استان زنجان در منطقه زلزله‌خیز واقع شده و ۴۲ گسل از هر سو این استان را تهدید می‌کند اما ۷۲ درصد از خانه‌های روستایی روی گسل در این استان هنوز مقاوم‌سازی نشده‌اند.

روستا در زنجان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، کشور ایران از جمله کشورهای زلزله‌خیز دنیا است و سالانه چندین زلزله بزرگ و کوچک را تجربه می‌کند. در این بین استان زنجان بر روی کمربند زلزله کشور قرار دارد. این استان در دهه ۶۰ شاهد اوج تخریب و ویرانی در زلزله رودبار بود که جان هزاران زنجانی را گرفت.

دو گسل خطرناک

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به این ‌که دو گسل مهم، شهر زنجان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: یکی از این گسل‌ها، گسل جنوب‌غرب زنجان است که از سمت مناطق ثمین و نانوایان شهر تا روستای وننق ادامه‌ دارد.

صفی‌الله کرامتی افزود: گسل خطرناک دوم تحت عنوان گسل سلطانیه است که از روستای مروارید شهر زنجان شروع شده و به سلطانیه، ابهر، خرمدره رسیده است. هر دو گسل مذکور می‌توانند زلزله‌ای به قدرت ۶/۵ تا ۷/۸ ریشتر را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: هر دو گسل برای کل استان زنجان تهدید محسوب می‌شود و اگر انرژی هر یک از این آن‌ها آزاد شود شرایط مهیبی را برای استان رقم خواهد زد.

مدیر کل مدیریت بحران زنجان با بیان این‌که این استان تنها از طریق دو گسل مذکور مورد تهدید نیست، گفت: ۴۰ گسل دیگر از سمت‌های مختلف از جمله گسل تبریز، آوج، شاهین‌دژ و رودبار استان را احاطه کرده‌اند که حرکت هر یک از آن‌ها بی‌تاثیر بر زنجان نخواهد بود.

مقام‌سازی خانه‌های روستایی

کرامتی با تاکید بر این که مقام‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ضعیف بوده است، بیان کرد: با وجود قرارگیری ۱۵۳ روستا با بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی بر روی گسل، تنها ۲۸ درصد از این خانه‌ها مقاوم‌سازی شده است.

وی  با اشاره به زلزله روبار در سال ۱۳۶۹، عنوان کرد: این استان تحت تاثیر زلزله بویین‌زهرا در سال ۱۳۴۲ نیز قرار گرفت و عده‌ای از هم استانی‌ها به دلیل شرایط فرسوده خانه‌های خود به کام مرگ فرو رفتند.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان افزود: بعد از زلزله رودبار، بنا به تصویب دولت سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد تا ساخت ساختمان‌ها بر اساس ضوابط انجام بگیرد، اما با این وجود گاهی مردم برای کاهش هزینه‌ها، سعی بر دور زدن قانون دارند.

به گفته وی، ساختمان‌های ساخته شده در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ در برابر زلزله تاحدودی مقاوم هستند، اما واحدهای ساخته شده در طول دهه ۹۰ قطعا در مقابل تخریب مقاومت بیش‌تری خواهند داشت.

کد خبر 537692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha