با اینکه ساکن «وردآورد» نبوده و چندسالی بیشتر نیست که به اینجا آمده، در محله همه او را می‌شناسند.

ساخت ایران

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:  علاوه بر مشارکت در کارهای خیر و برنامه‌های محلی، اشتغالزایی برای 120مرد و زن، آن‌هم در این شرایط دشوار اقتصادی، موجب شده تا «احمد یاسینی» به یک چهره ویژه در محله تبدیل شود. چند تیم فوتبال لیگ برتری از جمله «پیکان»، «گل گهر» و «نساجی»، از مشتری‌های این تولیدی پوشاک ورزشی در وردآورد هستند و البسه خودشان را از اینجا تهیه می‌کنند. لباس‌هایی که با سرمایه‌گذاری و مدیریت یاسینی و دستان توانمند ساکنان محله‌هایی چون وردآورد و «تهرانسر» و شهرک‌های اطراف تولید می‌شود. با این کارآفرین محلی که با تولیدی‌اش برای خیلی‌ها شغل ایجاد کرده است، به گفت‌وگو نشستیم.
احمد یاسینی، 40 ساله از 12 سالگی وارد صنعت پوشاک شده و حدود 4 سال است که کسب و کار و تولیدی‌اش را به محله آورده است: «کسب و کار ما پیش از این در محدوده خیابان «ولی‌عصر(عج)» بود تا اینکه یکی از دوستان پیشنهاد دادند تا به این قسمت از شهر بیاییم. از سوی دیگر، کار ما تیکه تیکه شده بود و فروشگاه و تولیدی، هرکدام در یک‌جا بود برای همین تصمیم گرفتیم تا آنها را تجمیع کنیم. این‌گونه شد که حدود 4 سال پیش به ورد آورد و غرب تهران آمدیم و به تازگی هم فروشگاه‌مان را افتتاح کردیم تا مردم منطقه به‌ویژه اهالی وردآورد و محله‌ها و شهرک‌های اطراف بتوانند محصولات‌مان را به شکل مستقیم و بی‌واسطه، خریداری کنند.»

  •  غرب مدرن، شرق سنتی

یاسینی هم زمان با تغییر محل کارش، محل زندگی‌اش را هم از شرق به غرب تهران منتقل کرده است و پس از گذشت 4 سال از زندگی در این پهنه از پایتخت، به‌طورکامل رضایت دارد: «پیش از این، ساکن محله «پیروزی» در شرق تهران بودم، اما وقتی کارم به وردآورد منتقل شد، به شهرک «گلستان» آمدم. در این مدت هم از زندگی در غرب تهران راضی هستم. شرق تهران کمی سنتی‌تر و شلوغ است، اما در غرب تهران سبک و شکل زندگی مقداری فرق دارد. اینجا زندگی مدرن‌تر و محله‌ها خلوت‌تر است که این ویژگی را دوست دارم. در شرق تهران ترافیک بیشتر و معابر شلوغ‌تر است. از سویی دیگر، شهرک گلستان به محل کارم نزدیک است و این موضوع خیلی برایم اهمیت دارد که در ترافیک نمی‌مانم یا برای‌ تردد از خانه به محل کار و برعکس، زمان زیادی را در خیابان و بزرگراه از دست نمی‌دهم.» 

  • نانی که سر سفره مردم می‌رود

تولیدی پوشاک ورزشی یاسینی در این محله موجب شده تا برای بیش از 120 نفر مرد و زن که اغلب آنها از ساکنان وردآورد یا شهرک‌های اطراف هستند، اشتغالزایی شود. او درباره تعداد افرادی که در تولیدی‌اش مشغول به کار هستند، به همشهری محله می‌گوید: «بیش از 60 نفر در داخل مجموعه، یعنی تولیدی و فروشگاه و قسمت‌های دیگر مشغول به کار هستند و همین تعداد هم بیرون از مجموعه به شکل دورکار و پیمانکاری با ما همکاری دارند و کارهایی مانند طراحی و برش پارچه را انجام می‌دهند. شکر خدا از کنار این تولیدی در مجموع برای بیش از 120 نفر شغل ایجاد شده است که این بزرگ‌ترین دل خوشی و تنها انگیزه من برای ادامه دادن کار در این شرایط بد و سخت اقتصادی است. دنبال القاب و عناوینی مانند «کارآفرین» نیستم تا مورد تقدیر قرار بگیرم. بالاترین و بهترین پاداش برای من دعای خیر خانواده این 120 نفر است. اگر به خاطر آنها نبود، خیلی وقت پیش پول و سرمایه‌ام را از تولید خارج می‌کردم و سمت دلالی و بورس می‌بردم تا چند برابر درآمد بی‌دردسر داشته باشم، اما نانی که از کنار این تولیدی سر سفره مردم می‌رود، برایم بیشتر ارزش دارد.»

  • خطری که کار و تولید را تهدید می‌کند 

این تولیدکننده هم‌محله‌ای تأکید می‌کند که تا امروز هیچ حمایت و کمکی برای رونق تولید اشتغال دریافت نکرده است: «متأسفانه یا خوشبختانه، حتی یک ریال هم از جایی به مجموعه ما کمک نشده و هرچه که هست تلاش و همت خودمان بوده است. می‌گویند امسال سال «جهش تولید» است اما این سیاست تنها در حد شعار است و هنوز بیشترین مالیات را از بخش تولید می‌گیرند. هنوز قوانین بیمه را برای تولیدکننده تسهیل نکرده‌اند و به تولیدکننده وام کم بهره‌و بی‌دردسر داده نمی‌شود. من در این شرایط تا آنجا که بتوانم کار و نیروی کارم را حفظ می‌کنم، اما خیلی تولیدکننده‌ها هستند که به سبب این موانع و مشکلات، همین امسال یا کارشان را تعطیل کردند یا تعدیل نیرو داشتند. اگر دولت نخواهد از تولید حمایت عملی کند، بسیاری از کسب و کارها از بین خواهد رفت. درحالی که با حمایت، می‌توان موجب افزایش تولید و در نتیجه کار و اشتغال شد.» 

  • جنس ایرانی بهتر و ارزان‌تر از برندهای تقلبی 

یاسینی از مردم می‌خواهد در شرایطی که دولت حمایت عملی از کار و تولید ندارد، خودشان دست به کار شوند: «قبول دارم که بعضی از تولیدات داخلی به‌ویژه در سال‌های گذشته، کیفیت و دقت لازم را ندارند و همین موضوع موجب شده تا ذهنیت مردم از «ساخت ایران» خراب و منفی شود، اما محصولات خوب ایرانی به‌ویژه در بخش صنعت پوشاک هم کم نداریم. البسه و کیف و کفش‌های بسیاری از تولیدی‌ها نه تنها از محصولات متفرقه‌ای که با برندهای تقلبی و فیک به اسم اصل و اورجینال به مردم فروخته می‌شود، بهتر است که حتی از تولیدات برندهای معروف و مطرح نیز چیزی کم ندارند. این موضوع تنها درباره تولیدات ورزشی و برندی که ما تولید می‌کنیم، نیست و در سایر قسمت‌ها از مانتو و کت و شلوار گرفته تا لباس کودکان و نوجوان نیز این‌گونه است. مردم باید ذهنیت منفی را که سال‌ها است در جامعه نهادینه شده، کنار بگذارند و تولیدات خوب ایرانی را امتحان کنند. حالا چه مانند ما پوشاک ورزشی باشد و چه لوازم صوتی و تصویری و برقی وچه بخش‌های دیگر. با خرید کالای با کیفیت ایرانی، آن‌هم در این شرایط بد اقتصادی، به تداوم اشتغال هموطن و هم شهری و هم‌محله‌ای‌های خود کمک می‌کنیم و موجب می‌شویم تا چراغ خانه آنها روشن بماند. از سویی دیگر، به کسانی که کار خوب و با کیفیت تولید می‌کنند، انگیزه می‌دهیم. هم‌چنین، با قیمت این روزهای «دلار»، خریدن برندهای اورجینال کمتر از 2 یا 3 میلیون تومان نیست و بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند. در شرایطی که می‌توان با خرید محصولات ایرانی، همان کیفیت را با هزینه‌ای بسیار کمتر تجربه کرد.»

کد خبر 536461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha