مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن ممکن است هر مرد و زنی در هر سنی را مبتلا کند، اما درد در هنگام ادرار کردن در زنان شایع‌تر است و اغلب به علت عفونت ادراری است.

dysuria

به گزارش همشهری آنلاین درد و سوزش ادرار یا به اصطلاح پزشکی «دیزوری» ممکن است با علائم دیگر ادراری مانند «تکرر ادرار» (احساس مکرر نیاز به ادرار کردن) همراه باشد.

این افراد بیشتر ممکن است دچار درد در ادرار شوند:

- زنان باردار.

- مردان و زنان دچار دیابت.

- مردان و زنانی که دچار هر نوع بیماری مثانه باشند.

 ادرار دردناک در زنان ممکن است به علت عفونت واژن، عفونت مجاری اداری یا التهاب پیشابراه یا واژن ناشی از عوامل غیر عفونی مثلا عوامل تغذیه‌ای ایجاد شود.

التهاب پیشابراه یا واژن در زنان همچنین ممکن است به آمیزش جنسی، استفاد دوش‌ واژینال، صابون، دستمال توالت‌های معطر، اسفنج‌های ضدبارداری یا ژل‌های ضد اسپرم باشد.

بیماری‌های آمیزشی در هر دو جنس ممکن است باعث دردناک شدن ادرار کردن شوند.

بالاخره عوارض جانبی داروها نیز یک علت سوزش ادرار هستند، از جمله داروهای شیمی‌درمانیپرتودرمانی‌ در ناحیه لگن هم ممکن است به ادرار دردناک بینجامد.

علائم ادرار دردناک در مردان و زنان ممکن است متفاوت باشد، اما در اغلب موارد در هر دو جنس به صورت احساس سوزش، خارش یا مور مور کردن است. در ممکن است در شروع ادرار کردن یا در پایان آن احساس شود.

درد در شروع ادرار کردن اغلب نشانه عفونت مجاری ادراری است، اما دردی که پس از ادرار کردن حس می‌شود، معمولا بیانگر وجود مشکلی در مثانه یا پروستات است.

در بسیار از بیماران مرد، این درد ممکن است پیش از ادرار کردن و پس از آن هم در آلت تناسلی ادامه یابد.

درد ادراری در زنان ممکن است داخلی یا خارجی باشد. دردی که در بیرون ناحیه واژن احساس می‌شود، ممکن است مربوط به التهاب یا تحریک پوستی باشد اما درد داخلی معمولا نشانه‌ای از عفونت مجاری اداری است.

کد خبر 539813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha