شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

لادن بهبودی: 186 اثر از پاپلو پیکاسو نقاش معروف اسپانیایی برای نخستین بار در جهان عرب در ابوظبی به نمایش درآمد

به نوشته مطبوعات چاپ امارات نمایشگاه پیکاسو در ابوظبی- شاهکار‌های موزه ملی پیکاسوی پاریس- که از 26 می کار خود را آغاز کرده است تا 4 سپتامبر در گالری یک هتل پالاس امارات برقرار خواهد بود.

آثار به نمایش درآمده شامل نقاشی‌ها، رنگ روغن و مجسمه‌های پیکاسو است. در این نمایشگاه تابلو‌هایی از جمله پرتره خود نقاش در سال 1901 و همچنین تابلوی نقاش جوان در سال 1972 برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است. این تابلو درست چند ماه قبل از مرگ پیکاسو در آوریل 1973 به اتمام رسید.

ابوظبی بعد از مادرید دومین شهری است که برای نمایش آثار پیکاسو در موزه ملی پاریس انتخاب شده است.
این نمایشگاه قرار است در کشورهای ژاپن، استرالیا، آمریکا، کانادا و فنلاند نیز ادامه پیدا کند.

مسئولان فرهنگی ابوظبی برگزاری این نمایشگاه را بسیار مهم می‌دانند زیرا می‌تواند اشتیاق علاقه‌مندان هنر را در آستانه گشایش 5 موزه هنری در این شهر از جمله موزه لوور  بیشتر کند.

شیخ سلطان بن تانون آل‌نهیان رئیس شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه جهانگردی ابوظبی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: برپایی این نمایشگاه استثنایی کمک بزرگی به رشد ابعاد فرهنگی این شهر و تبدیل شدن آن به محل گفت‌وگو و برخورد فرهنگ‌ها است.

به گفته ریته عون عبدو مشاور فرهنگی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه جهانگردی ابوظبی آثار به نمایش در آمده مطابق با سلیقه مردم عرب انتخاب شده است. بسیاری از این آثار را پیکاسو تحت‌تاثیر فرهنگ اعراب خلق کرده است.

40 اثر هنری این نمایشگاه برای نخستین‌بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند.40 اثر نیز نشان‌دهنده تاثیر هنر خطاطی را در آثار پیکاسو نشان می‌دهند و در اصل تلفیق خط و تصویر هستند.

نمایشگاه، آثار به نمایش درآمده را  براساس دوران زندگی پیکاسو طبقه‌بندی کرده است؛
دوره سال‌های 1901 تا 1909 که آغاز پیدایش کوبیسم در آثار پیکاسو بود.
دوره دوم در سال‌های 1910  تا 1924 که آثار کوبیسم و نئوکلاسیک در این دوران خلق شدند.

دوره سوم سال‌های 1924 تا 1935 که آثار سورئالیسم مربوط به این دوران هستند و دوره چهارم در سال‌های 1935 تا 1951که آثار پیکاسو تحت‌تاثیر جنگ‌های داخلی اسپانیا، جنگ جهانی دوم و جنگ سرد بود. دوره پنجم نیز آثار تحت‌تاثیر دوران پس از جنگ را نشان می‌دهد.

پیکاسو در آندلس بزرگ شده و این شهر اسپانیا سالها تحت سلطه مسلمانان بوده است.
خانم عبدو گفت: در مورد پیکاسو حرف‌ها و صحبت‌های زیادی می‌شود اما شما هیچ‌وقت به حقیقت آثار او پی نمی‌برید مگر آنها را از نزدیک ببینید.

علاوه بر نمایش آثار پیکاسو شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه جهانگردی در ابوظبی کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌هایی را نیز با موضوع ویژگی‌های آثار پیکاسو برگزار کرده است.

طراحی ساخت موزه‌ملی فرهنگی شیخ زاید در منطقه سعدیه هم‌اکنون در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود موزه لوور ابوظبی در این منطقه در سال 2012 کار خود را آغاز کند.

نمایشگاه آثار پیکاسو در ابوظبی هر روز از ساعت 10صبح تا 10 بعدازظهر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود و ورود برای همگان آزاد است.
روزهای پنجشنبه از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر این نمایشگاه تنها برای بازدید بانوان است

کد خبر 53726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز