شایان مصلح در مرحله یک‌چهارم نهایی هم همان اتفاقی برایش تکرار شد که چند روز پیش در آزادی تجربه کرده بود. او اینبار به جای قدرت پاهای دیاباته، مغلوب هوشیاری قایدی شد.

استقلال سپاهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورزش سه، دوشنبه شب  در شرایطی دیدار استقلال و سپاهان در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی خاتمه یافت، که شاهد اتفاقات جنجالی و حاشیه ساز زیادی در این مسابقه سرنوشت ساز و نفس گیر بودیم.

موعود بنیادی فر به هیچ وجه کار آسانی در این مسابقه نداشت و اعلام پنالتی روی مهدی قایدی سبب شد تا امیرقلعه نویی در بین دو نیمه اعتراض شدیدی به او وارد کند؛ که البته ادامه اعتراضات توسط کادر فنی سپاهان و سرمربی تیم، منجر به قلعه نویی و حضور او روی سکوها در نیمه دوم بازی شد. در این بازی، صحنه های حساس دیگری مثل برخورد آرش رضاوند و شایان مصلح و یا برخورد اول محمد طیبی و مهدی قایدی در محوطه جریمه نیز وجود داشتند، ولی دو صحنه بیش از صحنه های دیگر به چشم آمدند و در مورد آنها بحث شد؛ یکی برخورد مهدی قایدی و شایان مصلح و دیگری ضربه کف‌پای استنلی کی‌روش روی پای دانشگر ...

در ادامه نظر ۱۱ کارشناس داوری فوتبال کشور را در مورد این دو صحنه بخوانید ...

  •   رضا سخندان

پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «هم بازیکن مدافع و هم بازیکن مهاجم شانس بازی با توپ را دارند. قائدی، بازیکن استقلال وقتی می خواهد از توپ استفاده کند، مدافع سپاهان، از پشت با دست به او فشار وارد می کند که حالت هل دادن دارد. این شاید در حالت طبیعی و ایستاده، خطا نباشد، اما با توجه به اینکه بازیکن در حال جدا شدن از زمین هست و همان هل دادن باعث برهم خوردن تعادل قائدی می شود، این یک خطاست و داور به درستی نقطه پنالتی را نشان داد.»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «بازیکن زرد با استوک خود یعنی قسمت سخت کفش، به زانو و ساق پای بازیکن آبی ضربه وارد می کند. این می تواند یک خطای شدید باشد و جریمه آن هم کارت قرمز است.»  

  •   ابراهیم میرزابیگی


پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «به نظر فشاری که با دست شایان مصلح روی قائدی آورده شد در حدی نبود که داور بخواهد اعلام پنالتی کند و اگر قرار به این باشد باید در هر بازی شاهد تعداد زیادی پنالتی  باشیم.»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «در صحنه خطای کی‌روش من معتقدم این خطا به علت شدت زیاد باید مستقیما با کارت قرمز داور مواجه می‌شد و در این صحنه بازیکن سپاهان اصلا برای توپ نمی‌رود و قصدش تنها پای بازیکن حریف است.»  

 حیدر سلیمانی

پنالتی مصلح روی مهدی قایدی:  شایان مصلح خطایی روی مهدی قائدی انجام نداد. زمانی که دست شایان مصلح به مهدی قائدی می‌رسد، شبیه سازی می‌کند. مصلح، قائدی را هل نداد که خطا شده باشد. این صحنه شبیه سازی قائدی بود که با زیرکی پنالتی گرفت. ‌»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «بی‌احتیاطی استنلی کی‌روش و جریمه او با کارت زرد به درستی اعلام شد ولی چون شدید نبود، نیازی به اخراج نداشت. ‌»

  •  نوید مظفری زاده


*پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «پنالتی استقلال صد در صد اشتباه بود.»
*خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «در مورد خطای استنلی کی‌روش واقعیت اینکه این خطا، خطایی میان اخطار و اخراج است و هر تصمیمی داور بگیرد، می توان گفت که قابل قبول است. البته این تصمیم بستگی به فاکتور های مختلف دارد؛ مثلا اگر بازی کم برخورد یا پر پرخوردی بوده باشد؛ اینکه در چه دقیقه ای از بازی قرار داشته باشیم؛ یا اینکه بازیکن خاطی تا آن دقیقه چند خطا مرتکب شده است و همینطور نتیجه بازی. این‌ها همه فاکتورهایی هست که می‌تواند، در این خطا و کارتی که باید به آن تعلق بگیرد، دخیل باشد، چون در واقع این یک خطا بود میان کارت زرد و کارت قرمز. به نظر من در این بازی اخطار کافی بود.»

 خداداد افشاریان

پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «من با پنالتی داور موافق نیستم. این یک رفتار طبیعی در جریان بازی بود و فکر می‌کنم مهاجم استقلال شبیه سازی کرد. بد افتاد ولی پنالتی نبود.»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «هیچ جریمه ای جز اخراج ندارد و بهترین نسخه برای این نوع خطا کارت قرمز است.»

  •    رسول فروغی


پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «مهاجم استقلال در حال استارت است و یک دست کوچک هم می‌تواند باعث سرنگونی او شود. مدافع سپاهان با دست بازیکن استقلال را هل می‌دهد و همین برای اعلام پنالتی کافی است.»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «بازیکن سپاهان با کف پا به روی پای بازیکن حریف می زند. در این صحنه یک اخطار کفایت می کند؛ ولی اگر ضربه بالاتر زده می‌شد،   باید بازیکن خاطی با کارت قرمز جریمه می‌شد. در این گونه صحنه ها ما در نظر می گیریم بازیکن خطاکار با کجای پا و به کجای پای حریف ضربه می‌زند.»

نادر جعفری

پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «داور نتوانست در دقیقه ۴+۴۵ به درستی شبیه‌سازی قائدی را تشخیص دهد و به اشتباه برای استقلال خطا گرفت. ضمن اینکه مهاجم استقلال در دقیقه ۶ هم یک بار شبیه‌سازی کرد و اگر داور آنجا درست این بازیکن را تنبیه می‌کرد، دیگر در ادامه گول نمی‌خورد. صد درصد پنالتی قائدی اشتباه بود و اشتباه داور در تنبیه نکردن او در صحنه اول باعث شد تا در صحنه دوم گول بخورد. ‌»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «داور باید در دقیقه ۴۰ کی‌روش استنلی را هم به خاطر خطا روی دانشگر اخراج می‌کرد.»

  •  پرویز سیار

پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «در این صحنه بازیکن زرد با دست خود بازیکن تیم آبی را هل می‌دهد و داور به درستی اعلام پنالتی کرده است.»
*خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «بازیکن زرد یک خطای کاملا واضح انجام می دهد. این حرکت یک بازی کاملا خطرناک است ولی آنقدر خشونت چاشنی آن نیست و کارت زرد کافی است.»

  •  پیروز سیف الله پور

پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «در صحنه اول مهاجم بزرگ‌نمایی کرده و شبیه سازی انجام می‌دهد و قطعا باید با کارت زرد جریمه شود.   این صحنه فقط و فقط با فناوری و تجهیزات داوری از جمله ویدئو چک قابل تشخیص است و کم لطفی است اگر منتقد داور باشیم. چرا که نقطه کور داور و کمک داور بوده و تشخیص خطا به صورت حدس و گمان است. شارژی که مدافع با دست بر روی مهاجم دارد، نمی‌تواند برای اعلام خطا و پنالتی قانع کنند باشد. این پنالتی بیشتر نتیجه ذکاوت مهاجم بوده تا ضعف تصمیم گیری داور.»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «در این صحنه بازیکن سپاهان به هیج وجه با توپ کاری ندارد  و مرتکب خطا شده است. شدت خطا و موقعیت توپ و بازیکنان به گونه ای است که کارت زرد کفایت می‌کند؛ چرا که خطا روی محل پا (کفش) انجام شده و اگر روی ساق و بالاتر بود از کارت قرمز استفاده می‌کردیم.»

  •  حسین عسگری


پنالتی مصلح روی مهدی قایدی: «در صحنه پنالتی، بطور قطع تصمیم داور اشتباه بوده است. قایدی بسیار ماهرانه شبیه سازی می‌کند. داور باید خطای غیر مستقیم به سود سپاهان اعلام می‌کرد و به خطاکار اخطار می‌داد. اما اگر بخواهیم رفتار قایدی را تحلیل کنیم، باید بگوییم که مهاجم تیم آبی خودش را از پشت به مصلح می‌زند وخدش سرنگون می‌شود، نه توسط حریف. اگر دقت کنید تمام نگاه و تمرکز مصلح به توپ بوده و اصلآ قایدی را نمی بیند که روی او خطا کند.»

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر: «در صحنه کی‌روش با توجه به زاویه دوربین، به طور واضح نوع برخورد (چه قسمتی از پای کی روش به چه قسمتی از پای حریف برخورد می‌کند) را نشان نمی‌دهد؛ نمی‌توان نظر قطعی برای خطاهای شدید که جریمه اشان کارت قرمز است داده شود و اینگونه باید این صحنه را تحلیل کرد؛ قطعآ کی‌روش با سرعت و شدت به حریف حمله کرد و با او برخورد داشت. چنانچه کیروش با استوک کفشش با هر قسمت پای حریف برخورد کرده باشد مرتکب خطای شدید شده است که حکمش کارت قرمز است ولی اگر غیر از استوک باشد همان کارت زرد کافی است.

  • حسین نجاتی

خطای کی‌روش روی محمد دانشگر و پنالتی مصلح روی قایدی: «حداقل جریمه برای استنلی کی روش اخراج است ولی داور چون این صحنه را نگرفته، پنالتی را گرفته است. کاملا مشخص است که مهدی قایدی خودش را در مسیر توپ قرار داده؛ هر دو نفر در حال رسیدن به توپ هستند و برخورد هم ممکن است اتفاق افتاده باشد ولی برای اعلام پنالتی کافی باشد.»

کد خبر 539488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha