دانشگاه صنعتی شریف یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی و فرهنگی در منطقه 2 به شمار می‌آید.

دانشگاه صنعتی

 همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد:  گرایش جوانان به سمت موضوع کارآفرینی و رونق کسب‌ وکارهای نوین و استارت آپ‌ها موجب شده تا طی سال‌های اخیر شرکت‌های بسیاری توسط جوانان و نخبگان در مجاورت این دانشگاه راه‌اندازی شود. اما موضوع قابل بررسی تأثیر مثبت فعالیت این شرکت‌ها در بهبود و ارتقای کیفیت زندگی در محله‌های طرشت و شریف است. پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف سال 1395 در محله طرشت تأسیس شد. مهم‌ترین برنامه‌ این مجموعه هویت‌بخشی و توسعه زیست‌بوم شکل گرفته در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف با عنوان «ناحیه نوآوری شریف» است که موجب شتاب‌بخشی به روند شکل‌گیری و رشد کمی و کیفی شرکت‌های نوآور در این ناحیه شده است. استفاده از امکانات دانشگاه، استعدادیابی دانش‌آموزان و جوانان و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اهالی محله‌های طرشت و شریف از برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است. «‌احسان عظیم‌زاده» مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف بر تعامل میان دانشگاه، شهرداری، اهالی و شورایاران تأکید می‌کند و می‌گوید: «ما در این مجموعه اعتقاد داریم که اگر این منطقه به ناحیه نوآوری شناخته می‌شود باید تأثیر مثبت و مستقیمی روی فرهنگ و زندگی شهری ساکنان این محدوده داشته باشد.» عظیم‌زاده در این گفت‌وگو برنامه‌های ناحیه نوآوری را برایمان تشریح می‌کند. 


پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف که زیر نظر دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می‌کند در واقع سازمانی است که هدف اصلی آن حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان است. ناحیه نوآوری شریف بین خیابان آزادی و 3 بزرگراه شهید جناح، شیخ فضل‌الله نوری و یادگار امام (ره) واقع شده است. «احسان عظیم‌زاده» می‌گوید: «این محدوده مساحتی حدود 250 هکتار را دربر می‌گیرد و از نظر تقسیم‌بندی شهرداری محله‌های طرشت و شریف را شامل می‌شود. در این محدوده شرکت‌های بسیار در اطراف دانشگاه مستقر شده‌اند و بافت محله نسبت به گذشته به دلیل وجود دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان، سکونت کارآفرینان و استادان دانشگاه تغییرات محسوسی نسبت به سال‌های گذشته داشته. به‌طوری که می‌توان گفت این تغییرات بر فرهنگ محله و گرایش به سمت نوآوری تأثیرگذار بوده است. در برخی خیابان‌ها راه‌اندازی شرکت‌ها باعث ایجاد و افزایش تراکم و ازدحام شده. این در حالی است که فعالیت شرکت‌ها در این محله‌ها باید به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان منجر شود و ساکنان ناحیه نوآوری شریف باید احساس رضایتمندی بیشتری از زندگی در این محدوده داشته باشند.» برای رسیدن به این هدف، طرح‌ها و پیشنهادهایی از سوی ناحیه نوآوری شریف مطرح شده است. یکی از راه‌هایی که به تعامل بیشتر با شهروندان منجر می‌شود برگزاری جلسه‌هایی با شورایاری‌ها و شهرداری منطقه است. عظیم‌زاده در این‌باره می‌گوید: «تعامل با شورایاران موجب می‌شود که آنها مشکلات محله خود را مطرح کنند تا با بررسی راه‌حل‌هایی متناسب با محله بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و با همکاری شهرداری طرح‌هایی را برای بهبود محله‌ها و کاهش مشکلات ارائه و اجرا کنیم. اگر پیامد حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این ناحیه، ترافیک و ایجاد مزاحمت برای اهالی باشد، بدون شک به نارضایتی شهروندان منجر خواهد شد. بنابراین با برقراری نشست‌های مشترک میان اهالی، شورایاران و مسئولان شرکت‌های فعال در این محدوده به دنبال افزایش رضایتمندی شهروندان محله‌های طرشت و شریف هستیم.»

  • تولید محصول برای مقابله با کرونا

شیوع کرونا در ایران موجب شد تا شرکت‌های دانش بنیان دست به کار شوند و محصولاتی را برای مقابله با این مشکل تولید کنند. شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری شریف و دانشگاه صنعتی شریف با توجه به تخصصی که داشتند محصولاتی را در این زمینه طراحی کردند. تولید مواد ضدعفونی‌کننده بخشی از این محصولات بود که به کارمندان دانشگاه و وزارت بهداشت اهدا شد و بخشی هم به فروش رسید. تولید ماسک‌های نانو و الیاف نقره‌ای، طراحی و تولید ونتیلاتور، راه‌اندازی اپلیکیشن ماسک، طراحی پردازش دقیق سی‌تی‌اسکن ریه از فعالیت‌های پارک علم و فناوری شریف در ایام کرونا به شمار می‌آید. برگزاری آنلاین دوره‌های توانمندسازی برای شهروندان
دوره‌های آموزشی توانمندسازی یکی از برنامه‌های ثابت دانشگاه شریف است که هر سال استقبال دانشجویان را به دنبال داشته است. ناحیه نوآوری شریف با هدف ارائه خدمات به ساکنان این محدوده، دوره‌های آموزشی متنوعی را تدارک دیده که امسال به‌صورت مجازی برگزار شده است. مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: «9 دوره آموزشی در طول 3 ماه با سرفصل‌های مشخص برای افزایش توانمندی‌های فردی و اجتماعی برگزار می‌شود. خودشناسی، تفکر خلاق، مدیریت زمان، نحوه پیدا کردن شغل مناسب، مدیریت تعارض و مشکلات، نحوه مذاکره و... سرفصل‌های دوره‌هاست. آموزش‌ها رایگان و عمومی است و همه شهروندان در هر گروه سنی می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.»
استعدادیابی یکی از برنامه‌های دیگر پارک علم و فناوری است که با تمرکز بر مدارس و مساجد انجام می‌شود اما به گفته عظیم‌زاده فعلاً به دلیل بیماری کرونا برگزاری این برنامه‌ها ممکن نیست.

‌احسان عظیم‌زاده/ مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف
  • تهران و شهر هوشمند

رویکرد شهرداری تهران حرکت به سمت شهر هوشمند است. اما برای رسیدن به این هدف لازم است طبق برنامه‌ای مدون و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب به سمت هوشمندسازی شهر حرکت کنیم. شهروندان برای استفاده از امکانات شهر هوشمند چه آموزش‌هایی را باید فرا بگیرند؟ عظیم‌زاده می‌گوید: «یکی از برنامه‌های ما در پارک علم و فناوری شریف ارائه آموزش‌هایی است که شهروندان را برای زندگی در شهری هوشمند یاری می‌کند تا از طریق این آموزش‌ها به‌عنوان شهروند بدانیم که چگونه از این امکانات استفاده کنیم. تبدیل کسب و کار سنتی به مدرن، تصمیم‌گیری خلاقانه، برنامه‌ریزی با تلفن همراه، تفکر نقادانه، مدیریت توجه برای زندگی بهتر، اداره کسب و کار به سبک کارآفرینی و... دوره‌هایی است که با توجه به این رویکرد برگزار می‌شود. در پارک علم و فناوری شریف تلاش می‌کنیم با تعامل میان شهروندان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، توجه اهالی را به این موضوع مهم جلب کنیم که نسبت به محله خود بی‌تفاوت نباشند. کوچه‌ها و خیابان‌های این محله به دلیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرین با محله‌های دیگر متفاوت است. مردم در این موضوع سهیم هستند و متولیان این شرکت‌ها نیز باید به گونه‌ای عمل کنند که اهالی از زندگی در این محله، حال بهتری داشته باشند و میزان رضایتمندی آنها افزایش یابد. حضور بیشتر افراد در دوره‌های آموزشی موجب می‌شود تا این برنامه‌ها پایدارتر ادامه یابد و به‌صورت مقطعی برگزار نشود.»

کد خبر 539749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha