حسین مدرس‌خیابانی روز گذشته و در شرایطی که حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری حاضر به حضور در جلسه علنی مجلس و حمایت علنی و تمام‌قد از گزینه پیشنهادی‌اش نشده بود، در حالی پس از حدود ۳ماه سرپرستی، موفق به عبور از پیچ سخت ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان و تکیه زدن بر کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، حسین مدرس‌خیابانی روز گذشته و در شرایطی که حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری حاضر به حضور در جلسه علنی مجلس و حمایت علنی و تمام‌قد از گزینه پیشنهادی‌اش نشده بود، در حالی پس از حدود ۳ماه سرپرستی، موفق به عبور از پیچ سخت ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان و تکیه زدن بر کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشد که این روزها میدان‌دار «بهارستان» اصولگرایان و مخالفان دولتند.

ناکامی مدرس‌خیابانی اما به هر تفسیر، بار دیگر بازار گمانه‌زنی درباره آینده این وزارتخانه و سکاندارش را در شرایطی داغ و هرکسی از ظن خود گزینه‌ای معرفی کرد که از قرار معلوم تلاش‌های دولت دوازدهم برای تفکیک این وزارتخانه و تبدیلش به دو وزارتخانه مجزای «صنعت و معدن» و «تجارت و بازرگانی» ادامه دارد. تلاشی که ظاهرا حالا تا حدودی تشدید شده و این یعنی این احتمال، محتمل است که تا ۳ ماه آینده که باید گزینه پیشنهادی جدید دولت برای تصدی مسوولیت وزارت صمت به پارلمان معرفی شود، این وزارتخانه به دو وزارتخانه تبدیل شده و دولت نیز مطابق خواستی که داشت، دو وزیر به پارلمان معرفی کند.

تفکیک وزارت صمت موافقان و مخالفان خاص خود را در پارلمان دارد و تا آن زمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌رغم گستردگی اختیارات و مسوولیت‌ها، با یک وزیر اداره می‌شود و این یعنی مدعیان وزارت صمت و حامیان‌شان این روزها کار دشوارتری برای نیل به اهداف خود خواهند داشت. تا اینجای کار و آنچنان که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ارتباط‌جمعی آمده و البته بنا بر شنیده‌ها از نهاد ریاست‌جمهوری، ۵ گزینه در زمره مهم‌ترین مدعیان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارند که دست‌کم یک نفر از آنان پیش از این نیز در میدان رقابت حاضر بوده است.

گزینه‌ای که البته در نهایت زمین بازی را به مدرس‌خیابانی واگذار کرد اما حالا بخت مسعود، دوباره فرصتی برای رسیدن به کرسی وزارت پیش‌رویش گشوده؛ علیرضا رزم‌حسینی که این روزها به عنوان استاندار خراسان رضوی مشغول فعالیت است، یکی از جدی‌ترین گزینه‌های تصدی مسوولیت وزارت صمت به شمار می‌رود و از قرار معلوم مورد حمایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری نیز قرار دارد و از این‌رو همچنان نامش میان مدعیان به چشم می‌خورد ولی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به «اعتماد» گفت که «او از رقابت بر سر کرسی وزارت انصراف داده و دیگر قصد پذیرش این مسوولیت را ندارد.»

جدای از رزم‌حسینی که از قرار معلوم به‌رغم حمایت جهانگیری دیگر حاضر به رقابت بر سر کرسی وزارت نیست، شنیده‌های روزنامه «اعتماد» از قرار گرفتن نام «محمد نهاوندیان»، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری میان گزینه‌های دولت برای تصدی مسوولیت وزارت صمت حکایت دارد. نامی که در قیاس با سایر رقبا هم وزن بیشتری دارد و هم برای عموم جامعه و صنعتگران شناخته شده است.

در این میان اما از قرار معلوم نمایندگان مجلس گوشه‌چشمی به احمد محمدی‌انارکی، نماینده مجلس دهم و معاون پارلمانی فعلی وزارت صمت دارند. محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری بنا بر پیگیری‌های روزنامه «اعتماد»، دو نفر از جدی‌ترین حامیان انارکی به شمار می‌روند و حتی «وعده ۲۰۰ رای موافق» به او داده‌اند؛ از این‌رو، انارکی هم‌اکنون مشغول رایزنی با دولت برای معرفی احتمالی به مجلس به عنوان گزینه پیشنهادی است.

علاوه بر نهاوندیان و انارکی، محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس دهم که ارتباطات حسنه‌ای با دولتی‌ها داشت نیز بر اساس اخبار منتشر شده در پایگاه خبری مدارا، از دیگر گزینه‌های تصدی مسوولیت وزارت صمت به شمار می‌رود. کنار او، خبرگزاری تسنیم از محمد خوش‌چهره، اقتصاددان نزدیک به اصولگرایان میانه‌رو و نماینده مجلس هفتم، خداداد غریب‌پور، رییس فعلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان دیگر گزینه‌های تصدی مسوولیت وزارت صمت نام برده ولی باتوجه به سازوکارهای موجود، هنوز هیچ چیز قطعی نیست و امکان تغییر گزینه‌ها در دقیقه ۹۰ وجود دارد.

کد خبر 539852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha