شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه محیط زیست: شهر خیالی لوت در فهرست میراث طبیعی بشر ثبت می‌شود.

آرش کوشا، دبیر کمیته ملی طبیعت گردی، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ضمن اشاره به خبر یکشنبه گذشته روزنامه همشهری در زمینه اثرات تخریبی یک اردو درمنطقه شهر خیالی لوت با تاکید بر ارزش های بی نظیر طبیعت ایران اعلام کرد اقدامات اولیه برای ثبت کلوت های لوت به‌عنوان بخشی از میراث طبیعی ایران آغاز شده است.

وی اشاره کرد: دراین باره کمیته ملی طبیعت گردی با تشکیل یک کارگروه، زمینه های فنی موضوع را بررسی کرده و امیدوار است به‌زودی با ثبت ملی کلوت‌ها، امکان ارائه آن به سازمان یونسکو برای ثبت در میراث جهانی فراهم بشود.

محسن موحدی، معاون میراث فرهنگی استان کرمان، با تاکید بر اینکه کلوت های بیابان لوت از نادرترین میراث طبیعی جهان است، به همشهری گفت: کلوت‌ها که به‌صورت عارضه های زیبای طبیعی در دشت لوت خودنمایی می کنند طی میلیون‌ها سال براثر آبرفت زمین های رسوبی ایجاد شده‌اند.

براین اساس نه تنها حفاظت ازکلوت‌ها ضروری است که باید حریم وسیعی برای آن تعیین شود و هرگونه ساخت و ساز و دخل وتصرفی اعم از احداث جاده، پایگاه و تاسیساتی در منطقه مطابق با ارزش های این میراث‌طبیعی و زیر نظر کارشناسان ومتخصصان صورت گیرد؛ اقدامی که تا کنون از آن غفلت شده و ادامه آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را متوجه این سازندهای بی مانند کند.

موحدی به قلعه‌ها و کاروانسراهای متعددی که در مسیر بازدید کلوت‌ها قرار گرفته اند اشاره کرد و گفت: مرمت و آماده سازی این بناهای زیبا نیز نقاط دیدنی شهرها و روستاهای اطراف کلوت‌ها مجموعه جالبی را تشکیل می‌دهد که درصورت تبدیل منطقه به یک سایت گردشگری، جاذبه‌های آن را دو چندان می کند.

کد خبر 53752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز