رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت به برخی ادعاها مبنی براینکه دولت در طرح جدید خود برای فروش نفت به مردم، قصد دارد انتقال تعهدات خود را به دولت بعد انتقال دهد یا به دولت بعد زمین سوخته تحویل دهد، پاسخ داد.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار کرد:  کاری که هفته‌ها و ماه‌ها دولت زحمت کشیده دو قوه دیگر هم زحمت کشیده اند یک سری افراد پیدا می‌شوند نمی‌دانم مبانی ‌آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند چیست و می‌گویند این طرح ممکن است در دولت آینده زحمتی برای پرداخت درست کند و دولت می‌خواهد فشار را به دولت ‌آینده منتقل کند یک حرف کاملا دروغ و بی اساس است.

 روحانی عنوان کرد: فقط در همین امسال ۱۷ پتروشیمی بزرگ را افتتاح می‌کنیم اگر کسی بگوید که این دولت همه اش به نفع دولت بعدی کار می کند در سال آخر به نفع دولت بعدی کار می‌کند، پتروشیمی‌ها را افتتاح می‌کند و ثمره دولت بعدی را اضافه می‌کند. در پارس جنوبی فازها را تکمیل می‌کند و اثر آن برای دولت بعدی است. مرتب در روستاها گاز، آب و برق می‌کشد و اثر آن برای دولت بعدی است این حرف کودکانه است این دولت و آن دولت چه معنایی دارد.

وی یادآورشد: ما همه خادم مردم هستیم. این دولت منتخب مردم است دولت بعدی هم منتخب مردم است. ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و با کسی شوخی نداریم.

 رییس جمهوری گفت: کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد لطفاً بگوید که راه حل چیست. با فحاشی و با ردیف کردن جملات درشت مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما به مردم عزیزمان قول دادیم که در شرایط تحریم تسلیم نمی‌شویم و به این قولمان عمل کردیم. ما به مردم خودمان قول دادیم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود و این کار را هم انجام می‌دهیم.

وی یادآورشد: ما حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته را سر موقع پرداخت کردیم، اوراق و یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را به موقع پرداخت کردیم چطور اینها را پرداخت کردیم، معلوم است که دولت برنامه ریزی کرده و حساب کرده و نگذاشته یک روز تاخیر شود. ما نگذاشتیم حقوق کارمندی یک روز تاخیر شود.

رییس جمهوری افزود: اینکه یک فردی بیاید و همین‌طور مطلبی را پشت تریبونی بگوید و بعد در یک جریده و روزنامه‌ای مقاله‌ای بنویسد. ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده‌ایم و مقاومت می‌کنیم این حرف‌ها چه معنایی دارد. ما هر هفته افتتاح‌هایی انجام می‌دهیم این چه حرفی است که این افتتاح‌ها به نفع دولت بعدی می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: این واقعا حرف کودکانه‌ای است خب حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید به نفع دولت بعدی شود. مگر دولت بعدی دولت خارجی است دولت بعدی هم از آن این ملت است و ملت آن را انتخاب می‌کند این دولت و آن دولت چه فرقی می‌کند.

  • متن کامل سخنان حسن روحانی را از لینک زیر بخوانید:

واکنش‌ صریح روحانی به مخالفان طرح گشایش اقتصادی | با فحاشی و با ردیف کردن جملات درشت مشکلی حل نمی‌شود

ادعای منتقدان و مخالفان دولت در باره طرح فروش نفت به مردم چیست؟

این سخنان روحانی در واقع پاسخ به برخی انتقادها بود که مدعی هستند دولت قصد دارد تعهداتش را به دولت بعد منتقل کند. 

در همین زمنیه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره فروش نفت به مردم به صورت قطعی گفت: می‌کوشیم تعهدات دولت فعلی را به آینده موکول نکنیم و فروش نفت به صورت قطعی باشد و مبنای تسویه ریالی در سررسید که تعهد برای دولت آینده داشته باشد منتفی است.

  • متن کامل سخنان پور ابراهیمی را از لینک های زیر ببینید و بخوانید:

جزئیات جدید از بسته گشایش اقتصادی | فروش نفت به مردم قطعی شد | اختلاف نظر دولت و مجلس چه بود؟

فروش نفت به مردم به صورت قطعی است | تعهدات دولت فعلی به آینده موکول نمی‌شود

کنایه تند احمد توکلی به طرح گشایش اقتصادی؛ نام ساقط کردن کشور گشایش است؟

احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا هم در یک رشته توییت با انتقاد از طرح گشایش اقتصادی روحانی نوشت: اگر ساقط کردن کشور در چند سال دیگر برای جبران ندانم کاری، راحت طلبی و فساد نامش گشایش است، پس فلاکت چیست؟

 احمد توکلی در واکنش به سخنان روحانی به حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «دولت و شرکت‌های دولتی تنها از فروش اوراق به مردم حداقل ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند که سود آن تا پایان سال ۱۳۹۸ تقریبا ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می شود. دولت این سود را از کجا می دهد؟ عمدتاً با چاپ اوراق جدید!

توکلی گفت: «آقای روحانی ظاهراً می‌خواهد با پیش فروشی نفت سال‌های آینده به مردم، آنان از دولت غیر از طلب ریالی، دلار نیز طلبکار باشند. تا حالا امروزمان را با نفت سر می کردیم، بعد از این فردا را هم به نفت گره می زنیم.» {متن کامل سخنان احمد توکلی }

حاجی دلیگانی: دولت با این طرح  می خواهد زمین سوخته تحویل دهد

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اخبار منتشر شده درباره گشایش اقتصادی مبنی بر پیش فروش چندین میلیون بشکه نفت در مدت یک سال، گفت  که ما در مجموع از این طرح استقبال می‌کنیم اما باید اشکالاتش رفع شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه با انتقاد تند از دولت، طرح گشایش اقتصادی دولت را به نوعی قرض گرفتن از جامعه نامید و اظهار کرد: دولت با این طرح خود می خواهد زمین سوخته به دولت بعدی تحویل دهد.

وی تاکید کرده که دولت راهکارهای دیگری برای تامین منابع مالی دارد ولی به سمتش نمی رود ضمن اینکه همین طرح را می توانند در قالب راه اندازی بورس انرژی در بسته های کوچک به فروش رسانده و تحویل شود و فراورده های آن در بازارهای منطقه ای و جهانی به مصرف برسد. {متن کامل سخنان حاجی دلیگانی

انتقادهای الیاس نادران

همچنین الیاس نادران دیگر نماینده اصولگرا هم در توییتی به انتقاد از طرح فروش نفت به مردم  پرداخت. البته انتقاد این نماینده تهران در مجلس زمانی مطرح شد که فقط کلیاتی از طرح اعلام شده بود و هنوز جزئیات آن مشخص نبود. 

این فعال اصولگرا در بخشی از توییت خود نوشته است:

 «۱- دولت وعده گشایش اقتصادی در هفته آتی داده و البته تجربه نشان می دهد این وعده ها تاثیری در زندگی دهک های پائین جامعه و اقشار کم درآمد نخواهد داشت.

۲- ظاهراً این خبر، ناظر به فروش اوراق سلف نفت است. با شرایطی که شنیده ام، این خبر بیشتر به فاجعه شبیه است تا وعده اقتصادی.

۳-اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی در جلسه سران قوا،بدون دخالت نمایندگان مردم، نتیجه  ای جز تضعیف قوه قانونگذاری کشور ندارد. چرا نباید از نظرات تخصصی کمیسیونهای بودجه،انرژی و اقتصادی مجلس استفاده کرد؟

فروش آتی نفت و بدهکار کردن دولت آینده، پیامدهای ناگوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نخواهد داشت.» {متن کامل سخنان الیاس نادران}  

کد خبر 539712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha