یکی از کلید واژه‌های دوران شیوع بیماری کرونا، آموزش آنلاین و مجازی است که از اسفندماه سال گذشته جدیت بیشتری گرفته است.

تابستان

  همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: مراکز آموزشی منطقه ۹ تهران نیز از این توفیق اجباری که هر بار از سوی متخصصان حوزه الکترونیک و علوم رایانه‌ای، شیوه عملکرد آنها در جامعه نقد می‌شود، بی‌نصیب نمانده‌اند و کلاس‌های مجازی را در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنند. به این‌ترتیب، هم اوقات فراغت اهالی در روزهای قرنطینگی با باز نشر ویدئوها غنی می‌شود و هم آموزش، روند صعودی خود را طی می‌کند.‌سراهای محله، خانه‌های فرهنگ و مراکز آموزشی و فرهنگی دیگر منطقه ۹هم این روزها بیشترین بهره‌ را از اثربخشی راه‌اندازی سامانه‌های مجازی آنلاین و ویدئو محور می‌برند تا به نوعی مخاطبان آن از انعطاف‌پذیری، دسترسی آسان، سرعت، محتوای به روز، شخصی‌سازی آموزش، سازگاری نوع آموزش با سایر فعالیت‌های زندگی، کاهش هزینه‌ها و بازبینی‌های دوباره بهره‌مند شوند. در این گزارش، به معرفی مختصر برخی از آموزش‌های مجازی این مراکز در محله‌های ۹گانه منطقه ۹ می‌پردازیم. 

  • مجازی کتاب بخوان

این روزها، آموزش ویدیویی از سوی مراکز آموزشی و فرهنگی بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. ویدیوهای کوتاه که با توجه به سرعت ترافیک اینترنت تنظیم شده‌اند و مخاطبان خود را در شبکه‌ها و کانال‌های ارتباطی مجازی و محلی دارند. یکی از این آموزش‌های مجازی، «کتابخوانی مجازی» نام دارد که کلیپ‌های آن را خانه فرهنگ «مشق» تهیه می‌کند. کلیپ‌هایی که تاکنون ۱۲ قسمت ۴ دقیقه‌ای از آن ضبط و منتشر شده است. در این کلیپ‌ها، خلاصه کتاب‌های جدید، جهانی و تأثیرگذار بازگو می‌شود. گرافیک شاد و رنگارنگ این کلیپ‌ها از جمله ویژگی‌های آنهاست که تا حدودی کاستی‌های آموزش فراگیر الکترونیکی را پوشانده و با شناسایی مخاطبان خود تلاش در ماندگاری و پایداری دارد. کلیپ‌های خانه فرهنگ مشق از طریق کانال تلگرامی به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود. 

  • آموزش تئاتر و داستان نویسی و ...

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه را نیز نباید فراموش کرد، چراکه امسال تابستان، به سبب کرونازدگی، برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده خود را به‌صورت آنلاین و مجازی به اهالی ارائه می‌دهد. 
مانند برگزاری مسابقه‌های نقاشی، آموزش تئاتر به زبان ساده، استعدادیابی، قرآن‌خوانی، آموزش مداحی، آموزش انواع هنرهای دستی، آموزش صفر تا صد راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و کارآفرینی با یک تخصص که همگی به‌صورت ویدئوهای ۳ دقیقه‌ای در دسترس اهالی علاقه‌مند قرار می‌گیرد. براساس آمار، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه تاکنون، بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی از خدمات آنلاین و مجازی تابستانه استفاده کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان تابستان با توجه به‌خیز دوباره پاندمی کرونا، به ۲ برابر افزایش یابد. 
کلاس‌های آنلاین آموزش «شطرنج» در سرای محله «مهرآباد»، «داستان نویسی» در سرای محله «استاد معین»، جلسات کارآفرینی «خیاطی» در سرای محله «شهید دستغیب» نیز از نمونه‌های دیگر آموزش مجازی منطقه است. تشکیل اتاق فکر با هدف تخصص‌گرایی در تولید محتوای‌های آموزش مجازی، یکی دیگر از اقدامات این معاونت برشمرده می‌شود که در حال پیگیری است. 

  • از کاراته تا فوتبال و والیبال

اداره تربیت‌بدنی و ورزش شهرداری منطقه نیز در این شرایط، دست روی دست نگذاشته است و ایده ساخت کلیپ‌های آموزشی و ورزشی را با همکاری سازمان ورزش و جوانان کشور به مرحله اجرا رسانده است. در حال حاضر، موضوع این کلیپ‌ها آموزش قدم به قدم کاراته از مقدماتی تا پیشرفته است که از سوی یک گروه «مستندساز» در حال تهیه است. البته با توجه به نیازسنجی کارشناسان اداره ورزش منطقه، رشته‌های ورزشی پرطرفدار دیگر مانند «فوتبال» و «والیبال» نیز در صف انتظار آموزش‌های از راه دور هستند که سناریوی محتوای اثربخش آنها در حال تنظیم است. 

  • گردشگری و زیارت

مهم‌ترین نماد منطقه ۹ و البته تهران، برج «آزادی» است که این روزها با کاهش میزان مراجعه گردشگر و توریسم مواجه است. اتفاقی که مسئولان برج را برآن داشته تا مخاطبان هویت‌دوست خود را در روزهای دوباره قرنطینگی کرونایی، تنها نگذارند. ساخت کلیپ‌های معرفی برج آزادی با موضوع از دیروز تا امروز، راهکاری است که برای مهجور نماندن این نماد پایتخت در نظر گرفته شده است. برگزاری مسابقه‌های هویت محور نیز از دیگر اقدامات مجازی برشمرده می‌شود که آمار بازدید از سایت این برج فرهنگی و هنری تهران را در حد قابل قبولی ثابت نگه داشته است. آستان امامزاده «عبدالله»(ع) نیز به ارائه خدمات مجازی در برگزاری برخی کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی خود مانند شیوه قرائت، حفظ قرآن و پرسش و پاسخ‌های شرعی می‌پردازد.

  • نگاه کارشناس: نگاه تخصصی به آموزش‌های مجازی 

گسترش روزافزون استفاده از نرم‌افزار و فضاهای مجازی موجب شده است بسیاری از ابعاد زندگی روزمره دچار تغییرات چشمگیر شود. به این پیشرفت تکنولوژی باید شیوع کرونا را هم اضافه کرد که به نوبه خود، ارتباطات مجازی را افزایش داده است. «شیرین امیری»، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی، در این‌باره می‌گوید: «کرونا سبب شد تا آسیب‌های این بیماری در تعاملات و ارتباطات انسانی در سایه اینترنت به حداقل برسد و سیستم‌های آموزشی نیز به برگزاری دوره‌های آموزشی نوین با کمک نرم‌افزارهای ویژه بپردازند. اقدامی که باید برنامه‌ریزی در رأس آن قرار گیرد و در گام‌های پیشتر به تناسب محتواهای آموزشی با ابزار تکنولوژی، زمان مناسب برای آموزش مجازی، تنوع در ارائه آموزش عکس، فیلم، گرافیک، موسیقی و مطالعه آنلاین، برپایی سیستم‌های آزمون و ارزیابی، برقراری ارتباط برای دریافت بازخورد و نظرسنجی از مخاطبان برای رفع عیوب سیستم آن توجه شود.» امیری هم‌چنین می‌گوید: «آموزش‌های مجازی در کنار دارا بودن نرم‌افزارهای ویژه، به تخصص نیروی انسانی پشتیبان نیز نیاز دارد. نیروی انسانی که باید به‌عنوان مدیر، پشتیبان و ارائه‌دهنده، اشراف کامل به این بستر آموزشی داشته باشد تا اثرگذاری آموزشی به حداکثر برسد و از سویی این تغییر شیوه آموزش باورپذیر باشد. بنابراین در دنیای تخصص‌گرای نوین، حتی برای آموزش در رشته‌های مختلف، نیاز به دانش و مهارت است که باید مورد توجه مدیران در حوزه‌های مرتبط قرار گیرد.»
 

کد خبر 536492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha