یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

ارکستر سمفونیک تهران به مناسبت رحلت امام خمینی، برای بار دوم در سال جدید روی صحنه رفت.

این کنسرت با همکاری دفتر موسیقی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی و انجمن موسیقی ایران، نهم تا یازدهم خرداد در تالار و حدت برگزار شد تا ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی این بار با عنوان روایت موسیقایی «همپای جلودار» روی صحنه برود و همراه چهار خواننده، خاطره روزهای انقلاب، دفاع مقدس و از دست رفتن رهبر انقلاب را زنده کند.

قسمت اول برنامه با عنوان هجران آفتاب یک موومان پنج قسمتی با عناوین نور درظلمت، طلوع فجر، دفاع مقدس، هجران آفتاب و فرزندان امام بود که اتفاقات یک دوره تاریخی حدود 10 ساله بین سال‌های 57 تا 68 را بیان می‌کرد.سعید ذهنی آهنگسازی این بخش
45 دقیقه‌ای رابه‌عهده داشت و در آن از نغمه‌های ایرانی آشنا و یک خط آواز سنتی نیز استفاده کرده بود.

ذهنی و صهبایی برای ایرانی‌تر شدن این بخش، در ارکستراسیون، سازهای کوبه‌ای جنوب ایران از جمله دف و دمام و همچنین سازبادی نی را نیز گنجانده بودند. البته سازهای کوبه‌ای تنها در قسمت سوم بخش اول که دفاع مقدس نام داشت، نواخته شدند.(ذهنی در کنسرت هلال کاروان که سال گذشته برگزار شد نیز از ترکیب سازهای جنوبی استفاده کرده بود.)همچنین تکنوازی نی آرش فلاح همراه آواز علی مینوسپهر که تجربه همکاری با ارکستر موسیقی ملی را دارد نیز به سوزناک‌تر شدن قسمت سوم و چهارم بخش اول که هجران آفتاب و فرزندان امام نام داشت کمک کرد.

اشعار قسمت سوم و چهارم بخش اول از میان آثار زنده یاد قیصر امین پور و علی معلم دامغانی انتخاب شده بود. در این بخش که با نگارش خط آواز اصیل ایرانی در کنار خطوط ارکستر موسیقی سمفونیک همراه بود، ترکیب قابل‌قبولی از سازهای کلاسیک با آواز سنتی ایران و جواب آوازهای ساز نی، ارائه شد. درحقیقت این همراهی که مدتی است در بین اهالی موسیقی رایج شده، روش خوبی برای جذب عامه مردم به شنیدن قطعات ارکستری است.

در قسمت اول، همراه اجرای قطعات، تصاویری از سقوط رژیم شاهنشاهی، آمدن امام خمینی به ایران، جبهه و دفاع مقدس، رحلت امام خمینی و فرزندانش، ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و... پخش شد که کیفیت آنها بد بود و چندان با موسیقی هماهنگی نداشت؛ به ویژه آنکه به نظر می‌رسید بخش‌هایی از این دوره تاریخی حذف شده و تصاویر بدون پیوستگی خاصی پشت سرهم تکرار می‌شدند.

بخش دوم اجرای همپای جلودار به چند دلیل بهتر از بخش اول بود.اجرای چهار قطعه توسط سه خواننده و گروه کر، یکی از ویژگی‌های این بخش محسوب می‌شد. در این بخش قطعاتی از آهنگسازان دو نسل ازهنرمندان زمان انقلاب و هنرمندان بعد از انقلاب، اجرا شد. ابتدا قطعه پرواز ققنوس به آهنگسازی امیرعلی بکان و با صدای علی تفرشی اجرا شد.
امیرعلی بکان متولد 1350و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته موسیقی است.

 بکان از محضر اساتیدی چون علیرضا مشایخی، دکتر شاهین فرهت، دکتر حسین ریاحی، فریدون ناصری و کامبیز روشن روان بهره مند شده ودر حال حاضر سرپرست دفتر موسیقی سازمان تبلیغات اسلامی (حوزه هنری) است. از کارهای این آهنگساز و نوازنده می‌توان به  سرود جام جهانی با نام «شکوه افتخار» براساس شعری از ساعد باقری و با صدای رشید وطن دوست اشاره کرد.

علی تفرشی نیز سال گذشته برای اجرای سلوی سمفونی ایثار مجید انتظامی به همکاری با ارکستر سمفونیک دعوت شد.

وی در هنرستان موسیقی درس خوانده و دانشجوی رشته موسیقی در دانشگاه نیز بوده‌ است. تفرشی علاوه بر فعالیتی که در زمینه موسیقی پاپ دارد، با موسیقی کلاسیک نیز آشناست. وی به‌عنوان یک خواننده تنور با گروه‌های مختلف همکاری داشته و بخش آوایی موسیقی فیلم بوی پیراهن یوسف را نیز اجرا کرده است. تفرشی سال گذشته نیز همراه با ارکستر سمفونیک تهران به‌ رهبری نادر مشایخی، سمفونی انتظار را برای سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) اجرا کرد. پرواز ققنوس اولین باردر  سال 1372 برای ارکستر سمفونیک و گروه کر و خواننده تنور نوشته شد.

در ادامه قطعه خمینی‌ای امام با آهنگ حمید شاهنگیان و شعر حمید سبزواری، با آواز گروه کر به اجرا درآمد. البته بخش‌هایی از این قطعه در قسمت اول نیز اجراشده بود.تنظیم ارکستری این قطعه در بخش دوم به‌عهده امیرعلی بکان بود.این قطعه اولین بار در سال 1357 ساخته شد و همراه نوارهای سخنرانی‌های امام خمینی در اختیار مردم قرار گرفت.
سومین قطعه این بخش پیروزی نام داشت که آهنگساز آن علی رحیمیان بوده و شعر آن را مجتبی کاشانی سروده است. رحیمیان با ساز تخصصی ویلن از فارغ التحصیلان کنسرواتوار تهران و آهنگسازان انقلابی است که از مظهر استادانی چون مرحوم حشمت سنجری، هراچ مانوکیان، روحین فر، هوشنگ استوار، مرتضی حنانه، حسین ناصحی، ناصری و مرحوم یوسف یوسف‌زاده بهره برده است.

البته رحیمیان اولین کار رسمی خود در حوزه آهنگسازی را در سال ۵۹ اجرا کرده است.قطعه پیروزی با صدای اسفندیار قره باغی اجرا شد.قره باغی که از معدود خوانندگان آواز کلاسیک است  با صدای باس نافذ، گیرا و جذاب خود توجه بسیاری از مخاطبان را به‌خود جلب کرد. وی سال 1322 در تبریز به دنیا آمده و در سال 1343 از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شده است. قره باغی دارای مدرک درجه یک هنری در رشته آواز کلاسیک معادل دکترای موسیقی است و خواننده باس اپرای تهران، خواننده سرودهای ملی و انقلابی، رهبر گروه کر تالار رودکی( مرکز موسیقی) در سال 1361 و رهبر گروه کر صدا و سیما در سال 1377بوده است. او علاوه بر آشنایی با پیانو، ویلن و ترومپت، سابقه تدریس پیانو و سلفژبه‌مدت 40 سال را در کارنامه خود دارد. قطعه پیروزی اولین بار در سال 1359 در سالروز ورود امام خمینی به ایران ساخته شد.

آخرین قطعه کنسرت همپای جلودار دریغا نام داشت که با آهنگسازی محمدعلی شکوهی و با شعری از حمید سبزواری توسط محمد گلریز خوانده شد. این قطعه دوروز پس از رحلت امام در سال 1368 سروده، ساخته و اجرا شد اما تا امسال کسی آن را به شکل ارکستری تنظیم نکرده بود.محمد گلریز  از اولین خوانندگان بعد از انقلاب است که سرودها و آهنگ های انقلابی بسیاری خوانده و نامش برای مردم آشناست. گلریز بعد از سال‌ها هنوز محبوبیت‌هایی داردکه  باعث شده بود عده‌ای پیش از شروع کنسرت همپای جلودار از او امضا بگیرند.

او  در سال 1325 به دنیا آمد و ابتدا ردیف‌های آواز ایرانی را نزد پدر و سپس نزد استاد مرحوم ادیب خوانساری فرا گرفت. سپس وارد رادیو شد و در حضور محمدرضا شجریان تحصیل آواز را ادامه داد. در سال 1355 فعالیت جدی خود را با گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی، گروه عارف و ارکستر مفتاح در واحد موسیقی دنبال کرد وهمزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران،  نزدیک به 20 ترانه از عارف، شیدا و آهنگ‌های عرفانی اجرا کرد.
روایت موسیقایی همپای جلودار پس از سه شب اجرا در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

کد خبر 53784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز