سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۴
۰ نفر

نیوزیلند این هفته صدمین روز پیاپی بدون گزارش مورد جدید عفونت کروناویروس را پشت سر گذاشت. زندگی مردم در این کشور ۵ میلیون نفری در اقیانوس آرام جنوبی عمدتاً به حالت عادی بازگشته است. اما علت موفقیت نیوزیلند در مبارزه با کروناویروس چه بود؟

Ardern

به گزارش همشهری آنلاین نیوزیلند از اوائل فروردین هنگامی فقط ۱۰۰ مورد مثبت کرونا در این کشور شناسایی شده بود، قرنطینه عمومی سخت‌گیرانه‌ای را به اجرا درآورد و توانست انتشار محلی ویروس را در این کشور متوقف کند. در سه ماه گذشته تنها موارد جدید عفونت شناسایی‌شده مربوط به معدود مسافران بازگشته از کشورهای خارجی بوده که در مرز قرنطینه شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند ترکیبی از عمل به توصیه‌های درست علمی و رهبری عالی سیاسی  باعث شد این کشور در این پیکار پیروز شود.

نیوزیلند از همان ابتدا راهبرد جسورانه حذف ویروس و نه‌فقط مهار انتشار آن را در پیش گرفت و اکنون بسیاری از کشورها به درستی این الگو پی برده‌اند.

اغلب کشورها بر سر دوراهی نجات جان مردم یا نجات اقتصادهایشان سرگردان ماندند، اما واقعیت این است که هنگامی کسب‌وکارها شکوفا می‌شوند که اطمینان خاطر در برابر خطرات آینده مانند شیوع بیماری‌ها وجود داشته باشد.

اقتصاد نیوزیلند هم بهتر از بسیاری از پیش‌بینی‌ها عمل کرد و میزان بیکاری در این کشور در حد فقط ۴ درصد باقی ماند.

رهبری جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند هم ستایش گسترده‌ای را برانگیخت. او با دادن گزارش‌های روزانه در دوران قرنطینه به مردم اطمینان خاطر می‌داد و پیامش درباره اقدام سریع و قاطع در برابر کرونا پذیرش عمومی یافت.

اکنون کل شمار عفونت‌های کرونا در این کشور اندکی بالای ۱۵۰۰ مورد و کل شمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ فقط ۲۲ مورد است.

البته نیوزیلند تاوان‌هایی را برای رسیدن به این موفقیت داده است، صنعت گردشگری بین‌المللی سقوط کرده و این کشور در وضعیتی منزوی‌تر نسبت به قبل از شیوع قرار گرفته است. دولت آردرن باوجوداینکه سایر کشورها با احتیاط مرزهایشان را باز می‌کنند، همچنان از بازگشایی مرزها اکراه دارد.

البته تجربه شیوع‌ دوباره کرونا در کشورهای این منطقه مانند ویتنام و استرالیا نشان می‌دهد که چگونه ممکن است حتی هنگامی‌که تصور می‌رود شیوع کرونا مهار شده باشد، به‌آسانی ممکن است عفونت دوباره شعله‌ور شود.

کد خبر 539140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha