند؛ در بیان ویژگی‌ها و شاخص‌های کاربردی سومار باید تصریح کرد که اندازه نسبتا کوچک و قابلیت حرکت در ارتفاع پایین، شناسایی آن‌ها را برای دشمن بسیار دشوار می‌کند در ضمن این موشک دارای قابلیت رادارگریزی است.

برد این موشک همواره در رسانه‌ها مورد بحث بوده و ارقام متفاوتی دراین باره ارائه شده است، اما اغلب رسانه‌ها برد این موشک را در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام کرده‌اند. سومار پیشرفته‌ترین موشک کروز ساخت ایران است که توسط محققان داخلی طراحی و ساخته شده است.پرتاب‌گرهای موشک سومار به دلیل اندازه کوچک و تحرک بالای خود، قابلیت انجام عملیات در تمام نقاط کشور را فراهم می‌کنند. این گونه پرتاب‌گرها امنیت این سامانه را افزایش می‌دهند و همچنین این موشک در این نوع از پرتاب‌گرها می تواند به سرعت شلیک شود.

موشک سومار در رسانه‌های خارجی

شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های سومار  نوشت: موشک سومار «موجب واکنش هراسان رژیم صهیونیستی شد؛ جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود بوده، در سال‌های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است.»

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در ادعایی این موشک را با کروز مدل «خا-۵۵» روسیه مقایسه کرده و نوشته در صورتی که سومار مانند نمونه روسی عمل کند، برد موشک‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

کد خبر 541013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha