معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ضمن برشماری نکات بهداشتی مهم در هنگام برگزاری کنکور امسال گفت: در تمام حوزه‌ها ناظر بهداشت محیط از مرکز بهداشت مستقر خواهیم کرد. این افراد قبل، حین و بعد از آزمون به مسئول حوزه کمک مشاوره‌ای و کارشناسی می‌دهند.

کنکور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه حضور داوطلبان کنکور در جلسه امتحان، گفت: داوطلبان وظایفی قبل از کنکور، حین کنکور و بعد از کنکور دارند. توصیه ما این است که داوطلبانی که می‌توانند، با وسایل شخصی خود به حوزه امتحانی مراجعه کنند، اما به شرط آنکه والدین جلوی درب‌های محل برقراری آزمون تجمع نکنند. با یک زمان مطمئنه در محل حضور داشته باشند تا تنگی وقت سبب بروز ازدحام در ورودی محل آزمون نشود. در صورتی که داوطلب علائم بیماری دارد، حتما آن را از طریق سامانه salamat.gov.ir اطلاع دهند و اگر سالم هستند پس از آنکه به واحد امتحانی رسیدند با حفظ فاصله به سمت درب حوزه حرکت کنند.

وی افزود: در کنکور سراسری که طیف همسالان و آشنایان بیشتر است، سعی کنند مراودات و فاصله اجتماعی را حفظ کنند. همراه داشتن ماسک هنگام خروج از منزل امری بسیار مهم است و همچنین توصیه می‌کنیم ابزار نوشت‌افزار خود را به همراه داشته باشند و آن را به کسی قرض نداده و از کسی‌ هم قرض نگیرند. اگر در حین ورود به جلسه چیزی را امضا می‌کنند یا اثر انگشت می‌زنند، از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنند، البته در صورتی که شرایط شست و شوی دست‌ها وجود دارد، بهتر است دستانشان را بشویند.

فرهادی با تاکید بر عدم تردد اضافی در راهرو و سالن محل امتحان، تصریح کرد: از زمانی که صندلی خود را پیدا کردند آنجا بشینند و کمتر به سطوح مشترک دست بزنند. هنگام نشستن بر صندلی فاصله خود را با سایر داوطلبان و مراقبین حفظ کنند. با حفظ فاصله اجتماعی احتمال انتقال بیماری تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پیش از این مرسوم بود داوطلبان پاسخ‌های خود را بعد از امتحان با یکدیگر چک کنند، اظهار کرد: انجام این کار در شرایط فعلی مناسب نیست. بهترین شیوه آن است که پس از اتمام امتحان بدون ازدحام و تجمع حوزه امتحانی را ترک کنند.

فرهادی درباره اقدامات ناظرین حوزه های امتحانی، تصریح کرد: ناظرین باید هنگام ورود و خروج از تجمع جلوگیری کنند و اگر برگه خوداظهاری داوطلبان را جمع می‌کنند با تمهیدات از پیش اندیشیده شده این کار را انجام دهند. مواد ضدعفونی کننده دست باید در اختیار داوطلبان باشد.

این مسئول تاکید بر لزوم گندزدایی سطوح در حوزه امتحانی، افزود: ساعت استفاده از گندزدا بسیار مهم است تا منجر به بروز آلرژی در متقاضیان نشود و مشکلی ایحاد نکند. از سازمان سنجش درخواست کردیم تعدادی ماسک در حوزه امتحانی در دسترس داشته باشند تا اگر بنابر شرایطی مثل خیس شدن ماسک، پاره شدن کش آن و... متقاضی نیاز به ماسک داشت به او تحویل دهند. از سوی دیگر باید سطل‌های زباله‌ مناسب در دسترس باشد تا ماسک استفاده شده را درون آن بیندازند.

وی درباره شرایط تهویه هوا در حوزه امتحانی، خاطرنشان کرد: در صورتی که حوزه امکان تهویه طبیعی دارد باید پنجره‌ها را باز بگذارند؛ زیرا گردش هوا در جلوگیری از انتقال بیماری بسیار مهم است. در صورتی که محل حوزه کولر آبی یا گازی دارد، دریچه‌ها باید به شکلی تنظیم شود که باد خنک به شکل مستقیم به داوطلب نخورد. در هر دو صورت باید پنجره‌های محل آزمون باز باشد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه داوطلبان بهتر است در جلسه کنکور خوراکی نخورند، اظهار کرد: البته اگر داوطلبی دچار افت قند شود، می‌تواند از خوراکی شخصی خود استفاده کند. در پروتکل‌های یادشده هم تاکید شده که تنها ارائه آب به شکل بطری به داوطلب مجاز است و گذاشتن آب سردکن و دادن آب با لیوان ممنوع است.

فرهادی گفت: ما لیست ناظرین را با سازمان سنجش تبادل کردیم و تقریبا در تمام حوزه‌ها ناظر بهداشت محیط از مرکز بهداشت مستقر خواهیم کرد. این افراد در قبل، حین و بعد از آزمون به مسئول حوزه کمک مشاوره‌ای و کارشناسی می‌دهند.

گفتنی است در نشستی که عصر روز ۱۳ مرداد نشست با موضوع «برگزاری آزمون‌های کنکور سراسری و کارشناسی ارشد» و با حضور وزرای بهداشت، علوم، رئیس سازمان سنجش کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، قرار شد کنکور سراسری امسال که هر سال در تیرماه برگزار می شد اما امسال به دلیل بحران کرونا لغو شد، بیش از این به تعویق نیفتد و در موعد تعیین شده خود یعنی روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد برگزار شود.

کد خبر 537915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha