شرکت اسپیس‌ایکس نمونه اولیه موشک «استارشیپ» با کد SN5 را که نسل آینده موشک‌های فضایی این شرکت را تشکیل خواهند داد، روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد با موفقیت آزمایش کرد.

starship

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی این نمونه اولیه که بدنه‌اش از فولاد ضدزنگ ساخته شده بود، آغازگر نسل جدیدی از موشک‌های شرکت اسپیس‌ایکس که برای فرستادن سرنشین به ماه و مریخ به کار خواهند رفت.

این موشک که پنجمین نمونه اولیه موشک‌های استارشیپ این شرکت بود، امروز یک آزمایش حیاتی را در پایگاه این شرکت در تگزاش با موفقیت به پایان رساند: موشک از جای خود بلند شد و پس از پروازی کوتاه دوباره روی زمین فرود آمد.

استارشیب SN5 (شماره سریال ۵) حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد، به تدریج از جای خود بلند شد و تا ۱۵۰ متر از زمین ارتفاع و بعد روی یک ناحیه بتونی در نزدیکی سکوی پرتابش فرود آمد.

اسپیس‌ایکس ناوگانی از موشک‌ها را در اختیار دارد که برای فرستادن ماهواره‌ّا و فضانوردان از آن استفاده می‌کند. موشک‌های سری فالکون ۹ این شرکت تا به حال ۸۷ بار پرتاب شده‌اند و بخش «بوستر» آنها ۴۸ تای آنها دوباره روی زمین فرود آمده‌اند.

اما هدف از ساخت موشک‌های استارشیبپ این است که به جای استفاده دوباره از بخشی از موشک مانند فالکون ۹، کل موشک قابل استفاده دوباره شود- به این ترتیب موشکی در اختیار قرار گیرد که به یک هواپیمای تجاری نزدیک‌تر شود که میان فواصل میان پروازهایش کوتاه است و سوخت تنها هزینه عمده آنها را سوخت تشکیل می‌دهد.

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس‌ایکس، سال پیش یک نمونه مقدماتی از استارشیپ را رونمای کرد که از فولازد ضد زنگ ساخته شده بود و سفینه‌های فضایی موجود این شرکت را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

هدف اسپیس‌ایکس از ساختن استارشیپ این است که بتواند همزمان تا ۱۰۰ نفر را به در ماموریت‌های به سوی کره ماه یا مریخ بفرستد.

کد خبر 537836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha