ماشین لباسشویی یکی از پر استفاده‌ترین وسایل هر خانه ای است که کاربرد آن در زندگی امروزه ما غیرقابل انکار است. آگاهی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی از ضروری‌ترین نکاتی است که باید بدانیم. در واقع برخی از اختلال‌ها به راحتی قابل حل هستند و برخی دیگر نیاز به مراجعه به تعمیرکار است.

لباسشویی

از آنجایی که استفاده زیادی از این دستگاه داریم، امکان خرابی آن هم نسبت به بقیه بیشتر است! از این رو آگاهی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی از ضروری‌ترین نکاتی است که باید بدانیم. در واقع برخی از اختلال‌ها به راحتی قابل حل هستند و برخی دیگر نیاز به مراجعه به تعمیرکار است. 

تعمیر ماشین لباسشویی بر اساس مدل آن

در ادامه  برای رفع خرابی لباسشویی راه حل هایی ذکر شده است که پیش از عمل به آنها باید در نظر بگیرید که گاهی تفاوت مدل لباسشویی باعث میشود روش تعمیر آن متفاوت باشد. برای مثال تعمیر لباسشویی بوش شاید با تعمیر ماشین لباسشویی از برند دیگری متفاوت باشد. در چنین مواردی بهترین راه حل آن است که به نمایندگی تعمیرات آن برند مراجعه کنید.

مشکلات رایج ماشین لباسشویی را چقدر می‌شناسید؟ 

اگر شما هم این روزها با مشکلات ماشین لباسشویی تان دست و پنجه نرم می‌کنید، جای درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. با ما همراه باشید تا با رایج‌ترین عیب‌های ماشین لباسشویی و راه حل‌های آنها، بیشتر آشنا شویم. به‌طور کلی مشکلاتی که ممکن است در بازه زمانی استفاده از دستگاه ماشین لباسشویی پیش بیاید، معمولاً تکراری و یکسان هستند. کسب کمی اطلاعات در این زمینه تا حدود زیادی می‌تواند شما را از مراجعه به مراکز تعمیر و نمایندگی‌ها، بی‌نیاز کند. این عیب‌های رایج چه هستند؟ 


ماشین لباسشویی روشن میشه اما کار نمیکنه! 

یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی، کار نکردن آن است. این موضوع به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر شما هم این مشکل را دارید، اصلاً نگران نباشید؛ چرا که در اغلب موارد یک تعمیر ساده نیاز است. اما پیش راه حل چیست؟ 

راه حل: 
اولین چیزی که باید مورد بررسی قرار دهید، جریان برق است. در واقع آیا اصلاً ماشین به جریان برق متصل است؟ هنگامی که ماشین به برق متصل است، ولتاژ خروجی آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر از پریز به ماشین خروجی وجود نداشته باشد، در این صورت باید پنل برق خانگی را تعمیر کنید. بهتر است این کار را به متخصص برق بسپارید! 

ممکن است این مشکل به دلیل گرم شدن موتور ایجاد شده باشد؛ از این رو اگر از دستگاه استفاده زیادی می‌کنید و موتور آن غالباً گرم است، ممکن است شاهد کار نکردن آن شوید. 


زیر درب ماشین لباسشویی، سوئیچی قرار دارد که هنگام بسته بودن درب شروع به کار می‌کند. این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و از سلامت آن و بسته بودن درب اطمینان حاصل کنید. 

 
اگر ماشین لباسشویی تان، جزو مدل‌هایی است که از دکمه تایمر روی پنل کنترل استفاده می‌کند، آن را به درستی تنظیم کنید. در غیر این صورت ماشین روشن است، اما کار نمی‌کند. برای حل این مشکل تنها کافی است تایمر را تنظیم و دستگاه را دوباره راه اندازی کنید. 


تخلیه در ماشین لباسشویی به خوبی انجام نمی‌شود!

دومین مورد از مشکلات رایج ماشین لباسشویی، اختلال در عمل تخلیه ماشین است. اگر این مشکل گریبان گیر دستگاه شما شده‌است، مهمترین نکته و اولین احتمالی که باید به آن توجه کنید، گیر کردن و جا ماندن شی ای در شلنگ تخلیه است. 


راه حل 
برای ماشین لباسشویی‌های که دارای مشکل تخلیه هستند، تنها گیر کردن شی در شیلنگ خارجی نمی‌تواند علت باشد. شما باید موارد دیگری را هم مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال شیلنگ تخلیه نباید پیچ خورده باشد، فیلترهای صافی درون شیلنگ را در صورت وجود بررسی کنید، شیلنگ باید بالاتر از سطح آب در پمپ باشد، شیلنگ محکم به قسمت ورودی بسته شده باشد و … . 
 

ممکن است ایراد از شیلنگ نباشد و بخ پمپ تخلیه دستگاه شک کرده باشید. پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط تحت هیچ شرایطی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید؛ چرا که موتور تلاش می‌کند پمپ را روشن کند، بنابراین احتمال سوختن و یا حتی شکستی پمپ هم وجود دارد. 

و در نهایت مواد شوینده تان چه هستند؟ گاهی این مواد سبب تولید لجن می‌شوند و کار تخلیه را سخت می‌کنند. 

سوئیچ درب که از ورود دست و باز بودن درب جلوگیری می‌کند، ممکن است باعث ایجاد این مشکل شود. یک سوئیچ خراب سبب ایجاد اختلال در چرخش طبیعی دیگ ماشین لباسشویی می‌شود؛ از این رو از سلامت آن، حتماً اطمینان حاصل کنید. 

گاهی هم مشکل از تسمه‌های ساییده شده ماشین است. اگر دستگاه دارای تسمه ساییده شده باشد، آن را تعویض کنید. در نظر داشته باشید، معمولاً در کنار تعویض تسمه، جایگزین کردن چرخ هم نیاز است. و در نهایت برای حل این مشکل باید به موتور ماشین که محرک اصلی است اشاره کنیم. معمولاً اگر اختلال مربوط به موتور باشد، رفع آن کاری پیچیده‌است و نیاز است تا با متخصص تعمیر ماشین لباسشویی تماس بگیریم. 
 

ماشین لباسشویی حرکت می‌کند! 

اگر ماشین لباسشویی تان در هنگام کار، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند و حتی حرکت هم می‌کند، اصلاً نگران نباشید! چرا که این مورد هم یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی است که به سادگی حل می‌شود. 
راه حل 
مهمترین دلیلی که سبب ایجاد این مشکل می‌شود، تراز نبودن کف ماشین لباسشویی است. دستگاه به‌طور طبیعی هنگام انجام روند شستشو دچار لرزش می‌شود؛ حال اگر پایه‌های آن روی زمین تراز نباشند، حرکت خواهد کرد. بهترین کاری که برای رفع این مورد می‌توانید انجام دهید، استفاده از تخته‌هایی 3 یا 4 لایه در زیر پایه‌های آن است. همچنین از علل دیگر این اختلال می‌توان به بار نا متعادل و یا تسمه دیگ که در موارد قبل بررسی کردیم، اشاره کرد. 


آب داخل لباسشویی نمی‌آید 

نیامدن آب یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی است که معمولاً نیاز به تعمیر و سرویس دارد. از پررنگ‌ترین دلایلی که سبب ایجاد این مشکل می‌شود، فشار کم‌آب است. هنگامی که فشار آب کم باشد، به داخل دیگ نمی‌رود و نمی‌تواند اقدامات آبگیری را انجام دهد. حال راه حل چیست؟ 

راه حل 
برای حل این مشکل لازم است شیلنگ آب را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است این شیلنگ، پیچ خورده باشد یا آسیب دیده باشد؛ از این رو آن را صاف کنید و یا در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین دقت داشته باشید که شیر آب باز باشد! گاهی ساده‌ترین اختلال‌ها مشکلات جدی ای را برای ما ایجاد می‌کنند. 


ماشین لباسشویی در حین کار خاموش می‌شود! 

از عجیب‌ترین مشکلات رایج ماشین لباسشویی می‌توان به این مورد اشاره کرد. به‌طور کلی توقف کار ماشین لباسشویی و یا خاموش شدن ناگهانی آن، بنا به دلایل متعددی می‌تواند رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است موتور ناگهان از کار بایستد، ممکن است تنظیمات تایمر را به درستی انجام نداده باشید و … . اگر شما هم این مشکل را در هنگام کار با دستگاهتان دارید، یکی از موارد زیر می‌تواند علت باشد: 

میکروسوئیچ خراب است. 
زبانه و قفل درب خراب است. 
تایمر الکترونیک ماشین لباسشویی خراب است. 
موتور لباسشویی خراب است. 
برق دارای نوسانات و یا خرابی دو شاخه است. 
 

جمع‌بندی 

در این مطلب مشکلات رایج ماشین لباسشویی که می‌تواند گریبان گیر دستگاه هر کدام از ما شود را بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم، پیش از مراجعه به نمایندگی‌ها، ایراد دستگاه خود را بشناسید؛ چرا که گاهی با ساده‌ترین راه حل‌ها مشکل از بین می‌رود!

کد خبر 538751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha