لادن بهبودی: نشر گاز دی‌اکسیدکربن همراه با افزایش ساخت و ساز‌ها در امارات به سرعت در حال افزایش است و برای کاهش آنها باید اقدامات اساسی صورت گیرد

به گفته کارشناسان بخش انرژی، امارات در حال حاضر یکی از کشور‌های عمده تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای است. 40 درصد از کل گازهای کربن در دنیا در امارات منتشر می‌شود.

بنا بر گزارش روزنامه نشنال چاپ ابوظبی، جدیدترین نتایج آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که سرانه تولید گاز دی‌اکسیدکربن در امارات 350/24 کیلوگرم در سال است. این رقم در استرالیا 15000 کیلو گرم و در آلمان تنها 860/9 کیلو گرم است. به این ترتیب امارات دومین کشور تولیدکننده گاز دی‌اکسیدکربن در دنیا است.

علاوه بر فعالیت‌های صنعتی ساخت و ساز‌ها نیز در تولید گاز دی‌اکسیدکربن موثر هستند، ساختمان‌های مسکونی و تجاری 68 درصد از سهم تولید گاز دی‌اکسیدکربن را در اختیار دارند.

شرکت آلمانی مشاوره انرژی با عنوان DHS-partners که از سال گذشته فعالیت خود را در ابوظبی آغاز کرده است عمده فعالیت‌های خود را در طراحی ساختمان‌ها به منظور کاهش 20 درصدی این آمار متمرکز کرده است.

به گفته کای اشلنتر مدیر این شرکت اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود رشد میزان تولید دی‌اکسیدکربن غیر قابل کنترل خواهد بود.
این شرکت آلمانی هم‌اکنون در برخی مدارس و مجتمع‌های مسکونی اجرای طرح‌های کاهش گاز دی‌اکسیدکربن را بر عهده دارند.

مساحت ساختمان‌های مسکونی در امارات طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در سال 2005 در امارات 130 میلیون متر مربع مساحت مسکونی وجود داشت. پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده 170 متر مربع دیگر به این رقم اضافه شود.

اگر روند ساخت و ساز و طراحی‌های ساختمانی به این شکل ادامه پیدا کند امارات باید طی 5 سال آینده 26 میلیون بشکه نفت را در سال بسوزاند تا تنها برق و الکتریسیته این واحد‌ها تامین شود. در این صورت در سال 20 میلیون تن گاز دی‌اکسیدکربن تولید خواهد شد.

با وجود این آمار هشدار دهنده کارشناسان معتقدند با اقدامات موثر می‌توان جلوی تولید این حجم گاز دی‌اکسیدکربن را گرفت. عایق کاری در سازه‌های ساختمانی یکی از روش‌های موثر در ذخیره کردن انرژی است و یک عایق کاری خوب تنها 5 تا 8 درصد از هزینه‌های ساخت را شامل می‌شود.

همچنین اگر شیوه‌های عایق کاری رعایت شود نیازی به سیستم‌های تهویه عظیم در سازه‌ها نیست و در فضای ساختمان نیز صرفه‌جویی زیادی می‌شود.
دولت امارات طی ساله‌های اخیر برنامه‌های جامعی را برای کاهش تولید گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن آغاز کرده است.

قرار است امروز دولت امارات مجموعه دستورالعمل‌ها و قوانین را برای سبز شدن ساختمان‌ها ابلاغ کند.
همچنین ابوظبی اخیرا ساخت شهر مصدر- شهر عاری از کربن را آغاز کرده است.

شهر مصدر با همکاری مشترک دولت امارات و موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام‌ای تی) با بودجه اولیه 5 میلیارد دلار آغاز شده است و قرار است 18 میلیارد دلار دیگر نیز به این پروژه اختصاص یابد. توافقنامه همکاری میان دولت ابوظبی و «ام‌ای‌تی» در فوریه 2008 به امضای دو طرف رسید.

مصدر، اولین شهر دنیا با انتشار دی‌اکسیدکربن صفر پذیرای 50 هزار نفر، خدمات تجاری و شرکتی خواهد بود. 82 درصد از انرژی این شهر از پانلهای خورشیدی تامین می‌شود، یک درصد با توربین‌های بادی و 17 درصد باقی‌مانده نیز با سوخت‌هایی که با کمک روش‌های پیشرفته از پسماندهای غذایی تولید شده‌اند به دست می‌آید.

دولت دبی نیز هم‌ اکنون در حال تدوین سیاست‌ها و قوانین مربوط به سازه‌های سبز است و اعلام شده که بنا‌های جدید باید مطابق با قوانین و استاندارد‌های سازه‌های سبز ساخته شوند.

همشهری امارات

کد خبر 53729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز