هر سال در فصل تابستان با گرم شدن هوا و به دلیل آشنا نبودن برخی افراد با فنون شنا و نداشتن مهارت لازم، شاهد غرق شدن جوانان در آب‌های آزاد سراسر ایران هستیم.

غرق‌شدگب

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، هر ساله با گرم شدن هوا برخی‌ کردستانی‌ها برای فرار از گرما، تنی به آب می‌زنند، این شیرجه‌ها رفت دارد و برگشتی نیست غرق شدن پایان این تفریح به ظاهر شاد اما خطرناک است. گویا قرار نیست با دقت و تأمل در مکان انتخابی برای شنا به آمار تلخ و دردناک غرق‌شدگی در مخازن سدها و استخرهای تامین آب کشاورزی و آبگیرهای استان پایانی بدهیم؛ همیشه غرق‌شدگان این فضاها، افراد ناشی نبوده و نیستند افرادی با غره شدن بر توانایی خود در شنا اسیر گل و لای و تغییرات شدید دمای زیرسطح در آب مخازن سدها و جمع‌آوری آب کشاورزی شده و به راه بی‌برگشت شنای مرگ‌آور قدم گذاشتند.

دردناک‌تر از مرگ این افراد هم غرق‌شدگی و مرگ کسانی است که با تصور نجات غریق، به آب زدند و خود به جمع مغروقان شنا در فضای غیرمجازی شهری روستایی پیوستند. این در حالی‌ست که مسئولان و متولیان سدها و مخازن جمع‌آوری آب کشاورزی همواره شنا دراین مکان‌ها را خطرناک اعلام کرده و بارها و بارها هشدار داده‌اند.

شنا در بین ایرانی‌ها جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و مردم ایران از کوچک‌ترین فضایی برای شنا و آب تنی استفاده می‌کنند. به همین دلیل، زمانی که افراد به کنار سدها می‌روند، به صورت ناخودآگاه علاقه‌مند می‌شوند تا در آب پشت سدها شنا کنند در حالی‌ه این کار یکی از خطرناک‌ترین فعالیت‌هایی‌ست که افراد انجام می‌دهند.

شنا در آب پشت سد می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به‌وجود آورده تا جایی‌که خطر غرق شدن در آب سد را به دنبال داشته باشد، این خطر باعث شده تا وزارت نیرو در تمامی سدهای کشور، تابلو شنا کردن ممنوع را نصب کنند، ولی با این حال همچنان بسیاری از افراد برای شنا به سدها رفته و با بی‌دقتی جان خود را از دست می‌دهند.

خطر شنا در سدها به قدری زیاد است که حتی شناگران ماهر و غریق‌نجات‌های بسیار زیادی نیز در آب پشت این سدها غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند. در فصل گرما معمولاً مردم به سراغ آب‌های سطحی رودخانه‌ها، کانال‌ها و سدها رفته و به‌دلیل بی‌اطلاعی از نکات ایمنی، به راحتی با شنا کردن در این مکان‌ها، جان خود را به خطر می‌اندازند.

علت اصلی غرق شدن افراد این است که در زمان آب‌گیری سدها، میزان سطح آب با پیش‌بینی منطبق نیست و در مسیر آبگیری خانه‌های به‌جا مانده، درختان قطع شده و یا تیرهای برق نیز در آب پشت سد باقی می‌مانند؛

در زمان حرکت سیلاب، شاخ و برگ‌ها و اجسام کوچک و بزرگی وارد سد شده و برخورد شناگر به این اجسام می‌تواند خطرآفرین باشد. علت بسیاری از فوتی‌ها به‌دلیل همین برخورد اجسام با شناگر است؛ علاوه بر شنا، حتی ورزشی نظیر قایقرانی نیز در پشت سد ممنوع است و همان خطرهای احتمالی برای افرادی که در پشت سدها قایقرانی کرده، نیز وجود دارد و ممکن است باعث غرق شدن آنها شوند.

فرشید صادقی، قهرمان ارزنده شنا آزاد کشور و مربی این رشته گفت: اولین شرط برای شنا در آب‌های آزاد، تسلط داشتن بر تمام روش‌های شنا است که در مواقع ضروری از آن استفاده کنند؛ همچنین آگاهی کامل از خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی لازم است تا شناگر با شرایط ناگهانی که شامل تکنیک‌هایی در موج آرام، کوتاه و بلند است، کنار بیاید.

وی با بیان اینکه برای تبدیل به یک شناگر ماهر، باید دو اصل مهم در نظر گرفته شود، افزود: «سلامت مستلزم فاکتورهای آمادگی قلبی و عروقی، انعطاف‌پذیری، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی و شناوری» و مهارت هم لازمه چابکی، تعادل، هماهنگی، توان، عکس‌العمل و سرعت است.

صادقی گذراندن دوره تابستانی آموزش شنا را برای حضور در آب‌های آزاد کافی ندانست و اظهار کرد: در کل حضور در آب‌های آزاد و پشت سدها برای شنا کردن عواقب و خطرات زیادی به دنبال دارد و باید از شنا در این مکان‌ها خودداری کنیم.

وی عنوان کرد: شرایط استخر بسیار امن‌تر از آب‌های آزاد است، چراکه در بدترین حالت ممکن یعنی غرق شدن ناجیان غریق حضور داشته و افراد را نجات می‌دهند.

قهرمان آب‌های آزاد کشور نقش مسئولان را در جلوگیری از ورود شناگران به سدها مهم دانست و گفت: اولین اقدامی که باید توسط متولیان امر انجام شود، «اطلاع‌رسانی از تمام عواقب استفاده از آب‌های آزاد در صورت عدم تسلط بر تکنیک‌های شنا در سدها است»؛ دومین اقدام، قراردادن کمپ‌های نجات غریق در سواحل آب‌های آزاد و جایگری منجیان غریق در نقاط پرجمعیت خط ساحلی است.

صادقی تصریح کرد: از همه هم استانی‌های عزیز عاجزانه تقاضا دارم که اگر به طور کامل به تکنیک‌های شنا آگاهی و تسلط ندارید، وارد آب‌های آزاد نشوید چون پشیمانی هیچ سودی ندارد.

مربی شنا استان کردستان تاکید کرد: شهروندان و شناگران به مهارت خود ودیگران در شنا کردن اعتماد نکنند.

وی افزود: طبق شواهد یک سوم قربانی‌های غرق شده در دریاچه سدها و رودخانه‌ها، کسانی بودند که به فنون شنا آشنایی کامل داشته اما به علت غرور بی‌جا و بی‌توجهی به هشدارها، جان خود را از دست داده‌اند.

قهرمان آب‌های آزاد کشور خاطرنشان کرد: با اینکه سطح آب سدها شفاف به نظر می‌رسد اما وجود جریان‌های زیرسطحی، سبب کدر شدن آب و کاهش دید ماهیگیران و شناگران می‌شود به طوری‌که باعث مکش قربانیان به سمت جریان‌های قوی دریچه‌های زیرسطحی خروجی سد شده و در اثر برخورد با تاسیسات و درختچه‌های کف مخزن، مرگ حتمی آنان را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: تغییرات ناگهانی دمای آب در مخازن سدها نیز باعث گرفتگی عضلات، از دست رفتن تعادل و سکته شناگران می‌شود.

یکی از شهروندان سنندجی  با بیان این که غرور مانع از آن شده که به خطرناک بودن شنا در رودخانه فکر کند و فقط به فکر لذت بردن از این آب خنک و جاری است. اما دیگر شهروند سنندجی نظری خلاف او دارد و با تأسف اظهار داشت: یکی از دوستانم سال گذشته با همین تفکر و به دلیل گرفتگی عضله در سد وحدت غرق و همه خانواده را داغدار کرد.

شهروند سنندجی افزود: دوستم به شنا تسلط کامل داشت و حتی مقام شنای آموزشگاهی داشت، والدینش به او هشدار دادند که نباید وارد آب شود آنهم در جائیکه نجات غریق ندارد اما توجه نکرد و سرانجامش داغدار شدن خانواده‌ و دوستانش شد.

اگر برای جان خود ارزشی قائل نیستید حداقل برای کسانی که چشم‌انتظار برگشت شما به سایه‌بان خانه و خانواده هستند ارزش قائل شوید و از ورود به فضاهای آبی و شنا در مکان‌های غیرمجاز به شدت بپرهیزید تا جان خود و دیگران را به خطر نیندازید.

کد خبر 536908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha