عزاداری ماه محرم در تکیه‌ها و حسینیه‌های پهنه شمالی پایتخت از چند روز قبل از آغاز محرم شروع می‌شد.

عزاداری

همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی:  «سیاهپوشان» آدابی داشت و پرچم‌ها و کتل‌ها در و دیوار تکیه‌ها و حسینیه‌ها را مشکی‌پوش می‌کرد. هر شب مراسم مفصل عزاداری برپا بود و تجمع‌های مذهبی در هر گوشه شهر به چشم می‌خورد. امسال ماجرا شکل دیگری رقم می‌خورد. شیوع کرونا و فاصله اجتماعی باعث شده تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی فعالیت‌های تازه‌ای در پیش بگیرند. از تکیه بزرگ تجریش در منطقه یک تا حسینیه‌ها و تکایای منطقه 3 و تکیه چیذر و حسینیه فرحزادی‌ها در پهنه شمال از جمله هیئت‌هایی هستند که برای جلوگیری از شیوع امسال تجمع‌های مذهبی را برگزار نمی‌کنند و هزینه برگزاری این مراسم را برای کمک به خانواده‌های نیازمند اختصاص می‌دهند. 
تکیه بزرگ تجریش امسال مثل سال‌های گذشته سیاهپوش می‌شود. مغازه‌های موقوفه این تکیه در ایام محرم تعطیل می‌شوند اما هیچ مراسمی در آن برگزار نمی‌شود. «جلال فخرا» از معتمدان شمیران می‌گوید: «در هر محله شمیران 2 تکیه مهم داریم. امسال تصمیم این بود که تجمع‌های عزاداری در این تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار نشود. اما این تکیه‌ها موقوفه هستند و وقف‌نامه‌ای دارند که براساس آن مغازه‌های اطراف تکیه تعطیل و سیاهپوش می‌شوند. سیاهپوشان و نصب پرچم‌های عزاداری بیرون این تکیه‌ها انجام می‌شود اما برای جلوگیری از شیوع کرونا مراسم دیگر لغو می‌شود.» قرار است هزینه هر ساله‌ برپایی این هیئت‌ها و مراسم عزاداری توسط هیئت امنای هر هیئت به دست نیازمندان و اقشار خاص برسد.

فخرا می‌گوید: «هر سال برای برپایی مراسم عزاداری در هیئت‌های محلی هزینه‌هایی از طرف‌بانی‌ها و مردم انجام می‌شود. امسال این هزینه‌ها برای تأمین مایحتاج خانواده‌های نیازمند خرج می‌شود. بخشی از این هزینه‌ها صرف تأمین اقلام دارویی و مواد غذایی خشک برای این خانواده‌ها می‌شود. بانیانی که در این ایام غذای نذری در اختیار مردم قرار می‌دادند هم تصمیم گرفتند هزینه تهیه این غذا را به‌صورت بسته‌هایی از مواد غذایی خشک به خانواده‌ها برسانند.»
او که از بانیان یکی از موکب‌های مراسم پیاده‌روی اربعین هم است می‌گوید: «در چنین شرایطی بهترین کار این است که به فکر سلامتی و حفظ جان عزیزان و هموطنانمان باشیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم علاوه بر هزینه‌های دهه اول محرم، هزینه‌های برپایی موکب اربعین را هم به نفع مردم و در راه‌ آبادانی هزینه کنیم. این مبلغ قرار است صرف‌ آبادانی 3 روستای محروم کشور شود که در حال شناسایی آنها هستیم. بازسازی خانه‌های قدیمی روستایی در این طرح اولویت ماست.»
در تکیه کوچک تجریش هم امسال مراسم عزاداری برگزار نمی‌شود و فضای تکیه سیاهپوش می‌شود. هیئت امنای این تکیه هم هزینه برگزاری مراسم عزاداری امسال را به‌صورت موادغذایی خشک به دست خانواده‌های نیازمند می‌رساند. 

  • گوش به فرمان تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا 

اغلب تکیه‌ها و حسینیه‌های منطقه 2 هم امسال به پویش لغو تجمع‌ها پیوسته‌اند و قرار است ایام محرم را شکل دیگری از سر بگذرانند. «فرامرز مطلبی» از اعضای هیئت امنای حسینیه فرحزادی‌ها می‌گوید: «حسینیه فرحزاد موقوفه‌ای دارد که طبق آن باید هر سال در ایام محرم به عزاداران اطعام دهد. همین موضوع تصمیم‌گیری درباره برگزاری مراسم را با مشکلاتی مواجه کرده است. بعد از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب درباره توجه به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، با تعدادی از مراجع هم مشورت کردیم. نظرها متفاوت بود اما اغلب آنها اعلام کردند که می‌توانیم امسال این سفره اطعام را برگزار نکنیم. تصمیم نهایی را در جلسه هیئت امنا اتخاذ می‌کنیم. نظر جمعی هیئت امنا به تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا اتحاذ کرده احترام می‌گذارد.» او از امکان نداشتن حفظ فاصله اجتماعی در برگزاری مراسم عزاداری و برپایی سفره اطعام می‌گوید که می‌تواند باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا و شیوع بیشتر آن در شهر باشد: «کنترل و رعایت تمام پروتکل‌ها در چنین تجمعی بسیار دشوار است و خطای کوچکی می‌توان جان عده زیادی را به خطر بیندازد. به همین دلیل تصمیم هیئت امنای حسینیه‌ها باید با دقت و هوشمندی اتخاذ شود.»

  • نذر ماسک

شهروندان محله‌های منطقه 3 در پویش نذر ماسک و توزیع ماسک‌های ایام محرم همراه شده‌اند. حسینیه‌ها و تکیه‌های این منطقه هم قرار است با لغو تجمع و عزاداری‌ها، مردم را به ماندن در خانه تشویق کند. مسجد صاحب‌الزمان(عج) از آغاز شیوع کرونا با دایر کردن کارگاه تولید ماسک، از کمک‌های داوطلبانه محلی برای تولید و توزیع ماسک استفاده کرد. حالا با نزدیک شدن به ایام محرم تولید ماسک‌های سیاه رنگ در این کارگاه آغاز شده است. ماسک‌های تولیدی این کارگاه در اختیار هیئت‌های مذهبی و مساجد منطقه 3 قرار می‌گیرند. اغلب هیئت‌ها و حسینیه‌های منطقه تصمیم به برگزاری مراسمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته گرفته‌اند. جوانان مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهالی منطقه را به مشارکت در این کار دعوت می‌کنند تا به پویش نذر ماسک بپیوندند. 2هفته مانده به آغاز ماه محرم هیئت‌ها و حسینیه‌های منطقه 3 به این پویش دعوت شده‌اند تا با زنده نگهداشتن یاد واقعه محرم، شهروندان به همدیگر برای عبور از بحران کرونا کمک کنند. اتفاقی که ستاد ملی مقابله با کرونا مردم را به آن دعوت می‌کند و باعث شده تا مراسم تجمع برای عزاداری در بزرگ‌ترین حسینیه‌های منطقه از جمله حسینیه چیذر و دیگر حسینیه‌ها لغو شود. مساجدی هم در این مناطق هستند که هیئت امنای آنها تصمیم به برگزاری مراسم در مقابل مسجد یا در حیاط آن گرفته‌اند اما برگزاری آن را منوط به رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند. با گذشت بیش از 6 ماه از شیوع کرونا در کشور درهای رواق‌ها و حرم در اماکن مذهبی در تهران همچنان بسته است و زائران تنها اجازه ورود به صحن و حیاط این اماکن را دارند.

کد خبر 539759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha