زندگی آرتمیا (نوعی میگوی ریز آب‌های شور) که جزو ارزشمندترین ذخایر آب های نیلگون دریاچه ارومیه است، در دهه های اخیر به علت کم آبی دریاچه در معرض تهدید قرار گرفت و مدتی نیز اثری از آن در سطح دریاچه مشاهده نشد.

آرتمیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه در سال های اخیر، زمینه زیست آرتمیا در بستر پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری دریاچه فراهم و بازگشت زندگی به این زیست بوم و آبزی منحصر به فرد آنشد. 

اما در این میان عده‌ای بیکار ننشستند و برای صید آرتمیا دست به کار شدند.

قاچاق و صید غیرمجاز، وجود موانع تولید و پرورش مصنوعی آرتمیا و بحران کم آبی دریاچه و شوری بیش از حد، خطر انقراض نسل این آبزی ارزشمند را در پی دارد و نیازمند راهکاری است تا بتوان این ذخیره ارزشمند زیست محیطی و اقتصادی را به عنوان میراثی ارزشمند به دست آیندگان سپرد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا و جانوران آبزی کشور در این باره گفت: صید غیر قانونی آرتمیا و قاچاقآن در دریاچه ارومیه توسط بومیان منطقه تهدیدی برای زیست این جاندار است.

علی نکویی فرد با اشاره به این که استفاده از مواد صید شده تنها باید به عنوان خوراک آبزیان استفاده شود، ادامه داد: اگر سیست فراوری شده وجود داشته باشد و طبق بسته بندی و الگوهای استاندارد تجاری باشد، هر نقطه از جهان که صنعت آبزی و به خصوص مراکز تکثیر میگو وجود داشته باشد خواهان دارد، هرچند شرکت‌های آمریکایی و چینی همیشه عرصه را برای رقبا تنگ می‌کنند.

وی درباره قاچاق تخم آرتمیا از دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه قاچاق زیادی در زمینه تخم آرتمیا توسط بومیان از این دریاچه صورت می‌گیرد که بخش زیادی از آن به علت نداشتن اطلاعات و دانش نگهداری و فرآوری از بین می‌رود و در عین حال به ذخایر سیست دریاچه  نیز آسیب می‌زند.

نکویی فرد ضمن موافقت با برداشت مجاز سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه بیان کرد: این برداشت باید بر اساس ضوابط زیست محیطی و اطلاعات و تحقیقات انجام شود که طبق برآوردهای اخیر می‌توان ۷۰ تن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد، بدون آن که به ذخایر آسیب برسد.

وی از سازمان حفاظت محیط زیست ایران و شیلات کشور خواست برای جلوگیری از قاچاق و از بین رفتن سیست آرتمیا توسط بومیان، برای بهره برداری مجاز و مناسب تدبیر کنند.

نکویی فرد به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستین بار در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.

وی ادامه داد: چنانچه بر اثر تغییرات اقلیمی و افول تراز آبی دریاچه ارومیه با کاهش ذخایر ژنتیکی آرتمیا روبرو شویم،می توان در سال های بعد با بالا آمدن آب از این ذخایر به دریاچه تزریق کرد.

نکویی فرد جمع آوری سیست، تعیین هویت ژنتیکی، ثبت و ضبط و کددار کردن آن‌ها را از دیگر اقدامات بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا عنوان کرد و اذعان داشت: در جهان هشت گونه آرتمیا وجود دارد که هفت گونه آن دو جنسیتی است که از این تعداد، یک گونه مختص دریاچه ارومیه بوده و به نام این دریاچه ثبت شده است.

وی افزود: هم اینک ۹ استخر در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در ارومیه به منظور نگهداری و تشکیل بانک ژن زنده آرتمیا احداث شده که مورد پایش و تعیین کیفیت قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ادامه داد: ایران دومین بانک سیست جهان را داراست و برای کارهای تحقیقاتی تا کنون ۳۰ نمونه سیست کددار از بلژیک و ۳۴ نمونه جدید دارای شناسنامه ژنتیکی از کشورهایی همچون آرژانتین، آمریکا، فلسطین اشغالی، یونان و مصر تهیه کرده و نگهداری می‌کنیم.

نکویی فرد گفت: بر اساس ارزیابی ها از ذخایر دریاچه ارومیه، تعداد تخم یا سیست آرتمیا در این دریاچه در خرداد ۱۳۹۸ حدود ۱۵ عدد در هر لیتر بوده که این رقم با افزایش نزولات آسمانی در سال قبل و اجرای طرح های احیا و رهاسازی آب رودخانه ها به دریاچه به حدود ۳۵۰ عدد در لیتر در خرداد ماه امسال افزایش یافته‌است.

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

  • دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین زیستگاههای طبیعی آرتمیا در جهان 

رئیس و بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه و رئیس انجمن علمی آبزی پروری ایران در رابطه با پرورش آرتمیا در ارومیه گفت: دریاچه ارومیه یکی از بزرگ ترین زیستگاه‌های طبیعی آرتمیا در جهان بوده و میزان آرتمیای تولید شده در این دریاچه، سالانه معادل آرتمیای تولید شده در سایر زیستگاه های بزرگ دنیا است.

ناصر آق افزود: آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان و منحصر به دریاچه ارومیه است که در حالت طبیعی حدود ۵۵ درصد پروتیین و ۱۰ درصد چربی دارد.

این محقق ادامه داد: قیمت سیست خشک مرغوب آرتمیا در در بازار ایران در حال حاضر ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و قیمت آرتمیای منجمد حدود شصت هزار تومان است.

ریئیس انجمن علمی آبزی پروری ایران گفت: با پرورش آرتمیا در هر ماه در هر هکتار می توان حدود ۵۰۰ کیلو آرتمیا به ارزش ۳۰ میلیون تومان و یا ۱۵ کیلو سیست خشک آرتمیا به قیمت حداقل ۱۲ میلیون تومان تولید کرد.

آق افزود: در حال حاضر مقدار زیادی سیست آرتمیا به صورت غیر قانونی و غیر علمی از دریاچه ارومیه صید می‌شود و بخش عمده آن به دلیل عمل آوری غیرعلمی از بین می‌رود. 

سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

رئیس انجمن آبزی پروری ایران با اشاره به این که صنعت میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان دریایی و ماهیان زینتی در مراحل اول رشد به طور ۱۰۰ درصد به آرتمیا وابسته است، تاکید کرد: تقریبا کل نیاز کشور از آمریکا و چین وارد می‌شود و امروزه به هر دلیلی اگر واردات تخم آرتمیا متوقف شود صنعت آبزی پروری کشور با خطر بزرگی مواجه خواهد شد.

وی گفت: ضرورت دارد در اسرع وقت موانع موجود برای پرورش مصنوعی آرتمیا و بهره برداری از دریاچه ارومیه، بر اساس قانون و ملاحظات اکولوژیکی برداشته شود تا بتوان از این موجود ارزشمند صیانت و حفاظت کرد.

کد خبر 537249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha