غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در قامت سخنگوی قوه قضاییه پشت تریبون رفت تا کنار اعلام مواضع رسمی دستگاه قضا، از آغاز بررسی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های کارنامه کاری قالیباف خبر دهد.

قالیباف میرسلیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوران مسوولیت محمدباقر قالیباف»، عنوان جنجالی است که نقطه آغازش به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد ولی حالا عواقب و پس‌لرزه‌های آن به مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم نیز کشیده و شرایطی را رقم ‌زده که سکان‌دار این روزهای قوه مقننه را در شرایطی با هزار و یک حاشیه تازه مواجه کرده است؛ آن‌هم درحالی که روزهای گذشته تلاش کرده بود با جلوگیری از برگزاری کنکور سراسری در مقطع کارشناسی و البته ایستادگی مقابل طرح دولتی‌ها برای «گشایش اقتصادی» برای خود، وجهه‌ای در قشری به غیر از اصولگرایان و بدنه اجتماعی‌شان دست و پا کند؛ حالا و با اظهارات روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر بازداشت یکی از نمایندگان مجلس دهم به‌ دلیل انجام اقداماتی جهت ممانعت از تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان ریاست قالیباف نه‌تنها در خطر جدی قرار گرفته که بعید نیست در آینده سیاسی او و نیم‌نگاهش به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، چنان تاثیرگذار شود که موجبات خداحافظی زودهنگام و البته نه چندان اختیاری شهردار روزهای نه چندان دور پایتخت را با قوای انتخابی فراهم آورد.

غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در قامت سخنگوی قوه قضاییه پشت تریبون رفت تا کنار اعلام مواضع رسمی دستگاه قضا، از آغاز بررسی یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های کارنامه کاری قالیباف خبر دهد. این مسوول عالیرتبه نهاد قضا در ایران در مواجهه با پرسشی درباره سرنوشت ادعای یکی از نمایندگان تهران درباره پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت که «درباره این ادعایی که ایشان مطرح کردند، مدارک مرتبط به قوه قضاییه ارسال شده و در حال رسیدگی به این مساله هستیم، رسیدگی‌ها به تازگی شروع شده و در همین رابطه یکی از نمایندگان سابق بازداشت شده و در بازداشت است. اما هنوز آغاز کار است و هنوز ماهیت و جزییات موضوع روشن نشده است و طبیعتا تا زمانی که به جمع‌بندی کافی در ارتباط با یک موضوع نرسیم، نمی‌توانیم در این رابطه اطلاع‌رسانی داشته باشیم. اما مطمئن باشید که ما در رسیدگی‌ها به آنچه از گزارشات و تخلفات که به قوه قضاییه واصل می‌شود، حتما نهایت دقت را خواهیم داشت و باز هم تاکید می‌کنیم که حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «ریاست قوه قضاییه هم اعلام کردند که ما پرونده زیر میز نداریم و همه پرونده‌هایی که به ما اعلام می‌شود، روی میز است و رسیدگی می‌شود. منتها برای اعلام جزییات پرونده نیاز به رسیدگی‌های قضایی است و پس از رسیدگی هم نتایج اعلام خواهد شد. ما قبلا هم اعلام کردیم که افراد به ‌جای اینکه موضوعی که هنوز نیاز به رسیدگی دارد و رسیدگی نشده را در رسانه مطرح کنند، به قوه قضاییه اعتماد کنند و مطمئن باشند که ما رسیدگی خواهیم کرد.»

آنچه گذشت

ماجرای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران همان‌طورکه گفته شد به مجلس دهم و دوران حضور فراکسیون امید در پارلمان مربوط است. نخستین‌بار شهریورماه ۹۵ بود که پس از افشای فسادی بلندبالا تحت‌عنوان «املاک نجومی» جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب پارلمان در شرایطی که مخالفت سفت و سخت اصولگرایان را مقابل خود می‌دیدند، عزم تحقیق و تفحص از دستگاه مدیریت شهری دوران مسوولیت قالیباف را کردند؛ دستگاهی که آن روزها خط قرمز راست سیاسی ایران و حامیانش بود و از این‌رو انتقادها به پارلمان یکی پس از دیگری آغاز شد.

کمیسیون عمران وقت مجلس کمیته‌ای تخصصی برای بررسی محورهای درخواست تحقیق و تفحص تشکیل داد و درنهایت هر ۳ محورِ «ساخت بی‌حساب و کتاب، انتصاب ناصحیح در شهرداری و واگذاری بی‌حساب و کتاب املاک در شهرداری تهران» را رد کرد. تصمیمی که با موافقت ۱۳۲ نماینده و مخالفت ۹۰ تن در صحن علنی همراه شد تا با درخواست تحقیق و تفحص مصوب مخالفت شود. اصلاح‌طلبان اما از پای ننشستند و اردیبهشت‌ماه ۹۶ دوباره درخواست تحقیق و تفحص خود را با محورهای «نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به‌ویژه بوستان مادر» تقدیم پارلمان کردند ولی این‌بار هم ناکام ماندند تا روشن شود سایه سنگینی که نمایندگان و اقدامات‌شان را در تاریکی فرو برده و ناکام می‌گذاشت، همان بود که محمود صادقی و فاطمه سعیدی، نمایندگان وقت تهران، از آن به «فشار و لابی سنگین قالیباف» تعبیر می‌کردند.

بازگشایی پرونده

با همه این کش‌وقوس‌ها به نظر می‌رسید که پرونده تفحص از شهرداری تهران در زمان سکان‌داری قالیباف به‌رغم تمام حواشی و پرسش‌های بی‌پاسخ مختومه شده باشد ولی با آغاز به کار مجلسی با بیشترین ردصلاحیت‌ها و کمترین مشارکت تاریخ جمهوری اسلامی و واگذاری تقریبا تمامی کرسی‌های پارلمان به اصولگرایان، رقابت درون‌گروهی آنان موجب شد تا ابعاد تازه‌ای از این پرونده برای عموم ایرانیان روشن شده و مفاسد پشت‌پرده آشکار شود. مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس یازدهم که یکی از رقبای قالیباف در مسیر نیل به کرسی ریاست پارلمان بود، پس از ناکامی‌اش در این مهم در اظهاراتی که خبرگزاری برنا آن را منتشر کرد، از «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به یکی از روسای کمیسیون‌ها»ی مجلس دهم در ازای «خروج از دستور طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان قالیباف» خبر داد.

او که پیش‌تر «ترکیب مجلس دهم» را مهم‌ترین «مانع» تحققِ تفحص از این نهاد در آن زمان اعلام کرده و از عزم خود برای تحقق این مهم سخن به میان آورده بود، روزهای بعد با فشارها و انتقادهای تند و تیزی از سوی یاران رسمی و غیررسمی قالیباف مواجه شد تا جایی که مشاور رییس مجلس او را «کودکی» خواند که نیازمند توجه است و از قوه قضاییه درخواست ورود به پرونده را کرد. اینکه چطور یکی از یاران رییس مجلس تلویحا خواستار برخورد قضایی با یک نماینده مجلس، آن‌هم طول دوران فعالیتش شده، امری‌ است قابل‌بررسی ولی چندی پس از او، احمد توکلی نیز که این روزها می‌کوشد هم میان مخالفان منتقدان قالیباف باشد و هم موافقان و یارانش، در نامه‌ای به میرسلیم درخواست ارایه سند کرد. این اسناد هرگز به‌صورت عمومی ارایه نشد ولی میرسلیم چندی بعد، خبر از ارسال مستندات خود به قوه قضاییه داد تا روند بررسی تخلفات رسما آغاز شود.

بازداشتی کیست؟

آنچه تا به اینجای کار عیان است، وقوع تخلف چندین میلیاردی در ماجرای لغو تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوران ریاست قالیباف است اما مشخص نیست چرا نهادهای ناظر از دادستانی و شورای عالی امنیت ملی گرفته تا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و سایر نهادهای امنیتی و نظامی که روزهای فعالیت مجلس دهم، هرکدام در نوع خود به نظارت بر پارلمان و اهالی‌اش مشغول بودند، همان روزها به این ماجرا رسیدگی نکردند.

علاوه بر این پرسش، حالا آنچه حائز اهمیت است، نام نماینده‌ای است که از سوی قوه قضاییه و به‌دلیل ارتکاب تخلف بازداشت شده است. اظهارات میرسلیم و استفاده‌اش از کلیدواژه «رییس کمیسیون»، سبب شد تا افکار عمومی انگشت اتهام را به سمت یکی از روسای کمیسیون در مجلس دهم بگیرند ولی از قرار معلوم چنین نیست و ماجرا به یکی از اعضای کمیسیون برمی‌گردد، نه رییس آن. سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته برای توصیف فرد بازداشت‌شده از صفت «نماینده سابق» استفاده کرد تا نگاه‌ها از مجلس یازدهم برداشته شود. در این راستا اما پیگیری‌های خبرنگار اعتماد از دستگاه قضایی، از بازداشت «سیدابوالفضل موسوی بیوکی» حکایت دارد و از قرار معلوم ابهام ۶۵ میلیارد تومانی به او و البته اقدامات صورت‌گرفته ازسوی برادرش بازمی‌گردد.

بیوکی یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید به شمار می‌رفت ولی روابط نزدیک و حسنه‌ای با اصولگرایان و دو فراکسیون دیگر پارلمان داشت و از قرار معلوم برادرش نیز ارتباطات خانوادگی با یکی از مراجع تقلید دارد ولی برای اظهارنظر نهایی باید منتظر اعلامات دستگاه قضا ماند. تا آن زمان اما مجلس یازدهم که داعیه‌دار فسادستیزی است، فرصت دارد تا بار دیگر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان قالیباف را به جریان بیندازد؛ اقدامی که احتمالا مخالفان بسیاری خواهد داشت و حتی بعید نیست پارلمان را به ۲ دسته موافقان و مخالفان تقسیم کند ولی مهم‌تر از آن، می‌تواند اثراتی مثبت بر وضع مبارزه با فساد و البته سرنوشت رقبای احتمالی قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد.

کد خبر 539492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    21 8
    دستگاه قضایی برخورد شدیدتر با مفسدین داشته باشد ممنون
  • معین IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    22 18
    فعلاً که شما رسانه های اصلاح طلب، خوب دارید سر این مسئله از خوشحالی با دُمِ‌تون گردو می‌شکنید. ولی مطمئن باشید، سرآخر این پرونده سازی های از سر بغض و کینۀ شخصی میرسلیم راه ب جایی نخواهد برد و ایشون بیش از پیش منزوی خواهد شد.!!
    • امیر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      5 3
      میرسلیم هم اصلاح طلب هست ؟ همین اقا گفت هر کجا که قالیباف هست باید مراقب بود تخلفی صورت نگیرد نکنه فراموش کردین خبرنگاری که باعث افشا شدن املاک نجومی شد دست اخر سر از زندان در اورد
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    16 12
    حالا خوبه این شخص بازداشت شده اصلاح طلب است
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      7 0
      اصلاح طلب نبوده اختلاس طلب بوده ....!!!!!! اون ردی هم که تو پیشانیشان هس با گوشت کوب زده برای رد گم کنی
  • حمید IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    3 3
    شما که با اعمال نظر شخصی خودت بریدی و دوختی حالا دیگه چرا به شعور مخاطب توهین میکنی و نظر خواهی میکنی
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    3 5
    فعلا دندون روی جگر بزارید عجله نکنین پر واضح هستش که دارین از آب گلالود ماهی میگیرین البته قطعا بسیار مشتاق هستین که مردم رو سرگرم ماجرا ها و قضایای بسیاری غیر از ناکارآمدی دولت و وضع وخیم اقتصادی مردم کنید آقای قالیباف اگر هم خطایی هم کرده باشد به گرد روزنامه همشهری نمیرسه چه برسه به دولت
  • سربازحاج قاسم IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    5 5
    اصلاح طلب و اصولگرا یعنی چه به فکر مردم باشید،پیروولایت فقیه باشید راه شهدارازنده نگه دارید،تابه کشورعزیزم ایران آسیبی نرسد،
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    12 2
    میرسلیم آدم درستکاریه. دروغ نمیگه و رشوه هم نمیگیره.‌ امیدواریم پرونده پیش برو و وسط راه غیبش نزنه.
  • ناشناس IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    5 2
    آقایان عزیز در متن صحبت های ایشان ( سخنگوی قویه قضائیه) هم آمده است که چیزی که هنوز در آعاز رسبدگی است و نتیجه اش معلوم نیست نیاید آن را باز نشر داد. زیادم عجله و فرار به جلو نکنین شاید صورت مسئله و حاصل جمع آن برگردد به سوی خودتان.
  • صانعی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    4 0
    با اصوگرا و اصلاح طلب کار نداریم، طبق دستور اسلام هر کس در هر مقام و جایگاهی مرتکب تخلف شده باید پاسخگو باشد والا اسلام می شود بازیچه قدرت یعنی پایمال کردن خون شهدا و ایثار ایثارگران، یعنی عدم اعتقاد به حساب و کتاب قیامت، آقای رئیسی این گوی و این میدان
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 3
    همحزبی انلاین اه وا ببخشید همشهری آنلاین یه موقع از خبرای حاشیه ای برا حزب مخالف از خوشحالی سکته نزنی وجود شما لازمه برا سرپوش گذاشتن گتدکاری های ارباباتون. حالا خوبه چند سری مدعیان فساد در زمان قالیباف نتونستن حرفشون رو ثابت کنن و محکوم شدن . معلومه که زمان ریاست قالیباف در شهرداری خیلی سخت گذاشته که اینجوری نعره میزنی ، حداقل کمی احساس کنید که خبرگزاری هستین نه خرابکاری انلاین ، این طرح دولت رو که میگی از هر عاقلی بپرسی میگن که فقط و فقط سودش به این دولته و بدبختیش برا اینده ولی چقدر دفاع میکنی؟