گروه محیط زیست: تخریب بخش‌هایی از شهر خیالی لوت توسط حاضران در یک اردوی چندصدنفره، انتقاد کارشناسان محیط زیست و میراث طبیعی کشور را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار همشهری، طی هفته گذشته اردوی بزرگی درمحل کلوت‌های لوت واقع در محدوده شهداد کرمان برگزار شد وحاضران در اردو بی‌توجه به ارزش کلوت‌های لوت به‌عنوان جاذبه ژئو توریستی بی‌نظیر ایران و بخش مهمی از میراث طبیعی کشور لطماتی را به دیوارها ومحیط این منطقه وارد کردند.

دلاورنجفی، معاون طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید براینکه حفظ وصیانت از میراث طبیعی از اولویت‌های سازمان محیط زیست است، به همشهری گفت:

به‌منظور پیشگیری از صدمات احتمالی ناشی از مانورهای نظامی درپارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده، رایزنی‌های متعددی با ستاد کل ارتش صورت گرفت که طی آن با نگاه مثبتی که رئیس ستاد ارتش به حفظ محیط زیست و میراث طبیعی داشتند بخشنامه‌ای به کلیه واحدهای تابعه ستاد کل ارتش صادر کرد که براساس آن هرگونه عملیات نظامی و مانور در پارک ملی ممنوع و در مناطق حفاظت‌شده نیز منوط به استعلام و نظرخواهی از سازمان محیط زیست شده است.

این بخشنامه که در واقع نقطه عطفی در صیانت از میراث طبیعی کشور محسوب می‌شود نشان داد مسئولان نظامی تا چه اندازه دغدغه حفاظت محیط زیست دارند و به آن اهمیت می‌دهند.

وی افزود: کلوت‌های کویر لوت  از میراث جهانی است که باید ازآن حفاظت شود ولی ازآنجایی که در منطقه حفاظت شده واقع نشده از این سازمان استعلامی صورت نگرفته ضمن آنکه میراث فرهنگی متولی آن است نه سازمان محیط زیست.

پرویز کردوانی، چهره ماندگارعلمی، درباره اهمیت کلوت‌های کویرلوت به خبرنگار ما گفت: اگر قرار باشد فقط یکی از آثار طبیعی ایران درفهرست میراث طبیعی جهان ثبت شود باید کویر لوت گزینه پیشنهادی باشد؛ زیرا کلوت‌ها درهیچ کجای دنیا وجود ندارند ومنحصر به ایران‌اند.اما دماوند یا اورست نمونه‌های مشابه دارند وهمین برتری واولویت آن را نشان می‌دهد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با تاکید براینکه کلوت‌ها از افتخارات کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: این منطقه از قابلیت‌های گردشگری بسیار بالایی برخورداراست که دولت می‌تواند آن را بالفعل کند اما نباید در آنجا حتی زباله ریخت چه‌برسد به اینکه بخواهیم با فعالیت‌هایی به این منطقه آسیبی وارد کنیم.

کردوانی ابعاد این کلوت‌ها را که در ۸۰ کیلومتری شرق شهداد کرمان واقع شده ۸۰ کیلومتر در ۱۴۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: کلوت‌ها ۱۸ تا ۲۰ هزار سال پیش براثربارش‌های متوالی و فرسایش آبی ایجاد شده‌اند. در این منطقه نشانه‌هایی از ساختمان‌ها ی بسیارکهن باقی مانده که برخی آن را شهرهای قوم لوت می‌دانند.

کد خبر 52937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز